Statens vegvesen

Majoriteten har en positiv holdning til bompenger

Del

Bompenger gir mer penger til veiutbygging og vedlikehold, det bidrar til at folk reiser mer kollektivt og det er en grei måte å få inn penger på. Det mener folk fra Oslo og Akershus i en holdningsundersøkelse fra Statens vegvesen om bomstasjoner, trafikk og kollektivtilbud.

Bomringen Oslo Vogtsgate
I tillegg til å finansiere vei- og kollektivutbygging gjennom Oslopakke 3 brukes bompengene som et tiltak for å styre biltrafikken. Målet er å redusere personbiltrafikk, øke fremkommelighet, forbedre bymiljøet og redusere utslipp av klimagasser. Knut Opeide, Statens vegvesen

I 2023 mener 52 prosent at ordningen med bompenger er et positivt tiltak, mens 41 prosent synes det er negativt. Resultatene har ligget stabilt de siste årene.

– Et ønske om bedre standard på veinettet og bedre kollektivtilbud gjør at befolkningen i stor grad har akseptert kostnadene ved å kjøre bil i Oslo, sier avdelingsdirektør Fred Anton Mykland i Statens vegvesen.

Færre mener at bompenger begrenser biltrafikken i Oslo-området

Blant dem som er positive til bompenger er det bare 33 prosent som mener at bompenger begrenser biltrafikken. I tillegg er det betydelig færre som sier at de reiser mindre med bil på grunn av bompenger enn i 2022.

– At færre sier at de reiser mindre med bil på grunn av bompenger kan skyldes at flere har fått elbil, de reiser utslippsfritt med god samvittighet, takstene gjennom bomringer er lave og de kan kjøre i kollektivfeltet. For å få begrense trafikkveksten i Oslo må vi gjøre det mer attraktivt å reise kollektivt, sykle og gå. I tillegg vil det være naturlig å vurdere fordelene for elbil, sier Mykland.

Like mange kjører bil, færre sykler 

Færre oppgir at de sykler til jobb (nedgang på 4 prosentpoeng). Dette kan ha en sammenheng med at det er færre nå enn tidligere som har en sykkel. 30 prosent har verken sykkel eller elsykkel, 50 prosent har en vanlig sykkel og 6 prosent har elsykkel.

– Bedre tilrettelegging og økt trygghet for syklister er viktig for påvirke reisevanene. I tillegg vil godt vedlikehold av gang-, sykkelveier og sykkelfelt få flere til å sykle fremfor å kjøre bil, sier Mykland.

Andelen som kjører bil til jobb (38 prosent) er på samme nivå som i fjor. Hovedvekten av de som kjørte bil sier at det tar kortest tid og er praktisk. Rundt 60 prosent av de spurte kjører gjennom bomstasjoner 1-2 dager i uka eller mer. 19 prosent forteller at de kjører gjennom en bomstasjon daglig. Det er 3 prosent mer enn i 2022. 

Flere reiser med kollektivtransport til jobb

I 2023 oppgir 42 prosent at de reiser kollektivt til jobb. Det er en tydelig økning sammenlignet med fjoråret (36 prosent), og den høyeste andelen som er registrert siden målingen startet i 1989. I tillegg oppgir 8 av 10 at de er meget eller ganske fornøyd med standarden på kollektivtilbudet i Oslo-området.

– At flere i Oslo og Akershus reiser kollektiv er en positiv utvikling. Kollektivtransport skal ha en høy prioritet i Oslo. For å sikre bedre fremkommelighet for busstrafikken vil det ikke lenger være tillatt for elbiler å kjøre i kollektivfeltene i Oslo-området når Ring1 stenges sommeren 2024, avslutter Mykland.

Holdningsundersøkelsen om bomstasjoner, trafikk og kollektivtilbud gjennomføres årlig av Opinion AS for Statens vegvesen i februar, juni, september og november. Undersøkelsen omfatter årlig et tilfeldig og representativt utvalg på ca. 1000 respondenter bosatt i Oslo og Akershus som er 18 år eller eldre.

Bompengesystemet i Oslo | Statens vegvesen

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bomringen Oslo Vogtsgate
I tillegg til å finansiere vei- og kollektivutbygging gjennom Oslopakke 3 brukes bompengene som et tiltak for å styre biltrafikken. Målet er å redusere personbiltrafikk, øke fremkommelighet, forbedre bymiljøet og redusere utslipp av klimagasser.
Knut Opeide, Statens vegvesen
Last ned bilde
I 2023 sier 46 prosent at bompenger i Osloområdet fører til at man reiser mindre med bil. Det er en tydelig nedgang fra 2022 hvor 50 prosent oppga det samme.
I 2023 sier 46 prosent at bompenger i Osloområdet fører til at man reiser mindre med bil. Det er en tydelig nedgang fra 2022 hvor 50 prosent oppga det samme.
Opinion AS Opinion AS
Last ned bilde
I 2023 var like mange enige som uenige i påstanden «Bompenger fører til at du reiser mindre med bil.»
I 2023 var like mange enige som uenige i påstanden «Bompenger fører til at du reiser mindre med bil.»
Opinion AS Opinion AS
Last ned bilde

Lenker

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye