- Vi trenger en god plan for Norge
Det er helt riktig å sette ambisiøse mål for reduksjon i CO2-utslipp, men da er vi nødt til å ha incentiver og infrastruktur som gjør det mulig å nå dem, mener bransjen.

EU-rådet og EU-parlamentet er gjennom en politisk avtale enige om nye, ambisiøse utslippsmål for busser og lastebiler. Kort fortalt skal utslippet fra lastebiler over 7,5 tonn og busser ned med 45 prosent innen 2030, 65 prosent innen 2035 og 90 prosent innen 2040.
Avtaleforslaget er til formell godkjenning hos begge institusjonene før det kan tre i kraft.
- Det er naturlig at det legges frem ambisiøse planer om utslippskutt også for lastebiler og busser. Dette er vi helt avhengige av hvis vi skal nå klimamålene som er satt for 2030. Men skal vi nå disse målene er vi nødt til å ha på plass et rammeverk som gjør det mulig, sier Andreas Handeland, kommunikasjonssjef i BIL.
- Vi trenger et program for hvordan dette skal gjennomføres i Norge. Først og fremst må vi ha på plass incentiver som gjør det hensiktsmessig å kjøpe et nullutslippskjøretøy fremfor et som går på diesel. I tillegg må vi sikre at det finnes nok ladepunkter og fyllestasjoner for hydrogen langs norske veier, for uten dette investerer ikke markedet i ny teknologi, sier han.
Krever minst 50.000 nye ladestasjoner
ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) viser til at det må være 400.000 batteri- og hydrogendrevne kjøretøy på europeiske veier for å nå klimamålene innen 2030, og at minst én tredjedel av alle nyregistrerte lastebiler og busser må være utslippsfrie.
- Europa trenger minst 50.000 egnede ladestasjoner og 700 fyllestasjoner for hydrogen hvis vi skal ha 400.000 utslippsfrie lastebiler og busser på europeiske veier. Og også i Norge må antallet energipunkter økes kraftig, sier Andreas Handeland.
- I Norge har vi sett hvordan man på rekordtid kan få til et skifte i bilparken hvis rammeverket er på plass. Nå trenger vi gode incentiver og infrastruktur også for de tyngre kjøretøyene. Alle må jobbe sammen hvis vi skal nå målene for 2030, legger han til.
Kontakter
Andreas Bibow HandelandKommunikasjonssjef
Tel:+47 416 16 274andreas@bilimportorene.noBilder

Om oss
Bilimportørenes Landsforening
Økernveien 99
0579 Oslo
22 64 64 55

Følg pressemeldinger fra Bilimportørenes Landsforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bilimportørenes Landsforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bilimportørenes Landsforening
Stabil trivsel i bilbransjen – tross økonomiske utfordringer26.11.2024 08:10:00 CET | Pressemelding
– Et tydelig signal på at norske bilbransjebedrifter gjør mye riktig. Samtidig har vi fortsatt en vei å gå, sier ledere i de norske bilorganisasjonene.
Statsbudsjettet for 2025: - I tråd med våre innspill7.10.2024 10:18:04 CEST | Pressemelding
BIL-direktøren er fornøyd med at det ikke innføres nye avgifter eller økt moms, men er samtidig skuffet over at Norge ikke ønsker å gjenbruke sin egen suksessoppskrift.
700.000 norske biler mister livreddende sikkerhetsfunksjon27.9.2024 07:01:36 CEST | Pressemelding
– Norske myndigheter velger å ikke gripe inn, til tross for at de ikke har utredet konsekvensene. Da kan man spørre seg hva de mener et liv er verdt, sier Harald Jachwitz Andersen i BIL.
- Forventer forutsigbarhet og rettferdighet i neste års statsbudsjett9.9.2024 08:15:00 CEST | Pressemelding
BIL-direktøren med tydelige forventninger til regjeringen før 2025-budsjettet legges frem i Stortinget.
Fullt fokus på servicemarkedet10.6.2024 13:19:51 CEST | Pressemelding
Stinn brakke, stort engasjement, spennende foredragsholdere og fruktbare diskusjoner var stikkordet da Bilimportørenes Landsforening inviterte medlemmene til samling på Støtvig hotell.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom