Arva

400 Arva-kunder uten strøm

Stormen Ingunn raser nå i Arvas område. Kl. 9.30 i dag var rundt 400 av våre abonnenter uten strøm. 12 av våre kunder i Rødøy kommune har vært mer eller mindre uten strøm siden søndag. – Vi har ikke glemt dere! Hold ut! Vi kommer så snart været tillater det, sier beredskapsleder Per-Magne Johansen.

Synet som møter våre montører etter stormen har rast. Her ei knekt mast på Slettnes (Vannøya). Bilde tatt i går Foto: Arva

Arva har full beredskap så lenge full storm med orkan i kastene herjer langs Nordlandskysten. I følge værvarselet skal uværet rase som verst i morgentimene og frem mot kl. 13 torsdag.

Vi forventer sterk vind også i Troms, spesielt på yttersia, og at den skal dreie mer nordvest. Vindretninga, og det at vi går fra pluss mot minus, kan føre til ising på kraftlinjene, og vi følger derfor utviklinga tett.

Vurderer lokale forhold

– Vi har allerede hatt noen strømbrudd som vi har fikset ved omkobling. Ellers vurderer vi sikkerhet og lokale forhold fortløpende før vi sender montørene ut på feilretting, sier Johansen.

Kl 9.30 i dag var 58 kunder i Troms uten strøm, så her har vi fått reparert de fleste feilene som var.

I Nordland var 338 uten strøm på samme tidspunkt. Dette er noe flere enn i går kveld, men ikke på langt nær så mange som fryktet i forkant.

– Men dette kan endre seg fort! Vi anbefaler alle om være forberedt på strømbrudd som kan vare ei stund. Lad opp mobiler og pc-er mens du kan, sier Johansen.

Kommer så snart vi kan!

Arvas innsatsstyrke står for øvrig klar – på hjul – til å rulle ut straks været løyer. Noen kunder i Rødøy kommune er uten strøm på femte døgnet. Men det er ikke mulig å komme seg ut dit med båt så lenge uværet pågår.

– Ved første mulighet vil vi prioritere å komme oss ut til de som nå har vært lenge uten strøm. Mange har vært veldig tålmodige, men vi har stor forståelse for at det er tungt i lengden uten strøm, sier Johansen.

Sjekk strømstanskartet

Hvis du opplever strømbrudd, ber vi deg om å sjekke Arvas strømstanskart før du ringer. Finner du strømbruddet ditt her, vet vi om feilen, og du trenger ikke ringe oss.

Du finner det her: Strømstans (arva.no)

– Vi reparerer feil så snart det lar seg gjøre, forsikrer beredskapslederen.

Om Arva

Arva skal inspirere til effektiv energibruk og sikre stabil strømforsyning i dag og for morgendagen. Vi er landsdelens største nettselskap med mer enn en fjerdedel av Nord-Norges befolkning som våre kunder. Sammen skal vi realisere ei felles elektrisk fremtid.

Følg pressemeldinger fra Arva

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arva på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Arva