Redd liv i arbeidstiden

Det er kritisk mangel på blod i Blodbanken, og stort behov flere blodgivere. Stendi tar sitt ansvar for blodmangelen, og blir en av de aller første bedriftene i Norge som vil redde liv i arbeidstiden.

Sykepleier Torill Askjem Aae (t.v.) og lege Lise Sofie Nissen-Meyer (t.h.) ved avdeling for immunologi og transfusjonsmedisin ved Oslo universitetssykehus HF, setter stor pris på at Stendi ved administerende direktør Ingvild Lemme Kristiansen er med på initiativet «Redd liv i arbeidstid». Stendi

Norge står overfor en kritisk mangel på blodgivere, med behov for ytterligere 30.000 bidragsytere. I møte med denne utfordringen tar Stendi et viktig skritt ved å tilby alle sine 6000 ansatte muligheten til å gi blod i arbeidstiden.

Redd liv i arbeidstid
­- Vi har valgt å være med på Blodbanken Oslos kampanje «Redd liv i arbeidstid» fordi vi vet at annenhver nordmann kommer til å ha behov for blod i løpet av livet. Men det er bare to prosent av oss som faktisk gir blod. Blod er ferskvare, og vi mener at det er en viktig del av vårt samfunnsoppdrag som en stor aktør i næringslivet å være med å spre budskapet her, sier administrerende direktør i Stendi, Ingvild Lemme Kristiansen.

Det finnes ikke en enklere måte å redde liv på. En stor del av blodet i blodbanken går også til kreftbehandling. Uten tilstrekkelig blodforsyning blir livsviktig og livsforlengende behandling umulig. Derfor er det avgjørende at flere engasjerer seg i blodgivning.

Lege Lise Sofie Nissen-Meyer ved avdeling for immunologi og transfusjonsmedisin ved Oslo universitetssykehus HF, setter stor pris på at Stendi og andre bedrifter blir med på dette initiativet;

- Norge trenger blod hver eneste dag til pasienter som må ha tilskudd av blod. For å komme opp på antallet blodgivere vi mener er nødvendig for en bærekraftig blodbank, så må vi rekruttere over 100 nye blodgivere hver uke, forteller Nissen-Meyer.

Utfordrer flere bedrifter til å bli med
- Det er viktig for oss å understreke at ikke alle kan gi blod, men alle kan engasjere seg, sier Kristiansen.

Stendi oppfordrer også flere bedrifter til å ta samme utfordring. Vi kan se til Sverige for inspirasjon, der Microsoft, IKEA, Nasdaq har blitt med på «Rädda liv på arbetstid», som har inspirert initiativet til Blodbanken Oslo. Totalt er det snart 1000 samfunnsengasjerte bedrifter som er med i kampanjen i nabolandet vårt.

Bilder

Om oss

Stendi er Norges største private omsorgsaktør, og leverer et rikt spekter av tjenester innen barnevern, bo- og omsorgstjenester, brukerstyrt personlig assistanse (BPA) og hjemmebaserte tjenester til stat og kommuner.

Følg pressemeldinger fra Stendi

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stendi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stendi