Sterkt uansvarlig og direkte urovekkende

Naturvernforbundet er svært bekymret over regjeringens forslag om å utvide leteområdene til oljeselskapene med 37 blokker. De reagerer spesielt sterkt på den store utvidelsen i Barentshavet.

Troll A.
Troll A. Tor Bjarne Christensen/Naturvernforbundet Redaksjonell bruk til denne saken

- I desember ble alle verdens land enige om å omstille oss vekk fra olje og gass. Nok en gang gjør regjeringen det stikk motsatte, ved å foreslå enda flere leteområder til oljenæringen. Det er både skummelt og sterkt urovekkende at vår egen regjering oppfører seg som om klimakrisen ikke eksisterer, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

- Samtidig som EU planlegger å fase ut mesteparten av sin fossile energibruk ønsker regjeringen altså å låse oss fast til fortidens løsninger. Fortsatt oljeleting vil stjele både arbeidsplasser, ressurser og kraft som vi trenger i det grønne skiftet.  Det er på tide at regjeringen legger en plan for omstilling, i tråd med klimautvalget sine anbefalinger, sier Gulowsen.

Naturvernforbundet reagerer også på at regjeringen kommer med forslaget før Stortinget har vedtatt den oppdaterte forvaltningsplanen for de samme havområdene. Flere av de foreslåtte blokkene ligger i områder som er foreslått som spesielt sårbare og verdifulle.

- Det er sterkt kritikkverdig at de vil lete etter olje i sjøfuglens oppvekstområde, mens arbeidet med forvaltningsplanen fortsatt pågår. Samtidig venter vi på en handlingsplan for sjøfugl som Stortinget har vedtatt, men som ser ut til å være helt glemt, konstaterer Gulowsen.

Om oss