Enighet om Kirkerådets sammensetning

Åpen folkekirke, Bønnelista, Frimodig kirke og representanter for medlemmer innvalgt på nominasjonskomiteenes lister har blitt enige om en avtale om fordeling av de tretten folkevalgte plassene i Kirkerådet.

Forhandlingsdelegasjonene. Bak fra venstre: Harald Hegstad (NL), Erling Birkedal (NL), Oddgeir Sølvfæstersen (FK) og Halvard Sand (BL). Foran fra venstre: Marta Ims (NL), Karin-Elin Berg (ÅF), Gard Sandaker-Nielsen (ÅF), Jostein Ådna (FK) og Jo Hedberg (BL). Foto: Kirkerådet

Kirkerådet leder Den norske kirkes arbeid på nasjonalt nivå og er derfor helt sentral i utviklingen av folkekirken. Når Kirkemøtet i 2023 vedtok at Kirkerådet kan velges gjennom et avtalevalg, har de ulike listene som er representert i Kirkemøtet følt ansvar for å forsøke å få det til og slik skape større forutsigbarhet rundt Kirkerådets sammensetning.

Det har vært viktig å sikre en representasjon fra alle listene, og at de som skal sitte i Kirkerådet har en bredde i kompetanse, alder og bakgrunn.

– Vi er godt fornøyde med at vi nå har klart å bli enige om det vi mener blir et godt, representativt og kompetent kirkeråd som skal lede Den norske kirke de neste fire årene. Det har vært god stemning og et tydelig ønske fra alle om å få til en avtale før Kirkemøtet. Med dette arbeidet har vi lagt et godt grunnlag for det videre arbeidet i Kirkerådet, sier et samstemt forhandlingsutvalg.

Alle bispedømmer er representert med fast medlem og varamedlem. Listen har totalt 46 % kvinner og 23% faste medlemmer under 30 år.

Hvem som skal bli kirkerådsleder er ikke en del av den fremforhandlede avtalen. Begge de to aktuelle lederkandidatene er inkludert i avtalen, og både Harald Hegstad og Gard Sandaker-Nielsen er villige til å bli medlemmer selv om de ikke skulle bli valgt som leder.

Forslaget er nå fremmet for Kirkemøtet, og må vedtas av et flertall på 2/3 av Kirkemøtet for å bli godkjent. I tillegg til disse tretten medlemmene, skal Kirkemøtet også velge to prester og en lek kirkelig tilsatt til Kirkerådet. Preses er medlem av Kirkerådet ex officio.

– Vi håper at Kirkemøtet vil slutte seg til vårt forslag, og ser at et avtalevalg er en forutsigbar måte å sikre en god sammensetning av Kirkerådet på, sier utvalget som har forhandlet.

Det fullstendige fremforhandlede listeforslaget

Fast medlem

Varamedlem

Agder og Telemark

Tore Thomassen (NL)

Håkon Varhaug (BL)

Bjørgvin

Karl Johan Kirkebø (ÅF)

Oddny Miljeteig (ÅF)

Borg

Karin-Elin Berg (ÅF)

Erling Birkedal (NL)

Tove Karoline Knutsen (ÅF)*

Jostein Ådna (FK)

Hamar

Filip Hovland (BL)

Gunnstein Endal (NL)

Møre

Amalie Valde Berge (NL)

Laila Therese Alendal (BL)

Nidaros

Sofie M. Hopshaug-Bakke (ÅF)

Agnes Sofie Gjeset (ÅF)

Nord-Hålogaland

Oddgeir Sølvfæstersen (FK)

Marta Ims (NL)

Gard Sandaker-Nielsen (ÅF)

Harald Hegstad (NL)

Anna Riksaasen (ÅF)

Dag Sele (NL)**

Stavanger

Dorrit Vignes (ÅF)

Eirik Faret Sakariassen (ÅF)

Sør-Hålogaland

Eli Augestad Vikdal (BL)

Trond Gustavson (NL)

Tunsberg

Lill Tone Grahl-Jacobsen (ÅF)

Petter Holm (ÅF)

NL: Nominasjonkomiteenes lister, BL: Bønnelista, FK: Frimodig kirke, ÅF: Åpen folkekirke.

* Tove Karoline Knutsen (ÅF) kommer fra Nord-Hålogaland bispedømme
** Dag Sele (NL) kommer fra Bjørgvin bispedømme

Les sluttprotokoll fra forhandlingene her

Om oss

65 prosent av befolkningen er medlemmer av Den norske kirke. Kirken tilhører den evangelisk-lutherske kirkefamilien. Kirkens ledelse er samlet i Kirkemøtet som består av medlemmene av elleve regionale bispedømmeråd og alle biskopene.

Mer himmel på jord