Konsesjon for nye kraftlinjer fra Bøylestad til Morrow

Glitre Nett har nå fått konsesjon for Bøylestad koblingsstasjon, Longum Nord transformatorstasjon og to nye 132 kV kraftledninger mellom Bøylestad koblingsstasjon og Morrows batterifabrikk i Arendal. Arbeidet med å legge til rette for økt strømforsyning til batterifabrikken kan dermed starte for fullt.

Glitre Nett har fått konsesjon for bygging av to nye 132 kV kraftledninger mellom Bøylestad koblingsstasjon og Morrows batterifabrikk i Arendal. Foto: Glitre Nett

Glitre Nett søkte i desember 2021 om konsesjon for etablering av to nye 132 kV koblingsstasjoner, Bøylestad og Eyde, samt to nye 132 kV ledninger mellom disse stasjonene. Bakgrunnen var blant annet etableringen av Morrows batterifabrikk på Eyde energipark.

Tilleggsutredning
− I løpet av høringsperioden for konsesjonssøknaden, fikk NVE flere høringsinnspill der det ble uttrykt bekymring for om de omsøkte anleggene ville være tilstrekkelig for å håndtere fremtidig forbruk i området. Glitre Nett mottok også ytterligere søknader om store forbruksbehov i samme periode. Glitre Nett ble derfor pålagt av NVE å gjennomføre en tilleggsutredning hvor fremtidig effektbehov i området og alternative løsninger med større kapasitet ble utredet, sier Torhild Pettersen Fjermedal, leder for nettutbygging i Glitre Nett.

Oppdatert løsning
Glitre Nett utredet tre alternative nettløsninger med større kapasitet, blant annet ny industri i Eydehavnområdet. Denne utredningen førte til at Glitre Nett sendte en tilleggssøknad om en oppdatert løsning. Det er denne løsningen NVE nå har gitt konsesjon, som omfatter:

• Bøylestad koblingsstasjon i Froland.
  • Longum Nord transformatorstasjon på næringsområdet Longum Nord. Denne stasjonen er planlagt som utgangspunkt for ny forsyning til Eydehavnområdet.
  • Egen konsesjon til Morrow for en transformatorstasjon på fabrikkområdet. Denne erstatter Eyde koblingsstasjon, som Glitre Nett opprinnelig søkte om.
  • To 132 kV kraftledninger mellom Bøylestad og Morrow, via Longum Nord.

Stor kapasitet
− Denne løsningen gir mulighet for omfattende fremtidig forbruksutvikling, samtidig som investeringskostnadene og miljøbelastningen holdes på et moderat nivå, sier Torhild Pettersen Fjermedal. Hun viser til at de nye nettanleggene legger til rette for en betydelig kapasitetsøkning i området. Samtidig presiserer hun at det er viktig at kostnadene for samfunnet ikke blir høyere enn nødvendig, og at anleggene blir bygget dersom industriplanene blir vurdert som tilstrekkelig modne.