Avgjør om Førdefjord-dommen blir anket

Onsdag blir det bestemt om miljøorganisasjonene anker dommen fra Oslo tingrett i saken om gruvedumping i Førdefjorden. Saken kommer da opp til behandling i Naturvernforbundets landsstyre.

Save the Fjord! Den 31. januar blir det klart om dommen fra tingretten i saken om gruvedumping i Førdefjorden blir anket til lagmannsretten. Foto: Wim Lassche

– Det er nå opp til tillitsvalgte i landsstyret vårt å avgjøre om vi skal ta denne saken videre i domstolene. Her er det organisasjonsdemokratiet som bestemmer, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Sommeren 2022 bestemte Naturvernforbundet og Natur og Ungdom seg for å saksøke staten for tillatelsen til dumping av gruveavfall i Førdefjorden. Den 10. januar 2024 kom dommen fra Oslo tingrett, hvor organisasjonene tapte. Spørsmålet om dommen blir anket blir avgjort på et ekstraordinært landsstyremøte i Naturvernforbundet som starter klokka 16.00 onsdag 31. januar. Vedtaket skal etter planen være klart cirka klokka 18.00.

– Det er gode grunner til å anke dommen fra Oslo tingrett, for dommen er helt feil, og den bør ikke bli stående. Samtidig er det utrolig dyrt og ressurskrevende å føre denne saken for domstolene. For oss er dette en stor økonomisk risiko, og det er ikke sikkert at vi kan ta sjansen på et nytt tap, sier Gulowsen.

Oslo tingrett ga ikke Naturvernforbundet og Natur og Ungdom medhold i at tillatelsen til gruvedrift med sjødeponi i Førdefjorden er ugyldig. De to organisasjonene tapte på alle punkter og ble også dømt til å betale statens saksomkostninger på 1,4 millioner kroner.

Miljøorganisasjonene mener dommen fra Oslo tingrett bygger på en feiltolkning av vanndirektivet. Gulowsen påpeker at de skyhøye kostnadene ved å føre en slik sak for retten er i strid med Århuskonvensjonen, hvor det står at befolkningen har rett til å prøve miljøsaker uten at det er «uoverkommelig dyrt». Det at miljøorganisasjonene ble idømt statens saksomkostninger gjør terskelen for å ta miljøsaker til retten enda høyere.

– Her i Norge er det allerede langt færre miljøsaker i domstolene enn i noen av våre nordiske naboland. Når vi samtidig vet at vi taper natur i et forrykende tempo, og det bare er miljøorganisasjoner som har rett til å reise miljøsaker for domstolene i Norge, burde varsellysene blinke hos flere enn oss, sier Gulowsen.

Etter dommen har Naturvernforbundet opplevd en voldsom strøm av medlemmer. Siden 10. januar har 2398 personer meldt seg inn. Det har aldri skjedd noe lignende i Naturvernforbundets snart 110 år lange historie. Naturvernforbundet har nå over 39 500 medlemmer.

Avgjørelsen om ankesak i Fjordsøksmålet

Naturvernforbundets landsstyremøte
- 31. januar. Møtet starter klokken 16.00
- Møtet er digitalt/fysisk (Mariboes gate 8, Oslo)
- Vedtak i saken er ventet ca. klokken 18.00.
- Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet, og Gytis Blazevicius, leder i Natur og Ungdom vil være tilgjengelig for kommentarer i Mariboes gate 8 og på telefon fra ca klokken 18.00.

Fjordsøksmålet - bakgrunn

Dommen fra Oslo tingrett
- Dommen ble offentliggjort 10. januar 2024.
- Naturvernforbundet og Natur og Ungdom tapte på alle punkter.
- De to organisasjonene ble også dømt til å betale statens saksomkostninger på 1,4 millioner kroner.

Hovedpunktene i stevningen
Da rettsforhandlingene ble tatt opp i Oslo tingrett 18. september 2023 nedla Naturvernforbundet og Natur og Ungdom påstand om at tillatelsene til gruveselskapet Nordic Mining er ugyldige.

Søksmålet er bygd på følgende rettslige innsigelser:
1. Tillatelsene bygger på en uriktig forståelse av EØS-rettslige miljøkrav; vannrammedirektivet og mineralavfallsdirektivet.
2. Det finnes et bedre alternativ som forvaltningen var forpliktet til å utrede og vurdere.
3. Miljøkonsekvensene vil bli mer alvorlige enn det som er forutsatt i tillatelsene.

Her finner du mer informasjon, bilder og sentrale dokumenter i saken: www.fjordsoksmalet.no

Dette er saken:
▪ Staten har gitt gruveselskapet Nordic Mining tillatelse til å utvinne rutil og granat fra åpent dagbrudd i Engebøfjellet (Sunnfjord i Vestland fylke).
▪ Rutilen skal brukes til å fremstille fargestoffet titandioksid.
▪ Avgangsmassene (gruveavfallet) skal slippes ut i Førdefjorden. Nordic Mining har fått tillatelse til å deponere inntil 170 millioner tonn i sjødeponiet.
▪ Gruveavfallet vil inneholde store mengder finmalt stein, samt miljøgifter, mikroplast og ulike kjemikalier.
▪ Nordic Mining er i gang med byggingen av sitt industrianlegg på Engebø. Gruvedriften er planlagt startet i fjerde kvartal 2024, ifølge Nordic Mining.
▪ Dumpingen av avfallsmasser vil drepe alt liv i deponiområdet og kan ramme livet i fjorden hardt.
▪ Førdefjorden er en frisk og artsrik fjord med store naturverdier. Fire lakseførende vassdrag renner ut i fjorden, og det er en nasjonal laksefjord med særskilt vern.
▪ Sjøbunnen i området der det skal dumpes gruveavfall i Førdefjorden får høyeste score i en ny undersøkelse fra Havforskningsinstituttet: https://fjordsoksmalet.no/2023/06/23/fordefjorden-enda-rikere-enn-tidligere-antatt/
▪ Finmalte partikler vil spres og følge vannmassene over store avstander i fjorden.

Les mer om saken her: https://fjordsoksmalet.no/2023/01/05/dette-er-fordefjord-saken/