Folkemusikktrioen MOJNA slipper første singel fra sitt nye album.

Eriksson/Myhr/Malmström ble til MOJNA, som straks er aktuelle med andrealbumet Väntenätter. I dag utgis første singel herfra; Ljusnar - en musikalsk fortolkning av morgenens fred og dagens forventning.

Mojna singelcover, coverphoto: Fredrik Fridlund, Coverart: Julia Stenberg

Thomas Eriksson, Helga Myhr og Anna Malmström er neppe ukjente navn for tilhengere av nordisk folkemusikk. Deres debutalbum För sola skin’ på tak (2022) ble unisont hyllet av kritikerne, og nominert til Årets utgivelse hos både Manifestgalan (2023) og Folk & Världsmusikgalan (2023).

To år og et navnebytte senere, er trioen igjen klar med ny musikk, samt en rekke konsertjobber i inn- og utland. Singelen Ljusnar markerer ikke bare et nytt kapittel i MOJNAs historie, men er også første smakebit fra deres kommende album Väntenätter, produsert av Erlend Apneseth.

• MOJNA refererer til vind som avtar i styrke, og henspiller på vår rolige og atmosfæriske instrumentalmusikk, sier Thomas Eriksson, gitarist i gruppen og komponisten bak samtlige av trioens låter.

Rolig og atmosfærisk er det, men også levende og organisk. I lysningen mellom nyskapning og tilbakeskuelse, oppstår noe tidløst. MOJNA har en unik egenskap til å forbinde egenkomponerte låter med tradisjonsmusikk, uten at det oppleves påtatt eller mindre ektefølt. Snarere tvert imot.

• Vi trives best i landskapet mellom det vakre og det eksperimentelle. Når musikken arrangeres, oppsøker vi alltid denne kontrasten. Med elementer av improvisasjon, stemmeføring basert på kontrapunkt og slåttespel på gitar, har det blitt en slags signatur, avslutter Eriksson.

Singelen Ljusnar slippes i dag, 26. april, og deres andre album, Väntenätter, slippes i sin helhet den 14. juni.

Photo: Fredrik Fridlund

Thomas Eriksson - (gitar/komponist) er en frilansmusiker og komponist bosatt i Oslo. Han har jobbet som teatermusiker i 13 forestillinger på Västanå Teater siden 2016, samt som komponist/musiker i band som MOJNA, Thomas & Guro og GKN5. Våren 2022 komponerte Thomas musikk for teaterforestillingen "Kven var Odin" og "Skarvespelet", og arbeider i 2023 med komposisjon til danseforestillingen "Taus". Han har en bachelorgrad fra “Högskolan for Scen och Musik” i Göteborg.

Helga Myhr - (hardingfele/vokal) debuterte som soloartist med albumet "Natten veller seg ut" (Motvind Records, 2019). Musikken består av utforskende og frie tolkninger av folkemusikk fra Hallingdal, og fikk en nominasjon til Spellemannsprisen. Myhr deltar også i flere andre prosjekter og er fast medlem i grupper som Kvedarkvintetten, Morgonrode, improduo sammen med Tanja Orning og Dei kjenslevare. I 2020 komponerte hun bestillingsverket "Andsyning" for Osafestivalen. "Andsyning" ble utgitt på Heilo i 2022 og ble nominert til Folkelarmprisen.

Anna Malmström - (klarinett/basklarinett) er en folkmusiker med røtter fra den urbane folk- og verdensmusikkscenen i Sverige. Med nordisk folkemusikk som hjertebarn omfavner hun også østeuropeiske melodier, jazzige soli og poetiske taksim-improvisasjoner inspirert av ottomansk musikkultur. Med Annas store nysgjerrighet og rike klangfarge finner hun stadig nye veier til uttrykk. Siden 2014 har hun turnert med band som Sallyswag, GKN5, Världens Band, Ale Möllers Xenomania, Erik Dahl Ensemble m.m. Anna arbeider også med scenekunstproduksjoner for barn med Zenta scenekunst, og har også medvirket i teaterproduksjoner på Estrad Norr og Göteborgs Stadsteater.

SIngelcover av Julia Stenberg
Foto: Fredrik Fridlund