Norge støtter et av de mest kontroversielle områdene innen internasjonal utvikling

PRIVAT TIL REDAKSJONEN: Media er invitert til en pressebrief hvor Norge vil annonsere sitt kjernebidrag til FNs befolkningsfond, UNFPA, en av Norges nøkkelpartnere i kampen for kvinners og unge menneskers helse og rettigheter. (English version below)

Deltar på IPCI 2024 Oslo - Dr. Natalia Kanem og utviklingsminister Anne Beathe Tvinnereim. UNFPA / Regjeringen

Annonseringen skjer mens 174 parlamentarikere er samlet i Oslo for å diskutere hvordan man kan få fremgang på et av de mest kontroversielle områdene innen internasjonal utvikling. Modige politikere fra hele verden deler sine erfaringer med å kjempe for retten til trygg abort og anti-homolovgivning.

Når: Onsdag 10 april 2024, klokken 10:45

Hvor: Radisson SAS Hotell, Oslo

Hvem:

UNFPA-direktør, Dr. Natalia Kanem

Utviklingsminister, Anne Beathe Tvinnereim

Leder av SRHR-nettverket for parlamentarikere og vertskap for konferansen, Åse Kristin Ask Bakke

President for det Europeiske parlamentariskerforumet for seksuelle og reproduktive rettigheter, Petra Bayr.

To parlamentarikere fra Uganda og Egypt deltar også:

1. Fox Odoi-Oywelowo fra Uganda. Han har kjempet for legalisering av abort og introduksjonen av trygge abortklinikker. I 2023 var han en av to parlamentsmedlemmer som stemte mot anti-homoloven i Uganda.
    2. Dr. Abla Abdel Latif fra Egypt er medlem av helsekomiteen i parlamentet og grunnleggeren av ‘tusen gyldne dager-initiativet’, til det beste for egyptiske familier. Initiativet forsøker å bidra til god familiestøtte i forbindelse med barnefødsler ved å  utvikler opplysningskampanjer for foreldre og familier og utfører medisinske og psykologiske undersøkelser.

Om konferansen:

Den åttende internasjonale parlamentarikerkonferansen for implementeringen  av handlingsprogrammet fra den internasjonale konferansen om befolkning og utvikling i Kairo 1994. Konferansen avholdes fra 10-12 april 2024 i Oslo. Det er første gang dette arrangeres i Norge og er en anerkjennelse av Norges viktigste lederskap på seksuell og reproduktiv helse globalt. Konferansen avholdes 30 år etter internasjonale befolkningskonferansen i kairo- en milepæl for menneskerettigheter og likestilling. 179 regjeringer forpliktet seg til å sette seksuell og reproduktiv helse i sentrum for bærekraftig utvikling.

Registrering for pressekonferansen:

Media må registrere seg før onsdag 10 april klokken 08:00 ved å sende en e-post til tore@sexogpolitikk.no eller bruke dette skjemaet: https://forms.office.com/e/5mTALfXwk6)

For spørsmål, ta kontakt med Tore Aasheim, +47 97 08 04 00

Media Advisory

Norway supporting one of the most contested areas of international development.

Media is invited to a press briefing where Norway will announce its core contribution to UNFPA, one of Norway’s key partners in the fight for women’s and young people’s health and rights. The announcement is happening as 174 parliamentarians are gathered in Oslo to discuss how to boost progress in what is one of the most contested areas of international development. Courageous politicians from across the world are sharing their experience fighting for the right to safe abortion and against anti-LBGTQI laws.

When: Wednesday 10 April 2024, 10:45

Where: Radisson SAS Hotell, Oslo

Who:

-UNFPA Executive Director Dr. Natalia Kanem.

-Norway’s Minister of International Development, Anne Beathe Tvinnereim

-All Party Parliamentarian Group SRHR-network leader and host of conference, Åse Kristin Ask Bakke

-European Parliamentary Forum for Sexual and Reproductive Rights (EPF) President, Hon. Petra Bayr, MP

Parliamentarians from Uganda and Egypt will also be available to the press to share their experiences.

1. Hon. Fox Odoi-Oywelowo, MP, Uganda, advocated for the legalization of abortion and the introduction of safe abortion clinics as the only practical way to save the lives of thousands of mothers lost to unsafe abortion practices. In 2023, Hon. Odoi-Oywelowo was one of the 2 MPs to vote against the Anti-Homosexuality Bill.
  2. Dr. Abla Abdel Latif, MP, Egypt, a member of the Health Committee in Parliament is the founder of the "1000 Golden Days" Initiative, for the development of the Egyptian family. The initiative seeks to provide childbirth assistance in hospitals, by developing family and parental awareness and doing medical and psychological examinations.

About the conference:

The eighth International Parliamentarians’ Conference on the Implementation of the ICPD Programme of Action (IPCI), taking place from 10 to 12 April 2024, is being held in Oslo for the first time in recognition of Norway’s vital global leadership to empower women and girls around the world. The conference marks the thirtieth anniversary of the International Conference on Population and Development in Cairo – a landmark moment for human rights and gender equality, when 179 governments committed to placing sexual and reproductive health and rights at the core of sustainable development.

Registration for the press conference:

Press need to register before Wednesday 10 April at 08:00am by sending an email to: tore@sexogpolitikk.no  Or use this form: https://forms.office.com/e/5mTALfXwk6)

For any questions, please reach out to: Tore Aasheim, +47 97 08 04 00

God stemning på planleggingsmøte, selv om det er mange detaljer som skal på plass. Åse Kristin Bakke Ask (Ap) og Bjørg Sandkjær (Sp) representerer henholdsvis Stortinget og Utenriksdepartementet. ENGLISH: Good atmosphere at the planning meeting, even though there are many details that need to be put in place. Åse Kristin Bakke Ask (Ap) and Bjørg Sandkjær (Sp) represent the Storting and the Ministry of Foreign Affairs respectively.
Klar til å ta imot over 170 200 politikere fra mer enn 110 land som skal snakke om seksuell og reproduktiv helse og rettigheter, Åse Kristin Bakke Ask (Ap), leder for Stortings SRHR-nettverk og Bjørg Sandkjær (Sp), statssekretær i Utenriksdepartementet. ENGLISH: Ready to welcome over 170,200 politicians from more than 110 countries who will talk about sexual and reproductive health and rights, Åse Kristin Bakke Ask (Ap), head of the Storting's SRHR network and Bjørg Sandkjær (Sp), state secretary in the Ministry of Foreign Affairs.
Åse Kristin Bakke Ask er Stortingets yngste representant. Hun er også leder for Stortingets eget SRHR-nettverk. ENGLISH: Åse Kristin Bakke Ask is the Storting's youngest representative. She is also head of the Storting's own APPG SRHR network.