70-års jubileum for Mercedes-Benz 300 SL Coupé
Den 6. februar 1954 åpnet International Motor Sports Show i New York dørene, og Mercedes-Benz overrasket hele verden med en helt uventet bil. Her kunne ivrige tilskuere for første gang se supersportsbilen 300 SL Coupé (W 198), også kalt «Gullwing». Med sine ikoniske måkevingedører ble bilen en legende fra første stund, og er en tilskuermagnet også den dag i dag.
De sensasjonelle måkevingedørene
Den nye coupé’en hadde klare racing-gener, og grunnformen til 300 SL Coupé var lik racerbilen fra 1952 ved samme navn, men med modellserienummer (W 194). Noe av det aller mest slående med elegante 300 SL Coupé var måkevingedørene, som også har sitt utspring fra denne racerbilen. Dette var unikt for en produksjonsbil den gang, og er fremdeles en fascinerende detalj i dag.
Måkevingedørene var verken en markedsførings-gimmick eller et resultat av overivrige designere, men derimot en ingeniørmessig nødvendighet. I likhet med racerbilen, hadde 300 SL Coupé en lett rørformet ramme. Denne var relativt høy på sidene, noe som gjorde en konvensjonell dørløsning umulig. Måkevingedørene krevde likevel flere spesifikke konstruksjoner, som for eksempel de viktige toppmonterte fjærene. De gjorde det lettere å åpne dørene, og ikke minst å holde dem i åpen posisjon – en essensiell funksjon som generelt fremmet komforten for brukerne av supersportsbilen.
Tilpasninger som følge av måkevingedørene
Med måkevingedørene kunne ikke vinduene rulles ned, og de rektangulære vinduene til 300 SL var derfor avtagbare, med mulighet for å transportere de i bagasjerommet. De mindre og trekantede sidevinduene kunne åpnes ved å rotere dem.
En annen konsekvens av måkevingedørene var utformingen på rattet. Det kunne tiltes nedover for å gi lettere tilgang for bena i fotbrønnen. Føreren kunne deretter benytte en liten spak ved rattnavet for å svinge rattet opp til vanlig kjøreposisjon og låse det der.
Til tross for at rattet kunne svinges ned og opp igjen, var det likevel ikke praktisk å komme inn i bilen. Dette endret seg da den etterfølgende modellen, 300 SL Roadster, dukket opp i 1957. Den åpne varianten hadde nemlig fronthengslede dører. For å oppnå dette ble rammen modifisert og senket ved inngangene på hver side av bilen.
Teknologi og smarte innovasjoner
Det ytre dørhåndtaket på 300 SL Coupé var en vakker, funksjonell og aerodynamisk detalj. Et forsiktig trykk på den lille utstikkende delen førte til at håndtaket foldet seg ut, og deretter kunne døren elegant åpnes. Dagens modeller fra Mercedes-Benz har videreført dette prinsippet med mulighet for dørhåndtak som automatisk «sklir ut» fra døren så snart bilnøkkelen nærmer seg kjøretøyet, og som trekker seg inn igjen når bilen låses eller kjører av gårde.
Mercedes-Benz 300 SL Coupé hadde naturligvis også en rekke andre funksjoner. Et utmerket understell, nærmest ideell vektfordeling og en innovativ sekssylindret motor gjorde modellen til en supersportsbil. Den var verdens første personbil i produksjon med en firetakts motor med direkte innsprøytning, noe som gjorde det mulig å øke effekten med rundt 25 prosent, fra 125 kW (170 hk) i racerbilen til 158 kW (215 hk) i 300 SL Coupé. Dette i sin tur ga en topphastighet på 250 km/t, som var en helt ekstraordinær ytelse på midten av 1950-tallet.
Entusiastisk mottakelse
300 SL Coupé ble en publikumsmagnet fra først stund, og fikk raskt passende kallenavn. «Gullwing» ble den Amerikanske betegnelsen på bilen, mens den i Frankrike er kjent som «Papillon».
"Gullwing" tiltrakk seg kunder over hele verden i det svært eksklusive supersportsbil-segmentet. Det ble produsert 1.400 eksemplarer av 300 SL Coupé fra 1954 til 1957, og ytterligere 1.858 eksemplarer av 300 SL Roadster. Hver eneste 300 SL var allerede den gang et ikon, og bilen fortsetter å fascinere den dag i dag.
På Mercedes-Benz museet i Stuttgart i Tyskland står en sølvfarget Mercedes-Benz 300 SL Coupé med rødt interiør utstilt, der den tiltrekker seg mye oppmerksomhet fra de besøkende.
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczInformasjonssjef
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugDirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Et ikon blir elektrisk – Her er nye elektriske G-Klasse24.4.2024 13:09:38 CEST | Pressemelding
Helt nye elektriske G-Klasse kombinerer tradisjon og innovasjon. Tro mot sin unike karakter og sin ikoniske silhuett, inkluderer den alle de klassiske elementene som har definert G-Klasse gjennom 45 år. Den elektriske modellen tilbyr en rekkevidde på opptil 473 kilometer og utmerker seg med imponerende terrengegenskaper, inkludert den innovative funksjonen G-TURN.
EQS med omfattende oppdatering – Økt rekkevidde og mer komfort11.4.2024 13:55:32 CEST | Pressemelding
Det elektriske flaggskipet EQS har fått en omfattende oppdatering som inkluderer økt batterikapasitet, rekkevidde på opptil 822 kilometer, ny grill, stående stjerne på panseret, samt enda mer komfort i baksetet.
Salgsstart for Mercedes-AMG SL 63 S E PERFORMANCE: Mer kraft enn noen gang før10.4.2024 08:46:21 CEST | Pressemelding
Den kraftigste SL noensinne byr på en systemeffekt på hele 816 hestekrefter. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på kr. 3.335.000,- (ekskl. levering).
Nye G-Klasse – Ikonisk design, fremtidsrettet teknologi27.3.2024 12:35:56 CET | Pressemelding
G-Klasse, som først så dagens lys i 1979, har lenge vært sett på som et ikon. Nå har den blitt ny, uten å miste sin særegne karakter. Med forbedret ytelse takket være elektrifisering, moderne assistansesystemer, økt komfort og avansert digitalisering, fortsetter nye G-Klasse å imponere.
Vintertesting av fremtidens elektriske plattform fra Mercedes-AMG19.3.2024 12:54:23 CET | Pressemelding
På en frossen innsjø tett på polarsirkelen i Sverige, og ved temperaturer så lave som -25 grader celsius, testes nå en sterkt kamuflert bil på den nye elektriske plattformen AMG.EA. Bak kamuflasjen er det noen hint om det fremtidige designet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom