Margit Dale fra Valle i Setesdal vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris

- Skal vi bevare norske mattradisjoner er vi helt avhengige av brobyggere mellom generasjoner. Årets vinner er nettopp en slik brobygger, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han delte ut Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris på Sentralen i Oslo.

Margit Dale fra Valle i Setesdal vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris.
Margit Dale fra Valle i Setesdal vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris. Foto: Stiftelsen Norsk Mat.

Tradisjoner må brukes

- Tradisjonar må brukast for at dei ikkje skal døy, sier Margit Dale. I tillegg til å takke for prisen ønsket hun å gi honnør til de andre finalistene som alle er viktige stemmer for norsk tradisjonsmat.

Bestemorens gulnede oppskriftsbøker er utgangspunktet for Dale, og både gamle og moderniserte oppskrifter spres ved hjelp av kokebøker, TV-serier og hennes populære blogg.

- Dale er et enestående eksempel på hva det vil si å leve som en lærer, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad. Utover å være en svært god formidler er også Dale en ivrig jeger, fisker og bonde.

Dale sier selv at det var en sterk forpliktelse til arv og tradisjon som gjorde at hun valgte å overta slektsgården fra 1300-tallet. Etter flere år i utlandet og storbyer oppdaget hun tradisjonsmaten hun vokste opp med på nytt, og ble overbevist om at den ikke stod noe tilbake for maten vi lar oss inspirere av fra utlandet.

Publikumsfavoritt

Årets publikumsavstemming vakte stort engasjement med mange stemmer til alle årets kandidater. Det var likevel aldri noen tvil om hvem som var publikums favoritt. Dale stod for et overveldende flertall av stemmene.

Fagjuryen trekker fram at Margit når bredt ut med sitt budskap om norsk tradisjonsmat og har etablert seg som en viktig stemme for norsk matkultur og norske mattradisjoner.

Årets pris

Ingrid Espelid Hovig var en av landets mest innflytelsesrike formidlere av kostholds- og matkultur. I hennes ånd skulle prisen i år gå til en person som har utmerket seg som en inspirerende formidler og pådriver i arbeidet for et sunt norsk kosthold, samt for å bevare og videreføre norske mattradisjoner og matkultur som helhet.

Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris administreres av Stiftelsen Norsk Mat.

En overrasket og glad prisvinner.
Landbruks- og matminister Geir Pollestad stod for utdelingen av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris og gratulerte både vinner og de øvrige finalistene. F.v. adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist, landbruks- og matminister Geir Pollestad, prisvinner Margit Dale, finalist Inger Lise Fevang Jensen, finalist Annechen Bahr Bugge og finalist Kari Støfringsdal.

Om oss