OBOS-prisene opp 1,6 prosent i Oslo

Prisene for brukte OBOS-boliger i Oslo steg 1,6 prosent fra januar til februar i år. På landsbasis gikk prisene opp med 1,4 prosent.

Foto: Ilja C. Hendel

–  OBOS-prisene pleier å stige i februar. Økningen var likevel litt svakere enn snittet for februar de ti siste årene. Sett i lys av økte renter og en del bruktboliger til salgs, var den moderate prisveksten som ventet, sier sjeføkonom Sissel Monsvold i OBOS.

• I snitt har prisene i Oslo økt 2,2 prosent i februar i perioden 2014-2023.

• De tolv siste månedene har prisene i Oslo steget 0,6 prosent.

• På landsbasis har prisene steget 1,4 prosent de tolv siste månedene.

• Kvadratmeterprisen for brukte OBOS-boliger var 78 376 kroner i Oslo i februar, og 67 788 kroner på landsbasis.

OBOS-statistikken dekker rundt 25 prosent av bruktmarkedet i Oslo.

Bra aktivitet

Det ble omsatt flere OBOS-boliger i februar i år enn i februar 2023, men samtidig var omsetningen i februar i fjor rekordlav.  Målt mot snittet for februar i årene 2016-2023, var omsetningen litt lavere.

Bruk av forkjøpsretten fortsatte opp i februar og var på 33,9 prosent. Det var økning fra januar i år (29,5 prosent) og fra februar i fjor (28,5 prosent). Monsvold mener det viser at markedet for brukte OBOS-boliger i hovedstaden har tatt seg godt opp i starten av 2024.

Venter prisoppgang i år

– Vi ser tegn til et stemningsskifte i boligmarkedet ved at flere forventer økning i boligprisene. Det må ses i lys av signaler fra Norges Bank om at rentetoppen er nådd og at det kan bli rentekutt i løpet av høsten. Vi venter derfor økt etterspørsel etter boliger og sterkere prisvekst enn vanlig når vi nærmer oss sommeren og særlig i andre halvår. Utsikter til god lønnsvekst og at det ferdigstilles få nye boliger, særlig i Oslo, trekker også opp.

– Vi anslår at boligprisene vil stige med tre prosent i Oslo og en prosent på landsbasis fra desember 2023 til desember 2024, men utelukker ikke at prisveksten kan bli noe sterkere enn dette, særlig hvis vi får et rentekutt allerede i september, sier Monsvold.

Boligforsyningen må økes

Salget av nye OBOS-boliger har bedret seg i starten av året, men volumet er fremdeles langt under det normale.

– Det får negative konsekvenser for boligforsyningen framover og kan bidra til kraftig prisvekst de neste årene. For å styrke boligbyggingen og salget støtter vi Boligprodusentenes Forening sitt forslag om å differensiere utlånsforskriften eller åpne for en større fleksibilitetskvote for nye boliger. De som kjøper nye boliger vil ha mye lavere energi- og vedlikeholdsutgifter, noe som gjør at de kan betjene et høyere boliglån, sier Monsvold.

Hans Anders Skjølberg, administrerende direktør i OBOS Eiendomsmeglere, mener utvikling i februar var som ventet.

– Mange av boligene vi har fått inn på nyåret selger godt over prisantydning og oppdragsinngangen er økt med 15 prosent sammenlignet med februar i fjor. Vi venter stor aktivitet i mars og kan får et klassisk vårslipp over påske.