Tusenvis av kroner å spare, men få benytter sjansen
Til tross for at det er tusenlapper å spare er det kun 2 av 10 som sier det har byttet mobilabonnement det siste året.

Det viser en undersøkelse Ipsos har gjennomført på vegne av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom). I undersøkelsen svarer 73 prosent av de spurte at de ikke har byttet mobilabonnement det siste året. Kun 6 prosent svarer at det ikke er aktuelt for dem fordi de for eksempel har dekket abonnement gjennom jobb. Undersøkelsen viser også at det er de mellom 30-39 år er flinkest til å bytte.
Inger Vollstad er seksjonssjef i Nkom. Hun sier at myndighetene legger til rette for at det skal være enkelt å etablere mobilselskap og at det skal være gode rammevilkår for å etablere tre ulike mobilnett i Norge. Hun mener også at mobilkundene må bruke forbrukermakten sin i enda større grad.
—Vi har blitt godt opplært til å bytte strømleverandør den siste tiden, og det er gode grunner til å ta et kritisk blikk på mobilavtalen din å se om det er penger å spare. Aktive mobilkunder er bra for konkurransen og sørger for gode produkter og tjenester, forteller Vollstad.
I den samme undersøkelsen svarer nær 80 prosent av de som faktisk bytter at de gjør det på grunn av pris, og Vollstad bekrefter at det kan være flere tusen kroner å spare om man bytter.
— Det er enkelt å bytte mobilselskap og det kan være lettjente penger. Beregninger vi har gjort viser at enkeltpersoner og familier kan spare tusenlapper i året på å bytte mobilabonnement. Hvor mye du og din familie kan spare avhenger selvfølgelig av flere faktorer som hvilke abonnement dere har i utgangspunktet, hvor mye data dere har inkludert og hvilke hastigheter dere har i abonnementene.
Tre prissammenlikningstjenester har fått Nkoms godkjentmerke, og disse er mobilabonnement.no, tek.no eller mobiltelefoni.no. Tjenestene er utformet på litt ulike måter, men alle er oversiktlige og inneholder god og relevant informasjon om de ulike mobilabonnementene som finnes.
Nøkkelord
Kontakter
Inger VollstadSeksjonssjef i Nasjonal kommunikasjonsmyndighetNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:48010523ivo@nkom.noRita Lund ThuneAvdelingsdirektør kommunikasjon og samfunnsansvarNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noLenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Svindelekspert advarer mot grov nettutpressing2.9.2025 09:30:30 CEST | Pressemelding
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) og politiet ber foreldre være på vakt mot en urovekkende svindeltrend.
Slutt for bredbånd i kobbernettet: Sikre deg et alternativ nå27.8.2025 12:05:25 CEST | Pressemelding
Etter 170 år i drift stenger Telenor kobbernettet for godt i Norge.
Nye målinger viser nå ingen tegn til GPS-forstyrrelser i Barentshavet22.8.2025 08:55:30 CEST | Pressemelding
Etter flere rapporter om GPS-forstyrrelser i Barentshavet i august, har Nkom nå gjort egne målinger i området.
Nkom på Arendalsuka 20256.8.2025 09:22:19 CEST | Pressemelding
Kunstig intelligens og trygghet på nett er et par av temaene vi setter på agendaen under Arendalsuka 2025. I tillegg skal vi grille digitaliseringsministeren.
Svindeltrender du må passe deg for i sommer9.7.2025 12:05:11 CEST | Pressemelding
Svindlerne blir stadig mer utspekulerte i sine forsøk på å lokke deg i fella. Anti-svindeleksperten advarer særlig mot tre svindeltrender nå.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom