Skjermet avdeling for eldre i Sande

I Sande i Holmestrand kommune har Stendi et skreddersydd tilbud for eldre som ikke helt passer inn i større institusjoner. I to eneboliger er det nå plass til syv beboere med demens og/eller psykiske utfordringer, som har behov for heldøgns omsorg.

To kvinner og en mann sitter på trapp utenfor enebolig.
Avdelingsleder Ingunn Holm, assisterende avdelingsleder Hege Sønju og virksomhetsleder for psykiatri og demens i Stendi region øst, Fredrik Westgaard i boligen i Prestegårdsalleen. Stendi

– Boligene skal oppleves som «hjemme», og vi strekker oss langt for å imøtekomme ønsker om personlige tilpasninger for den enkelte beboer, forklarer Ingunn Holm (36), som nylig overtok som avdelingsleder for Stendi Prestegårdsalléen.

Hun er utdannet sykepleier, liker å jobbe med eldre, og har også erfaring fra akuttmottak på sykehus før hun begynte å jobbe i Stendi. De ansatte ved Prestegårdsalleen har få, men lange vakter i form av medleverturnus. Det gir trygghet for beboerne, som får færre medarbeidere å forholde seg til av gangen.

- Avdelingen legger også vekt på å ha tid til gode samtaler med de pårørende, som ofte er i en sorgfase etter at et nært familiemedlem er blitt dement, sier Ingunn Holm.

Skjermet omsorg

Avdelingen i Sande tar både imot langtidsplasseringer og akuttplasseringer for kortere tid. Boligene ligger ca. 500 meter fra Sande sentrum, med fine uteområder og turmuligheter i nærområdet.

Fredrik Westgaard er virksomhetsleder for Stendis tilbud innen alderspsykiatri i regionen. Han forteller at Stendis omsorgsboliger er et supplement til kommunenes egne tilbud, og at det er kommuner i området som er Stendis oppdragsgivere.

— Vi tar ofte imot beboere med ulike utfordringer, og som ikke passer inn i en større institusjon. Hos oss blir de tatt godt vare på i små, og mer skjermede boliger. Her har vi gode muligheter til å legge til rette med spesielle tiltak for den enkelte.

Les mer om avdelingen i Sande på stendi.no

Kontaktperson:

Virksomhetsleder Stendi region øst
 Fredrik Westgaard, tlf: 418 08 124
e-post: fredrik.westgaard@stendi.no

To%20personer%20i%20en%20koselig%20stue%20med%20en%20hvit%20hund.
I Prestegårdsalleen i Sande tilbyr Stendi en liten og skjermet bolig med plass til syv beboere som kanskje ikke helt passer inn i større institusjoner. Stendi

To kvinner og en mann sitter på trapp utenfor enebolig.
To personer i en koselig stue med en hvit hund.

Om oss

Stendi er Norges største private omsorgsaktør, og leverer et rikt spekter av tjenester innen barnevern, bo- og omsorgstjenester, brukerstyrt personlig assistanse (BPA) og hjemmebaserte tjenester til stat og kommuner.

Følg pressemeldinger fra Stendi

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stendi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stendi