Kvinnelige musikere rir den norske countrybølgen
Countrymusikk fremstilles gjerne gjennom maskuline stereotypier. Likevel har kvinnelige musikere bidratt til å definere sjangerens utvikling i Norge, forteller forskere.

Skrevet av: Eivind August Westad Stuen/Kilden kjønnsforskning.no
Countrymusikk har over årene blitt svært populært blant deler av den norske befolkningen. Enten det er snakk om lokale countryfestivaler eller hippe klubbscener i byene, har sjangeren fått fotfeste i brede sosiale lag. Allikevel har det blitt forsket lite på country i Norge.
Det endres nå. Stian Vestby ved Høgskolen i Innlandet leder et forskningsprosjekt som ser nærmer på kvinners rolle i countrymusikken. Han forteller at det vil komme flere artikler. Enn så lenge har han skrevet en historisk oversikt over countryens historie i Norge, sammen med Kristin Solli ved Oslo Met.
‒ Vi to er litt unike i norsk sammenheng, da vi begge har skrevet doktorgrad om countrymusikk, forteller Vestby.
‒ Samarbeidet med Kristin passet dermed godt inn i dette prosjektet, nærmest som en grunnlagstekst for videre arbeid. Den gir et historisk overblikk og analyserer noen sentrale strømninger og brytninger i feltet. Kjønnsperspektivet er en viktig del av dette.
Cowboyromantisering
Countryens inntog i Norge startet med sjangeren «cowboy». Artister kledde seg ut som cowboyer og skrev tekster som romantiserte livet på prærien, med Arne Bendiksen som en sentral skikkelse. Vestby trekker frem at cowboyen er en stereotypi med rot i virkeligheten, og samtidig en grad av iscenesettelse.
‒ Historisk har cowboyen, som er en veldig maskulin fyr, vært et sentralt symbol for sjangeren, sier Solli.
‒ Det har helt klart vært et maskulint ideal, men samtidig har det alltid vært sterke damer til stede i countrymusikken.
En annen dimensjon ved romantiseringen av cowboyenes liv, er dynamikken mellom by og land. Countrytekster har tradisjonelt handlet om hverdagen i periferien og på landsbygda. Det synges for eksempel om gårdsdrift og traktorer, skog og annen natur.
Solli mener at også denne tematikken overlappes av kjønnsperspektiver:
‒ Det resonerer med forskning fra andre fagfelt. Det er gjerne gutta som blir igjen på bygda, mens damene flytter ut, tar seg utdanning, og utvider horisonten. Det er en forenkling, men vi ser også disse tendensene i det norske countryfeltet.
«Ekte» country
Kvinnene har hatt en ambivalent posisjon i sjangeren, både i USA og Norge, mener Solli. Det handler om autentisitet, altså om hvorvidt de spiller «ekte» country.
Norsk country er et forskningsfelt med mye potensiale, mener Stian Vestby. Foto: Ole Martin Ringlund
‒ Visse artister har blitt sett på som at de ikke «er country nok», eller at det feminine vanner ut musikken, sier Solli.
‒ Sånn som Heidi Hauge. Hun solgte i bøtter og spann, men var ikke spiselig for mange fans av sjangeren. Samme med Shania Twain. Det blir for pop, eller for feminint. Det er en interessant dynamikk, som både gjelder damene som flytter grensene for det estetiske, og artister hvor det feminine gjør at de ikke blir akseptert av visse lyttere.
Dette er et fenomen andre forskere har pekt på, også i populærmusikkforskning generelt. Artister som legger seg nærmere popen og det feminine blir av mange oppfattet som mindre seriøse og troverdige.
‒ De utfordrer kriteriet om at musikken skal være autentisk, sier Vestby.
‒ At det skal være genuint, ekte og rotfesta i virkeligheten. Blir det for glatt og svulstig, så er man over i noe inautentisk. Det er kanskje veldig salgbart, men har ofte ikke kred. Det har kanskje vært utfordringen til noen av de kvinnelige artistene, som har vært litt for pop i countryverden.
Nøkkelord
Følg pressemeldinger fra Kilden kjønnsforskning.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kilden kjønnsforskning.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kilden kjønnsforskning.no
Ny milepæl for Kvinnehelseportalen: kontrakt signert med Increo og Bureau15.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Kvinnehelseportalen styrker laget og har signert kontrakt om å lage portalen med design- og teknologibyrået Increo, og Bureau, som er spesialister på merkevarebygging og kommunikasjon.
Porno i norsk presse: dekkes som underholdning og kjendisstoff12.12.2025 13:10:49 CET | Pressemelding
En ny studie viser at norske medier først og fremst behandler pornografi som kuriosa og forbrukerstoff. Dette får store konsekvenser for hvordan kjønn og seksualitet blir fremstilt.
Den prisvinnende forfatteren Mona Eltahawy kommer til Kildens årskonferanse: Setter søkelys på globalt tilbakeslag for kvinners rettigheter19.11.2025 13:22:15 CET | Pressemelding
Kvinner og LHBTIQ+-personers rettigheter utfordres globalt – fra abortinnstramminger i USA til økende motstand mot likestilling internasjonalt. Kilden kjønnsforskning.no inviterer ledende internasjonale stemmer til vår årskonferanse 26. november på Nasjonalmuseet, og spør: Er framskrittene vi har kjempet for i ferd med å reverseres?
Kvinnelige krigsseilere: «Malta-Margit» nektet å mønstre av17.11.2025 10:34:00 CET | Pressemelding
Flere kvinner enn antatt seilte på norske skip under krigen, men mange ble satt i land. – Noen mente det var for farlig. Andre mente det ikke «passet seg», sier historiker Thea Eriksen.
Kvinner har mer klær enn menn, men også strengere krav til hvordan de kler seg3.11.2025 13:15:00 CET | Pressemelding
– Vi fant at forventningspresset knyttet til hvordan kvinner kler seg påvirker størrelsen på garderobene. Samtidig er de mer bevisste rundt eget klesforbruk enn det menn er, forteller forsker Vilde Haugrønning.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom