Ny sjef for Samfunnsløftet

Kjell-Åge Rognli er ansatt som leder for Samfunnsavdelingen i SpareBank 1 Nord-Norge. Han skal dermed lede arbeidet med Samfunnsløftet. Han tiltrer 1. august.

Kjell-Åge Rognli
Kjell-Åge Rognli SpareBank 1 Nord-Norge

Rognli kommer fra stillingen som direktør for forretningsutvikling i Nofima. Han erstatter Gudrun Gulldahl, som tidligere i år ble SpareBank 1 Nord-Norges nye banksjef for personmarkedet i Tromsø.

Hadde ingen planer om å bytte jobb

Rognli sier han ikke hadde planer om å forlate Nofima.

– Jeg har hatt det utrolig fint i Nofima. På alle måter. Så jeg var ikke på aktivt jobbsøk. Men det var noe med denne stillingen som snakket til hjertet mitt. Jeg er utrolig glad i Nord-Norge, og har vært fasinert over SpareBank 1 Nord-Norges uttalte mål om å arbeide for en enda mer attraktiv landsdel. Det å kunne få være med å bidra til dette, faktisk også med en verktøykasse som gjør det mulig, det var en anledning for god til å la passere.

Stein Vidar Loftås, som er konserndirektør for kommunikasjon, samfunn og bærekraft i SpareBank 1 Nord-Norge sier dette om ansettelsen.

– Vi fikk henvendelser fra utrolig mange kvalifiserte søkere. Det hadde vi for så vidt også regnet med, da dette er en profilert og attraktiv stilling. Men Kjell-Åge pekte seg tidlig ut. Både når det gjelder formelle kvalifikasjoner, men mest av alt i hans refleksjoner om hvordan han ytterligere kan bidra til å drive utviklingen av Samfunnsløftet, samen med svært engasjerte og dyktige medarbeidere i konsernet. Jeg ser frem til å få han i gang!

Rognli, som tidligere har jobbet i Norinnova, KPMG og Sjømatrådet, er utdannet innenfor økonomi og markedsføring, og har en master i Business and entrepeneurship. Han har også lederutdanning fra Harvard Business school.

Samfunnssatsingen skyter fart

SpareBank 1 Nord-Norge, der mer enn halvparten av konsernet er eid av det nordnorske samfunnet, setter hvert år av 53,6 prosent av utbyttet til å utvikle Nord-Norge. Dette gjøres gjennom Samfunnsløftet, som er innrettet primært mot frivilligheten, og gjennom å bygge opp Sparebankstiftelsen som skal ivareta samfunnseierskapet. Nå er det også opprettet en egen stiftelse, kalt Stiftelsen for Nord-Norge, som skal investere i nordnorsk næringsliv.

– Å arbeide for et enda mer attraktivt Nord-Norge er et av våre tre strategiske mål. Vi gjør dette gjennom å bringe kapital til folk og næringsliv, altså tradisjonell bankvirksomhet, og vi gjør det gjennom å anvende samfunnets del av utbyttet vi deler ut. Å rette satsingen også mot næring gir en ekstra kraft, og er til gunst for landsdelen. Dette kan vi gjøre fordi så mange av innbyggerne i Nord-Norge velger oss som bank. I så måte skaper vi en symbiose som er til gunst for en landsdel som sliter med å skaffe nok mennesker. Skal vi holde på menneskene som bor her, og helst tiltrekke oss flere, må vi kontinuerlig arbeide med attraktiviteten vår, sier Loftås.

Kontakter

Stein Vidar LoftåsKonserndirektør Kommunikasjon, samfunn og bærekraftSpareBank 1 Nord-Norge

Tel:951 26 576svl@snn.no