Tusenvis av kroner å spare, men få benytter sjansen
Til tross for at det er tusenlapper å spare er det kun 2 av 10 som sier det har byttet mobilabonnement det siste året.
Det viser en undersøkelse Ipsos har gjennomført på vegne av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom). I undersøkelsen svarer 73 prosent av de spurte at de ikke har byttet mobilabonnement det siste året. Kun 6 prosent svarer at det ikke er aktuelt for dem fordi de for eksempel har dekket abonnement gjennom jobb. Undersøkelsen viser også at det er de mellom 30-39 år er flinkest til å bytte.
Inger Vollstad er seksjonssjef i Nkom. Hun sier at myndighetene legger til rette for at det skal være enkelt å etablere mobilselskap og at det skal være gode rammevilkår for å etablere tre ulike mobilnett i Norge. Hun mener også at mobilkundene må bruke forbrukermakten sin i enda større grad.
—Vi har blitt godt opplært til å bytte strømleverandør den siste tiden, og det er gode grunner til å ta et kritisk blikk på mobilavtalen din å se om det er penger å spare. Aktive mobilkunder er bra for konkurransen og sørger for gode produkter og tjenester, forteller Vollstad.
I den samme undersøkelsen svarer nær 80 prosent av de som faktisk bytter at de gjør det på grunn av pris, og Vollstad bekrefter at det kan være flere tusen kroner å spare om man bytter.
— Det er enkelt å bytte mobilselskap og det kan være lettjente penger. Beregninger vi har gjort viser at enkeltpersoner og familier kan spare tusenlapper i året på å bytte mobilabonnement. Hvor mye du og din familie kan spare avhenger selvfølgelig av flere faktorer som hvilke abonnement dere har i utgangspunktet, hvor mye data dere har inkludert og hvilke hastigheter dere har i abonnementene.
Tre prissammenlikningstjenester har fått Nkoms godkjentmerke, og disse er mobilabonnement.no, tek.no eller mobiltelefoni.no. Tjenestene er utformet på litt ulike måter, men alle er oversiktlige og inneholder god og relevant informasjon om de ulike mobilabonnementene som finnes.
Nøkkelord
Kontakter
Inger VollstadSeksjonssjef i Nasjonal kommunikasjonsmyndighetNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:48010523ivo@nkom.noRita Lund ThuneAvdelingsdirektør kommunikasjon og samfunnsansvarNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noLenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tilsynsrapport mot Telenor klar på nyåret17.12.2024 09:31:05 CET | Pressemelding
Dei gjentekne hendingane hos Telenor som har råka naudnummer-tenestene i haust, har ført til omfattande arbeid med tilsynsrapporten for myndigheitene. – Vi treng meir tid til å kvalitetssikre informasjonen og analysane våre før vi kan ferdigstille rapporten.
Flere bør levere nødnummertjenester i Norge16.12.2024 10:38:26 CET | Pressemelding
– Norge må få på plass løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag.
Nå har det blitt vanskeligere å “spoofe” mobilnummeret ditt9.12.2024 14:45:08 CET | Pressemelding
I januar i år ba myndighetene mobilselskapene om å samarbeide tettere for å hindre telefonsvindel. Det har gitt resultater.
Avdekket feilrapportering i program for forsterket ekom27.11.2024 09:36:12 CET | Pressemelding
Nkom har avdekket at Telia uriktig har mottatt 8,7 millioner kroner fra staten som kompensasjon for forsterkningstiltak i en rekke kommuner.
Black Week er i gang: – Ver på vakt!22.11.2024 14:26:53 CET | Pressemelding
Black Friday. Black Weekend. Cyber Monday. Black Month. Singles’ Day. Black Week. Alle konsepta har til felles at dei kan utnyttast av svindlarar som prøver å stele informasjon frå deg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom