DZT Vertriebsagentur Norwegen

Europamesterskap i Tyskland skaper turisme – 4% flere besøkende enn normalt

Del

I forbindelse med sommerens fotball-EM i Tyskland forventer det tyske turistbyrået en økning på 4% utenlandske turister sammenlignet med normalår. Det er basert på forhåndsbestillinger av hotell og fly. – Foreløpige tall er langt over gjennomsnittet, sier Petra Hedorfer, direktør ved DZT. Økningen er særlig markant for turister fra andre land som deltar i mesterskapet. Det norske landslaget har ikke kvalifisert seg til turneringen.

German soccer fan cheers for his national team
German soccer fan cheers for his national team ©AdobeStock F: Jacob Lund

Fotball-EM holdes i ti tyske byer, deriblant Berlin, München, Hamburg, Köln og Frankfurt i juni og juli. Det tyske turistbyrået (DZT) regner med at de ti stadiene til sammen vil huse 2,7 millioner besøkende, og at til sammen 7 millioner vil befinne seg i ulike fansoner og offentlige visninger utenfor stadiene. I løpet av de 22 spilledagene tilbyr de 10 vertsbyene et omfattende program til fotballfans og internasjonale besøkende. 

Fra mesterskap til langsiktig turisme

Den tyske turistnæringen forbereder seg samtidig på å bruke EM til å markedsføre Tyskland som et reisemål også etter fotballturneringen. – Nå vil vi presentere Tyskland som en verdensåpen, fredelig og bærekraftig reisedestinasjon, sier Joelle Janz, turistsjef for Tysklands Nasjonale Turistkontor i Norge. – Arrangørbyene har moderne stadier, rike kunst- og kulturprogram og de har gode togforbindelser.

Etter verdensmesterskapet i Tyskland 2006 steg Tyskland til førsteplass på indeksen Anholt Ipsos Nation Brands Index. Siden har Tyskland vært blant topp tre. Anholt Ipsos Nation Brands Index måler 60 land sine omdømmer på ulike områder, deriblant turisme. – VM forbedret utenlandske turister sitt inntrykk av Tyskland som reisedestinasjon, sier Joelle Janz. - I løpet av EM-perioden ønsker vi å benytte den internasjonale oppmerksomheten for å fremheve vårt mangfoldige turisttilbud og dermed styrke Tysklands omdømme som en førsteklasses reisedestinasjon. 

DZT lanserte i 2023 kampanjen «Stay a Little Bit Longer» for å få turister til å være på lengre besøk, og dermed møte klimautfordringene til turistnæringen. I forbindelse med EM oppfordrer de turister til å bli i Tyskland utover kampdagene ved å rette oppmerksomhet mot turisttilbudene i byene som skal arrangere kamper. Allerede i forkant av det store sportsarrangementet trekker GNTB oppmerksomheten til til det internasjonale publikum til EM-byene og det brede spekteret av turistattraksjoner i omgivelsene for å inspirere gjestene til å bli lenger enn kampdatoene. Den egene siden på DZT sin nettportal European Football Championship 2024: get to know the host cities - Germany Travel samler temaspesifikt innhold om alle arrangementsstedene. Den vil informere om tyskernes fotballentusiasme og den tyske fan-kulturen.

Kontakter

Bilder

Leipzig: Red-Bull-Arena
Leipzig: Red-Bull-Arena
F Philipp Kirschner Leipzig Tourismus und Marketing GmbH
Last ned bilde
Hamburg HSV Volksparkstadion
Hamburg HSV Volksparkstadion
F: Jens Gotthardt Hamburg Marketing GmbH
Last ned bilde
Berlin: Main entrance of the Olympic Stadium with forecourt and Olympic rings
Berlin: Main entrance of the Olympic Stadium with forecourt and Olympic rings
F: Dagmar Schwelle GNTB
Last ned bilde
Dortmund: Signal Iduna Park in the evening
Dortmund: Signal Iduna Park in the evening
F: Roland Gorekt Stadt Dortmund Amt für Marketing
Last ned bilde
Gelsenkirchen: Veltins-Arena
Gelsenkirchen: Veltins-Arena
F: StadtmarketingGE StadtmarketingGE
Last ned bilde
Düsseldorf: Merkur-Spielarena soccer stadium
Düsseldorf: Merkur-Spielarena soccer stadium
F: Peter Weihs D-Live
Last ned bilde

Lenker

Alt om Ferielandet Tyskland

I over 50 år har Tysklands Nasjonale Turistkontor (DZT) markedsført reisemålet Tyskland i utlandet på oppdrag fra den tyske regjeringen. Ved til sammen 27 utenlandskontorer betjenes 40 markeder, alle med mål om å vise frem Tysklands mangfold som turistattraksjon og øke innkommende turisme til landet.

Som paraplyorganisasjon for Ferielandet Tysklands rikholdige tilbud, har DZT en viktig funksjon i den internasjonale markedsføringen. DZT utvikler blant annet en tilbuds- og opplevelsesorientert markedsføring, samler og optimaliserer markedsføringsaktivitetene globalt og har en omfattende virksomhet i vekstmarkeder. Det er etablert et utstrakt samarbeid mellom DZT, turistnæringen i Tyskland, tyske institusjoner i utlandet og partnere fra næringsliv og organisasjoner.

De sentrale strategiske handlingsområdene til DZT er:

  • Målrettet markedsforskning og analyse av kundenes etterspørsel innenfor ulike verdibaserte livsstilskategorier relatert til reise, med fokus på bærekraft og kultur.
  • Relationship-management og kunnskapsoverføring for å støtte den reiselivsnæringen preget av mellomstore bedrifter.
  • Økning av kjennskap til merkevaren og forbedring av profilen til Tyskland som reisemål, med spesielt fokus på bærekraft og klimabeskyttelse.

Hovedtemaer bærekraft og digitalisering
DZT fremmer en fremtidsrettet turisme i tråd med regjeringens målsetninger, med fokus på bærekraft og digitalisering.

For å gjøre innkommende turisme mer bærekraftig og samtidig konkurransedyktig, implementerer organisasjonen en tredelt strategi. Denne strategien kombinerer ekstern kunnskapsoverføring og en tilhørende kommunikasjonsstrategi med interne initiativer for bærekraft. DZT posisjonerer Tyskland som et reisemål med bærekraftige og inkluderende tilbud i den internasjonale konkurransen.
DZT er en pådriver når det gjelder implementering av immersive teknologier (virtuell, augmentert og blandet virkelighet), ved bruk av konversasjonsgrensesnitt (for eksempel taleassistenter) og anvendelse av kunstig intelligens (AI), for eksempel i chatbots. For å sikre synligheten til turisttilbudene på plattformer basert på kunstig intelligens, koordinerer DZT det felles Open Data/Knowledge Graph-prosjektet for den tyske reiselivsnæringen.

DZT har 25 landsrepresentasjoner og styrer disse fra sitt hovedkontor i Frankfurt am Main.

Følg pressemeldinger fra DZT Vertriebsagentur Norwegen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DZT Vertriebsagentur Norwegen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra DZT Vertriebsagentur Norwegen

35 år siden Berlinmurens fall23.9.2024 14:31:42 CEST | Pressemelding

Den 9. November i år markerer 35-årsjubileet for Berlinmurens fall, og i den anledning arrangerer Kulturprojekte Berlin samt Stiftelsen Berlinmuren, en rekke kulturarrangementer til minne om den historiske begivenheten. Gjennom høsten i Berlin kan du blant annet oppleve videoinstallasjoner med historier fra virkeligheten, sykkelturer langs det som en gang var Berlinmuren, og unike fotodokumentarer som fanger øyeblikkene rett før muren falt.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye