30 år siden Imsdaleventyret startet

- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.

Josefine Hagatun forteller at visjonen til Imsdal var at unge mennesker skulle gå nedover Karl Johansgate med en flaske Imsdal i hånden. Foto: Ringnes.

Hun forteller at lanseringen av Imsdal kan beskrives som det kommersielle startskuddet for flaskevann i Norge. Og det ble raskt en suksess. - Det tok ikke lang tid før dette rene og friske produktet ble favoritten til folk på farten som ønsket seg et godt og sunt alternativ til brus, juice, kaffe og andre mindre sunne drikker, fortsetter Josefine og legger til:

- Imsdals visjon var at det skulle bli vanlig å se unge gutter og jenter skulle gå nedover Karl Johans gate med en flaske Imsdal i hånden. Det skulle ikke ta mange år før visjonen ble realisert

Konkurrerer ikke med springen
Hun forteller at det ikke er meningen at kildevannet på flaske skal konkurrere med springvann.

–I Norge er vi så heldige at vi stort sett har rent og godt vann i springen. Norske familier trenger ikke  store mengder Imsdal i kjøleskapet hjemme. 80 prosent av salget vårt går til folk som er på farten uten tilgang til rent, godt vann, legger Josefine til.

Markedsleder
Det har vært tappet vann fra kildene i Imsdalen siden tidlig på 1970-tallet, men på den tiden ble det meste eksportert til utlandet. Rundt 1990 kjøpte Ringnes rettighetene til Imsdalkilden, men det var først etter lanseringen av merkevaren Imsdal under OL i 1994 at vann uten kullsyre tok av som kategori i Norge.

– Det Imsdal greide fra dag én, var å skape et marked helt fra bunnen av. 30 år etter er vi stolte av å fortsatt være kategorikaptein, sier Josefine.

Hjørnesteinsbedrift
Den underjordiske Imsdalkilden ligger ved foten av Rondane, i en sidedal til Østerdalen. Vannet herfra er foredlet fra naturens side, etter å ha blitt filtrert gjennom store sandmasser. Vannet fylles direkte fra kilden på flasker i Koppang ved det som nå er Ringnes’ minste anlegg og en hjørnesteinsbedrift i kommunen.

Imsdal var også først ute med å lansere smaksatt kildevann helt uten sukker, eller kalorier. I dag får du Imsdal med smak av sitron, fersken og bringebær  i tillegg til det originale kildevannet. Og i disse dager kommer nyheten  Imsdal med smak av hylleblomst & lime, avslutter Josefine.

Imsdalkilden
De første flaskene fra Imsdal
De første flaskene fra Imsdal

Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!