Europamesterskap i Tyskland skaper turisme – 4% flere besøkende enn normalt
I forbindelse med sommerens fotball-EM i Tyskland forventer det tyske turistbyrået en økning på 4% utenlandske turister sammenlignet med normalår. Det er basert på forhåndsbestillinger av hotell og fly. – Foreløpige tall er langt over gjennomsnittet, sier Petra Hedorfer, direktør ved DZT. Økningen er særlig markant for turister fra andre land som deltar i mesterskapet. Det norske landslaget har ikke kvalifisert seg til turneringen.
![German soccer fan cheers for his national team](/data/images/public/17848491/18051642/a7e3d1a4-432b-4873-8c3a-e948341a2ce7-w_720.jpeg)
Fotball-EM holdes i ti tyske byer, deriblant Berlin, München, Hamburg, Köln og Frankfurt i juni og juli. Det tyske turistbyrået (DZT) regner med at de ti stadiene til sammen vil huse 2,7 millioner besøkende, og at til sammen 7 millioner vil befinne seg i ulike fansoner og offentlige visninger utenfor stadiene. I løpet av de 22 spilledagene tilbyr de 10 vertsbyene et omfattende program til fotballfans og internasjonale besøkende.
Fra mesterskap til langsiktig turisme
Den tyske turistnæringen forbereder seg samtidig på å bruke EM til å markedsføre Tyskland som et reisemål også etter fotballturneringen. – Nå vil vi presentere Tyskland som en verdensåpen, fredelig og bærekraftig reisedestinasjon, sier Joelle Janz, turistsjef for Tysklands Nasjonale Turistkontor i Norge. – Arrangørbyene har moderne stadier, rike kunst- og kulturprogram og de har gode togforbindelser.
Etter verdensmesterskapet i Tyskland 2006 steg Tyskland til førsteplass på indeksen Anholt Ipsos Nation Brands Index. Siden har Tyskland vært blant topp tre. Anholt Ipsos Nation Brands Index måler 60 land sine omdømmer på ulike områder, deriblant turisme. – VM forbedret utenlandske turister sitt inntrykk av Tyskland som reisedestinasjon, sier Joelle Janz. - I løpet av EM-perioden ønsker vi å benytte den internasjonale oppmerksomheten for å fremheve vårt mangfoldige turisttilbud og dermed styrke Tysklands omdømme som en førsteklasses reisedestinasjon.
DZT lanserte i 2023 kampanjen «Stay a Little Bit Longer» for å få turister til å være på lengre besøk, og dermed møte klimautfordringene til turistnæringen. I forbindelse med EM oppfordrer de turister til å bli i Tyskland utover kampdagene ved å rette oppmerksomhet mot turisttilbudene i byene som skal arrangere kamper. Allerede i forkant av det store sportsarrangementet trekker GNTB oppmerksomheten til til det internasjonale publikum til EM-byene og det brede spekteret av turistattraksjoner i omgivelsene for å inspirere gjestene til å bli lenger enn kampdatoene. Den egene siden på DZT sin nettportal European Football Championship 2024: get to know the host cities - Germany Travel samler temaspesifikt innhold om alle arrangementsstedene. Den vil informere om tyskernes fotballentusiasme og den tyske fan-kulturen.
Kontakter
Joelle JanzTuristsjefTysklands Nasjonale Turistkontor
Tel:+47 22 12 82 29joelle.janz@germany.travelBilder
![Leipzig: Red-Bull-Arena](/data/images/public/17848491/18051642/94dec5a0-dbfd-454c-84b7-d3dc75fb045a-w_240.jpg)
![Hamburg HSV Volksparkstadion](/data/images/public/17848491/18051642/12d3f6d8-7e61-423b-a46a-bc20cf2ef081-w_240.jpg)
![Berlin: Main entrance of the Olympic Stadium with forecourt and Olympic rings](/data/images/public/17848491/18051642/1f8c7b2a-a3bb-4f1f-bf57-170344027836-w_240.jpg)
![Dortmund: Signal Iduna Park in the evening](/data/images/public/17848491/18051642/bac734f4-7568-48e4-9563-265de4ce8367-w_240.jpg)
![Gelsenkirchen: Veltins-Arena](/data/images/public/17848491/18051642/f0b3e4b6-14a8-40ae-b531-e922efd93f14-w_240.jpg)
![Düsseldorf: Merkur-Spielarena soccer stadium](/data/images/public/17848491/18051642/b532eb79-a285-40c0-93da-4ceea5d8f09e-w_240.jpg)
Lenker
Alt om Ferielandet Tyskland
I over 50 år har Tysklands Nasjonale Turistkontor (DZT) markedsført reisemålet Tyskland i utlandet på oppdrag fra den tyske regjeringen. Ved til sammen 27 utenlandskontorer betjenes 40 markeder, alle med mål om å vise frem Tysklands mangfold som turistattraksjon og øke innkommende turisme til landet.
Som paraplyorganisasjon for Ferielandet Tysklands rikholdige tilbud, har DZT en viktig funksjon i den internasjonale markedsføringen. DZT utvikler blant annet en tilbuds- og opplevelsesorientert markedsføring, samler og optimaliserer markedsføringsaktivitetene globalt og har en omfattende virksomhet i vekstmarkeder. Det er etablert et utstrakt samarbeid mellom DZT, turistnæringen i Tyskland, tyske institusjoner i utlandet og partnere fra næringsliv og organisasjoner.
De sentrale strategiske handlingsområdene til DZT er:
- Målrettet markedsforskning og analyse av kundenes etterspørsel innenfor ulike verdibaserte livsstilskategorier relatert til reise, med fokus på bærekraft og kultur.
- Relationship-management og kunnskapsoverføring for å støtte den reiselivsnæringen preget av mellomstore bedrifter.
- Økning av kjennskap til merkevaren og forbedring av profilen til Tyskland som reisemål, med spesielt fokus på bærekraft og klimabeskyttelse.
Hovedtemaer bærekraft og digitalisering
DZT fremmer en fremtidsrettet turisme i tråd med regjeringens målsetninger, med fokus på bærekraft og digitalisering.
For å gjøre innkommende turisme mer bærekraftig og samtidig konkurransedyktig, implementerer organisasjonen en tredelt strategi. Denne strategien kombinerer ekstern kunnskapsoverføring og en tilhørende kommunikasjonsstrategi med interne initiativer for bærekraft. DZT posisjonerer Tyskland som et reisemål med bærekraftige og inkluderende tilbud i den internasjonale konkurransen.
DZT er en pådriver når det gjelder implementering av immersive teknologier (virtuell, augmentert og blandet virkelighet), ved bruk av konversasjonsgrensesnitt (for eksempel taleassistenter) og anvendelse av kunstig intelligens (AI), for eksempel i chatbots. For å sikre synligheten til turisttilbudene på plattformer basert på kunstig intelligens, koordinerer DZT det felles Open Data/Knowledge Graph-prosjektet for den tyske reiselivsnæringen.
DZT har 25 landsrepresentasjoner og styrer disse fra sitt hovedkontor i Frankfurt am Main.
Følg pressemeldinger fra DZT Vertriebsagentur Norwegen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DZT Vertriebsagentur Norwegen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DZT Vertriebsagentur Norwegen
Østersjøen blir snart det nye Middelhavet19.7.2024 10:53:29 CEST | Pressemelding
(18. juli, 2024) Ekstremvarmen som rammer Sør-Europa får stadig flere til å velge nye reisemål om sommeren. – Strendene ved Østersjøen er i ferd med å bli et mer behagelig alternativ til strendene ved Middelhavet, forteller Joelle Janz, turistsjef for Tysklands Nasjonale Turistkontor i Norge.
Dynamisk endring i det internasjonale forretningsreisemarkedet til Tyskland etter Corona10.6.2024 13:47:38 CEST | Pressemelding
Tyskland tar en ledende posisjon i den internasjonale konkurransen og utnytter de ekstra mulighetene som ligger i bleisure-reiser. Bleisure-reiser kombinerer forretnings- og fritidsreiser og finnes i to hovedtyper: forretnings- eller gruppereiser som forlenges før eller etter et besøk, og forretningsreiser hvor venner og familie er med på reisen.
Pride Month i Tyskland5.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
På Ipsos Pride-undersøkelsen fra 2023 oppga 11% av tyskere at de identifiserer seg som LGBTQ+. Utover sommeren og høsten feirer disse sammen med venner og familiemedlemmer Pride Month med flere festivaler og parader, fra millionbyen Berlin til tettstedene Wurzen og Eßlingen. Høydepunktet er paraden, som på tysk kalles Christopher Street Day (CSD). Feiringene i Berlin, Köln og Hamburg er særlig kjent.
Deutsche Bahn investerer i jernbanenettverket13.5.2024 11:12:24 CEST | Pressemelding
Det tyske togselskapet Deutsche Bahn skal i år oppdatere tyske sporveksel, togskinner og togstasjoner samt stasjoner og bruer. Det skal utvides, moderniseres og fornyes for å gjøre infrastrukturen mer robust og effektiv, og gi høyere kapasitet til jernbanenettet.. Nordmenn på togtur i Tyskland vil dra nytte av mer presise tog når oppgraderingene er ferdig.
Hannover – en by av superlativer22.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
I fire dager fra 22. til 26. april arrangeres Europas største industrimesse i Hannover, Tyskland. Med 200 000 besøkende blir messeområdet nærmest en egen by i storbyen. Å huse en av verdens største messer er derimot ikke Hannover sitt eneste superlativ. Industri, naturopplevelser, grønne løsninger eller musikk, Hannover har noe for alle.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom