Tusenvis av kroner å spare, men få benytter sjansen
Til tross for at det er tusenlapper å spare er det kun 2 av 10 som sier det har byttet mobilabonnement det siste året.
Det viser en undersøkelse Ipsos har gjennomført på vegne av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom). I undersøkelsen svarer 73 prosent av de spurte at de ikke har byttet mobilabonnement det siste året. Kun 6 prosent svarer at det ikke er aktuelt for dem fordi de for eksempel har dekket abonnement gjennom jobb. Undersøkelsen viser også at det er de mellom 30-39 år er flinkest til å bytte.
Inger Vollstad er seksjonssjef i Nkom. Hun sier at myndighetene legger til rette for at det skal være enkelt å etablere mobilselskap og at det skal være gode rammevilkår for å etablere tre ulike mobilnett i Norge. Hun mener også at mobilkundene må bruke forbrukermakten sin i enda større grad.
—Vi har blitt godt opplært til å bytte strømleverandør den siste tiden, og det er gode grunner til å ta et kritisk blikk på mobilavtalen din å se om det er penger å spare. Aktive mobilkunder er bra for konkurransen og sørger for gode produkter og tjenester, forteller Vollstad.
I den samme undersøkelsen svarer nær 80 prosent av de som faktisk bytter at de gjør det på grunn av pris, og Vollstad bekrefter at det kan være flere tusen kroner å spare om man bytter.
— Det er enkelt å bytte mobilselskap og det kan være lettjente penger. Beregninger vi har gjort viser at enkeltpersoner og familier kan spare tusenlapper i året på å bytte mobilabonnement. Hvor mye du og din familie kan spare avhenger selvfølgelig av flere faktorer som hvilke abonnement dere har i utgangspunktet, hvor mye data dere har inkludert og hvilke hastigheter dere har i abonnementene.
Tre prissammenlikningstjenester har fått Nkoms godkjentmerke, og disse er mobilabonnement.no, tek.no eller mobiltelefoni.no. Tjenestene er utformet på litt ulike måter, men alle er oversiktlige og inneholder god og relevant informasjon om de ulike mobilabonnementene som finnes.
Nøkkelord
Kontakter
Inger VollstadSeksjonssjef i Nasjonal kommunikasjonsmyndighetNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:48010523ivo@nkom.noRita Lund ThuneAvdelingsdirektør kommunikasjon og samfunnsansvarNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noLenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Nkom blir i Lillesand2.10.2024 10:33:28 CEST | Pressemelding
Husleiekontrakten til Nkom går ut i 2027, og tidligere i år ba myndigheten Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet avklare søkeområde for nytt kontorbygg. Nå har departementet konkludert, og myndigheten skal fortsatt være i Lillesand.
Nkom Agenda 2024: Ekom i en urolig tid – tirsdag 15. oktober, Oslo1.10.2024 12:59:12 CEST | Presseinvitasjon
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) inviterer digitaliseringsministeren, bransjeeksperter, næringsliv og myndigheter til å diskutere elektronisk kommunikasjon i krise og krig, kunstig intelligens og andre digitale trender, og hvordan vi sikrer at ingen faller utenfor i vårt digitale samfunn under årets Nkom Agenda.
Nkom tester norsk KI-modell i jakten på GPS-forstyrrelser16.9.2024 12:29:04 CEST | Pressemelding
Forstyrrelser i navigasjonstjenester kan føre til alvorlige hendelser. Nå testes en norsk KI-modell ut for å avsløre forsøk på å slå ut GPS-signaler.
Nkom åpner tilsyn etter 112 problemer2.9.2024 10:58:44 CEST | Pressemelding
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) vil nå føre tilsyn med Telenor etter at det i tre timer var umulig å ringe politiets nødnummer 112 torsdag kveld forrige uke.
Peker på Nkom som ansvarlig for KI i Norge22.8.2024 12:29:01 CEST | Pressemelding
I ny rapport anbefales Nkom som ansvarlig myndighet for kunstig intelligens i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom