Yara International ASA

Presseinvitasjon: Toppmøte om avkarbonisering med John Kerry, Jonas Gahr Støre og norsk næringsliv

Torsdag 15. februar inviterer NHO og First Movers Coalition til et unikt møte mellom statsminister Jonas Gahr Støre, John Kerry, USAs spesialutsending for klima, og ledere for norsk næringsliv.

Under klimatoppmøtet COP26 i Glasgow høsten 2021 ble industrikoalisjonen First Movers Coalition (FMC) lansert av USA, EU og 30 store selskaper. Inkludert blant de grunnleggende medlemmene var norske Yara, som skal drive frem det grønne skiftet innen skipsfart, gjødselproduksjon og andre kraftintensive industrier, blant annet ved produksjon og bruk av lavutslipps-ammoniakk.

I dag, litt over to år senere, har FMC blitt en ledende global koalisjon av selskaper som jobber for avkarbonisering av åtte sektorer, blant annet skipsfart, aluminium, sement, kjemikalier og karbonfangst. Målet er raskere skalering og økt tilgjengelighet av nye teknologier som kan bidra til å redusere egne og andres utslipp. I dag er seks norske industriselskaper medlemmer av FMC.

Torsdag 15. februar kl 9.00-9.50 møter John Kerry norsk næringsliv under arrangementet, The First Movers Coalition in Action in Norway for å diskutere industrier som er krevende å avkarbonisere. Ole Erik Almlid, administrerende direktør i NHO åpner møtet, etterfulgt av taler fra John Kerry og Jonas Gahr Støre. Det arrangeres også paneldiskusjon mellom Svein Tore Holsether, konsernsjef i Yara, Hilde Merete Aasheim, konsernsjef i Hydro, Sebjørn Dahl, driftsdirektør i Höegh Autoliners, Kjetel Digre, konsernsjef i Aker Solutions, ordstyrer er Rob van Riet, Head of First Movers Coalition, World Economic Forum.

Pressen inviteres til møtet. Påmelding: Tonje Næss 40844647, tonje.nass@yara.com.

Tid: Torsdag 15. februar kl 0900-1000

Sted: Høymagasinet, Akershus Festning (Myntgata 7).

Følg pressemeldinger fra Yara International ASA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yara International ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yara International ASA