20 år som ridder av norsk mat- og drikkekultur

Landbruks- og matminister Geir Pollestad hyllet merkeordningen Beskyttede betegnelser på 20-årsdagen. - Det er en ære å gratulere de som har vært en del av denne utrolige reisen. En spesiell takk går til Rørosmeieriet og «Økologisk Tjukkmjølk fra Røros», pioneren fra 2004, sa Pollestad på Kokke-EMs åpningsdag i Trondheim.

Feiret 20 år med merkeordningen Beskyttet betegnelse, og at Økologisk tjukkmjølk fra Røros var første produkt ut. Fra venstre: Fylkesordfører i Trøndelag Tomas Iver Hallem, direktør i Stiftelsen Norsk Mat, Nina Sundqvist, Lanbruks- og matminister Geir Pollestad, Meieribestyrer i Rørosmeieriet Trond Vilhelm Lund og daglig leder i Oi! Trøndersk mat- og drikke, Aslaug Rustad Stiftelsen Norsk Mat Stiftelsen Norsk Mat

Pollestad gratulerte Beskyttede betegnelser med 20-årsdagen og fikk smaksprøver fra Rørosmeieriet på både tjukkmjølk og skjørost da han var innom Beskyttede betegnelser sin stand på messedelen på Bocuse d'Or Europe i Trondheim på åpningsdagen.

- Regjeringen har ambisiøse mål for salget av lokal mat og drikke, og vi har satt som mål at salgsverdien i denne kategorien skal være på 25 milliarder i 2035. I den oppskriften vi skal lage for å nå dette målet vil merkeordningen Beskyttede betegnelser være en av mange ingredienser. Merket er jo ridderen av norsk mat- og drikkekultur, og det bør bæres med stolthet, sier Pollestad.

Beskyttet og verdsatt

Festsodd fra Trøndelag, Tjukkmelk fra Røros og Fjellmandel fra Oppdal er eksempler på matprodukter i Trøndelag som har en beskyttet betegnelse. Merkeordningen bygger identitet og stolthet, og det gjør det lett for forbruker å forstå verdien av slike produkter. Beskyttede betegnelser er et internasjonalt veikart som gjør det enkelt for tilreisende fra andre europeiske matregioner å forstå hvilke kvaliteter vår matkultur har.

Under EM i kokkekunst, Bocuse d'Or Europe i Trondheim er blant annet tørrfisk, reinsdyrkjøtt og norsk akevitt råvarer. Tørrfisk fra Lofoten, Rein fra Jotunheimen og Linjeakevitt er produkter innenfor disse kategoriene som har kvalifisert til Beskyttet geografisk betegnelse.

- Denne 20-åringen står det respekt av! På disse 20 årene har Norge klart å dokumentere sammenhengen mellom smak, sted og kvalitet for 32 norske mat- og drikkeprodukter, og løftet dem opp i samme klasse som Champagne og Roquefort. Nå bretter vi ermene opp for de neste årene og satser på å ha minst 50 i 2030, og helst fler! Vi har råvarer i verdensklasse, produsert av mathåndtverkere som virkelig kan sine saker, tilberedt av prisbelønte kokker. Det er ingen grunn til å stå med lua i hånda, sier administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat, Nina Sundqvist.

Tjukkmjølk var først

Økologisk Tjukkmjølk fra Røros var det første norske produktet som fikk sin egen lov i forskrifts form som dokumenterer sammenhengen mellom sted, smak og kvalitet.

Rørosmeieriet har beskyttet geografisk betegnelse både på Økologisk Tjukkmjølk fra Røros og Skjørost fra Røros-traktene. Nå har Rørosmeieriet startet prosessen med å beskytte både Røros SmørTM og Røros Rømme TM

- Det å være den første som klarte å kvalifisere for en beskyttet geografisk betegnelse i Norge,  er vi svært stolte av. Det har betydd mye både for å skape stolthet og salg av denne viktige delen av vår nasjonale matarv,  sier meieribestyrer Trond Vilhelm Lund i Rørosmeieriet.

- Beskytta Betegnelse på  Økologisk Tjukkmjølk fra Røros har vært en veldig viktig veiviser for å vise fram mattradisjoner fra Trøndelag, og viktig inspirator for de andre 5 beskyttede betegnelsene. Tjukkmjølka har røtter langt tilbake i historien, og gir oss viktig informasjon om matkultur og hvordan konservere melk som gir lang holdbarhet. Vi trenger fyrtårn som Rørosmeieriet, som forteller om historien om økologisk melkeproduksjon og verdien av å ta vare på jorda og mattradisjonene. Gratulerer med dagen!, Sier Aslaug Rustad, daglig leder i Oi! Trøndersk mat- og drikke.

Fakta om merkeordningen Beskyttede betegnelser

Beskyttede betegnelser er en offentlig merkeordning som sikrer norsk mat- og drikkekultur beskyttelse og anerkjennelse.

Den vektlegger den spesielle forbindelsen mellom et produkt og det geografiske området det kommer fra, samt tradisjonen som ligger bak. Kravene til dokumentasjon er strenge.

Beskyttede betegnelser er den eneste merkeordningen for mat og drikke i Norge som reguleres av en egen nasjonal forskrift.

Økologisk Tjukkmjølk fra Røros i skål med bær og nøtter
Bursdagsinvitasjon for Beskyttet betegnelse og Økologisk tjukkmjølk fra Røros
Stor stas da bursdagskaken for Beskyttede betegnelser ble åpnet av Nina Sundqvist fra Stiftelsen Norsk Mat og Trond Vilhelm Lund, Meieribestyrer på Rørosmeieriet sammen med kakebaker Cathrine Nielsen, konditorsjef på Britannina Hotel

Om oss