Tora Augestad, Torbjørn Dyrud og Mathias Eick debuterer som trio med nye tonesettinger av norsk poesi med et tidsspenn på nesten 200 år!

Albumet "I et landskap" er ute i dag, og setter poesien inn i et drømmende og melankolsk musikalsk landskap.

Foto: Grappa Musikkforlag

I dag er albumet "I et landskap" av trioen Augestad / Dyrud / Eick ute. Trioen har komponert nye tonesettinger av norsk poesi, med et tidsspenn på nesten 200 år. Tematisk spenner det fra forelskelse til sorg, beruselse til ensomhet, og fra avmakt til undring.

Platens tittel «I et landskap» er hentet fra Inger Hagerup sitt dikt fra diktsamlingen "Strofe med vinden" fra 1959. Tora Augestad har her tonesatt diktet. Hagerup er også representert med diktet "Skumring, her" i Mathias Eick sin tonesetting med tittelen "Ensomheten". I sentrum står samfunnskjemperen Henrik Wergeland, selv om det er romantikeren Wergeland vi møter i sangene her. Det første håndtrykk, Med en bukett, Kysset og Den første Sommerfugl er blant Wergelands mest kjente og kjære dikt. Platen starter og slutter med den nyslåtte Nobelprisvinneren Jon Fosse sin tekst til Torbjørn Dyruds musikk. «Vi er slikt stoff som draum er laga av», skriver Jon Fosse og siterer med det William Shakespeare fra stykket Stormen. Trioen har også tonesatt dikt av Arnulf Øverland, Hilde Lindset, Georg Johannesen. Torbjørn Dyruds klaverimprovisasjoner kompletterer platen. Augestad forteller:

- Vi spilte inn platen i september 2023 i Rainbow Studio i Oslo; vårt absolutte favorittstudio. Det er en organisk prosess hvor vi jobber arrene frem i felleskap. Vi har alle tre skrevet skrevet sangene på albumet.

De fire Wergeland-sangene av Dyrud på denne innspillingen ble alle skrevet vinteren 2008 til forestillingen «For første gang» med Dyrud, Augestad og Ola B. Johannessen i anledning Wergelands 200-årsjubileum i 2008. Augestad og Eick sine sanger er skrevet til dette prosjektet.

Som for eksempel "Dette lys er ikke solen", som er Mathias Eick sin tonesetting av Johannesens dikt "Jødisk Partisansang" til minne om oppstanden i Warszawas-ghettoen våren 1943. Det var den største væpnede oppstanden av jøder under andre verdenskrig, der polske jøder forsøkte å forsvare seg mot en massedeportasjon til tilintetgjøringsleiren i Treblinka. Tora sier:

- Jeg synes Mathias har skrevet en sterk sang til en gripende tekst. Denne sangen ble skrevet i august 2023 og spilt inn i september samme år. Få uker senere kom Hamas grufulle angrep og så den hjerteskjærende krigen i Gaza. Den føles viktig å synge nå. Teksten er skremmende aktuell og kan leses som en solidaritet med uskyldige sivile på alle sider av konflikten.

Albumet er deres første plate som trio. De har lenge ønsket å jobbe sammen i dette formatet, og alle tre har komponert materialet til albumet. Det drømmende og melankolske uttrykket kommer godt frem i den intime besetningen. Musikalsk passer de forkjellige uttrykkene til musikerne godt sammen, og utgjør en dynamisk helhet. Sammen løfter prosjektet frem norsk lyrikk, som er selve kjernen til prosjektet. Tora Augestad sier:

- Flere av diktene har aldri blitt tonesatt før. Det er en sårbarhet i mange av tekstene jeg liker godt. En undring over hva vil si å være menneske.

TORA AUGESTAD

Toras allsidighet inspirerer komponister, regissører, dirigenter og andre musikere. Vokalt lar hun seg vanskelig sette i bås – som utøver er hun en sjangersjonglør og scenisk overbevisende. Augestad bestiller jevnlig nye verk og arbeider tett med komponister som Marcus Paus, Trygve Seim og Henrik Hellstenius. Augestad har en omfattende europeisk solistkarriere og samarbeidet med den sveitsiske regissøren Christoph Marthaler har brakt henne over hele verden. Ensemblet Music for a while er hennes hjertebarn og hun synger jevnlig med de største norske orkestrene. Hun ble nominert til Nordisk Råds Musikkpris i 2015 og var fra 2015- 2020 en av to kunstneriske ledere for Hardanger Musikkfest. I 2018 ble hun kåret til Årets Utøver av Norsk Komponistforening for sin innsats for norsk samtidsmusikk. Hennes diskografi er rik med en rekke sjangeroverskridende prosjekt. I mars 2019 vant hennes plate «Portraying Passion» med Oslo-Filharmonien Spellemannpris for årets klassiske utgivelse. Augestad er fra 2021 styreleder på Parkteatret Scene og kuraterer konsertserien Klassisk på Park.

TORBJØRN DYRUD

Torbjørns virke som musiker, komponist og tekstforfatter kjennetegnes av en bred interesse for ulike uttrykk. Han har siden 2007 vært musi- kalsk ansvarlig for Norges største sommershow, Urbane Totninger, men har parallellt arbeidet som komponist og musiker. Han har skrevet en rekke korverk som jevnlig framføres både her hjemme og i utlandet. Han har gitt ut fire plater i eget navn, hvorav to viseplater, «Detti er heme» (2013) og «Under sola, gjennom regnet» (2018). Nidaros Domkors innspillling av hans verk «Out of Darkness – The Passion and Resurrection of Jesus Christ», ble i 2014 nominert til Grammy. Med bakgrunn i sin egen historie som kreftpasient, publiserte han høsten 2022 «Mer enn hjerne», en fortellende podkast i seks episoder om opplevelsen av livet, nær døden. Torbjørn Dyrud er utdannet komponist, kirkemusiker og dirigent ved Norges Musikkhøgskole og Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

MATHIAS EICK

Trompetist og multiinstrumentalist (kontrabass, piano, vibrafon, gitar, m.m.) innen jazz og beslektet musikk. Komponist og arrangør. Siden slutten av 2000-tallet har han vært en av Norges mest sentrale jazz- utøvere med stor suksess både innen- og utlands. Han debuterte som soloartist i 2008, og har turnert i over 15 land med Mathias Eick Quintet. Eicks musikk blander jazz med kammermusikk, populærmusikk og elektronisk musikk og når et større publikum enn kun jazzmiljøet. Hans myke og luftige trompetklang gjør ham umiddelbart gjenkjennelig. Eick har samarbeidet med og medvirket på innspillinger og konserter med en lang rekke store artister, som Jaga Jazzist og Trondheim Jazz- orkester (blant annet med Chick Corea), Benjamin Lackner, Jon Balke, Iro Haarla og Trygve Seim. Han var i to år en del av bandet til stjerne- trommeslageren Manu Katché, og har turnert med Thomas Dybdahl. Eick har gitt ut fem soloalbum på det prestisjetunge plateselskapet ECM og det sjette gis ut høsten 2024.

Albumcover
    Foto: Trygve Lange-Nielsen