Må vi fortsatt leve med skred og utrygghet langs vegene våre?
I Stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2025-36 foreslår Regjeringen å bruke noe mer til rassikring av fylkesvegene og prioriterer flere rasfarlige riksvegstrekninger. «Men, dette blir for puslete når vi ser klimaendringer og sikringsbehovene rundt om i landet. Stortinget må sikre flertall for en satsing på rassikring som monner og som tar i bruk teknologi og innovative løsninger», sier leder i Nasjonal rassikringsgruppe, Randi Walderhaug Frisvoll.
Beredskap og klimatilpasning blir viktigere enn noen gang
Nasjonal rassikringsgruppe gir Regjeringen honnør for å øke satsingen på rassikring i en tid hvor rammene i NTP tas ned. Men behovet for rassikring av riks- og fylkesveger er tett på 100 milliarder kroner. I enkelte fylker vil det dessverre ta 100 år å rassikre bare de farligste vegstrekningene med dette forslaget. Det er rett og slett ikke akseptabelt. Beredskapen vår er avhengig av at vegene er fremkommelige, sikre og åpne. Naturfarer truer våre fremføringslinjer og livsnerver for samfunnet sør-nord, øst-vest. Klimaendringene vil gi mer rasproblematikk framover. Skredsikring er klimatilpasning i praksis. Dette er for viktig til ikke prioriteres høyere.
«Nå haster det med å rassikre riks- og fylkesvegene våre og jeg håper at flertallet på Stortinget ser alvoret og vil handle. Nasjonal rassikringsgruppe gjentar derfor kravet om en opptrappingsplan for rassikring. Målet er to milliarder kroner mer per år til rassikring av fylkesvegene fra neste års statsbudsjett, og samme satsing må gjøres for riksveiene. Liv og næringsliv må sikres og prioriteres», sier Frisvoll.
Potensiell milliardinnsparing for Staten ikke hensyntatt – Gylden mulighet for Stortinget
I utredningen til ny NTP har Statens Vegvesen laget en oversikt som viser at vi kan spare over 20 milliarder kroner dersom vi sikrer med rimeligere tiltak enn kostbare tunneler og skredoverbygg der hvor det ligger til rette for det. Her har ikke Regjeringen vist handlekraft og vilje til å se det langsiktige bildet. I strid med målsettingen i NTP om «mer for pengene». Tydelige Stortingsvedtak omkring innovasjonsprogram og incentivordning for å stimulere til bruk av alternative sikringstiltak og teknologi har ikke blitt klargjort og fulgt opp gjennom NTP-forslaget. Dette gir Stortinget en gylden mulighet til å selv ordne opp og for å styrke målet om å få mer sikring for pengene på en mer bærekraftig måte.
«Nasjonal rassikringsgruppe ser det som avgjørende at et innovasjonsprogram og incentivordning etableres i tillegg til en økning i de ordinære skredmidlene dersom vi skal være i nærheten av å klare å sikre oss mot naturfare smartere og få mer rassikring for pengene. Vi skal nå ha møter med Stortingsgruppene for å sammen skape en bedre transportplan for Norge », avslutter Frisvoll.
Nøkkelord
Kontakter
Randi Walderhaug FrisvollLederNasjonal rassikringsgruppe
Tel:+47 950 67 335Tel:+47 950 67 335randi.w.frisvoll@gmail.comLenker
Om Nasjonal rassikringsgruppe
Vårt mandat
Vi jobber målrettet for at vi skal kunne ferdes tryggere på riks- og fylkesvegene i Norge.
Nasjonal rassikringsgruppes mandat har siden oppstarten vært å sette rassikringsproblematikken på den politiske dagsorden, samt øke midlene som skal brukes på rassikringstiltak nasjonalt - både riks og fylke.
Nasjonal rassikringsgruppe ble vedtatt opprettet i et eget møte under Nasjonal rassikringskonferanse i Tromsø, 14. mai 2001. Gruppen ble stiftet av representanter fra de mest rasutsatte fylkene i Norge. De 8 medlemsfylkene er: Innlandet, Rogaland, Vestland, Møre og Romsdal, Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark. Hvert medlemsfylke har én representant i Nasjonal rassikringsgruppe.
Følg pressemeldinger fra Nasjonal rassikringsgruppe
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal rassikringsgruppe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal rassikringsgruppe
Skal det ta 330 år å rassikre veiene våre?18.10.2024 12:43:10 CEST | Pressemelding
Leder av Nasjonal rassikringsgruppe, Randi Walderhaug Frisvoll, reagerer på regjeringens manglende bevilgninger til rassikring i forslag til Statsbudsjett. Nå krever gruppa en opptrappingsplan og to milliarder mer per år til rassikring av fylkesvegene.
Ras, flom og ekstremvær øker – mener regjeringen alvor med forebygging?19.10.2023 10:04:34 CEST | Pressemelding
Nasjonal rassikringsgruppes styre gjennomførte nylig en reise til områder i Innlandet som ble kraftig herjet av oversvømmelser, utglidninger og ras under ekstremværet «Hans» i august i år. Gausdal kommune og Innlandet fylkeskommune viste fram de enorme ødeleggelsene i en av mange kommuner som ble rammet. Regjeringen sier vi må forberede oss på å møte flere alvorlige flom- og skredhendelser, men mener de alvor?
Regjeringen må prioriterer rassikring av vegene høyere - naturfaren bare øker9.10.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår for 2024 å bevilge 941 millioner kroner som rammetilskudd til fylkeskommunenes skredsikringsarbeid på fylkesvegene. En minimal bevilgning som ikke hensyntar høy prisstigning eller økt naturfare som følge av klimaendringer.
Regjeringen skaper utrygge rammer for rassikring av vegene våre25.10.2022 11:40:13 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag til Statsbudsjett skaper utrygge rammer for rassikring Nasjonal rassikringsgruppe har lagt fram vårt syn på forslag til Statsbudsjett i den åpne høringen til transport- og kommunikasjonskomiteen og kommunalkomiteene på Stortinget. Vegene er helt sentrale som framføringsårer i fredstid eller i krig. Beredskapen vår er avhengig av at de er fremkommelige, sikre og åpne. «Regjeringa har bare levert en marginal økning på rassikringsrammen til fylkesveg. For riksvegene ser det enda verre ut der flere prosjekter er satt på vent. Det haster å sikre riks- og fylkesvegene våre og jeg håper at flertall på Stortinget ikke vil være bekjent av dette», sier leder i Nasjonal rassikringsgruppe, Jenny Følling.
Stortinget viser tydelig veg for rassikring6.4.2022 13:27:37 CEST | Pressemelding
Stortinget fattet denne uken en rekke enormt viktige vedtak for rassikring av riks- og fylkesvegene. Enstemmighet om gjennomføringsplan innen 2023 og et klart flertall for et innovasjonsprogram, incentivordning for forebyggende skredkontrollanlegg og varsling, alternative kostnadsvurderinger og felles forståelse av utfordringene - Alt dette skaper gode rammer for det videre arbeidet for å skredsikre vegene våre framover, sier leder for Nasjonal rassikringsgruppe, Jenny Følling.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom