Ber mobilselskapene øke innsatsen mot digital svindel
Samfunnet taper hvert år over en halv milliard kroner som følge av digital svindel. Felles for mange av svindelforsøkene er bruken av elektronisk kommunikasjon. Nå ber Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) mobilnetteierne om å ta ytterligere grep for å stoppe svindlerne.
I en undersøkelse Nkom fikk utført i fjor høst svarte 1 av 4 at de har vært utsatt for digital svindel eller id-tyveri. Johannes Vallesverd er seniorrådgiver i Nkom og leder av nasjonal ekspertgruppe mot digital svindel. Han mener det er alvorlig at så mange rammes, og mener det er nødvendig med flere tiltak.
— Både de menneskelige og samfunnsmessige konsekvensene av svindel er omfattende. Det er svært viktig at befolkningen har tillit til elektronisk kommunikasjon, og et økende antall svindelforsøk er en trussel mot det, sier Johannes Vallesverd i Nkom.
I forrige uke sendte Nkom brev til Telenor, Telia og Ice der de blant annet blir bedt om å styrke koordineringsarbeidet ytterligere for å få stoppet svindlerne.
– Vi må øke «grensekontrollen» med samtaler med manipulerte nummer som kommer fra utlandet. Derfor ber vi nå Telenor, Telia og Ice om å intensivere arbeidet og etablere felles løsninger som begrenser muligheten for at norske mobilnummer kan bli utnyttet i spoofing.
Nkom har sammen med flere vært en pådriver for arbeidet med digital antisvindel, og i fjor stoppet de største norske mobilnetteierne over 100 millioner forsøk på svindel. Vallesverd mener det jobbes godt i bransjen, men at det er behov for flere tiltak.
– Mye av den digitale svindelen skjer over tradisjonelle kanaler som tale og SMS og det er her vi har hovedfokus nå, men vi forventer et enda sterkere innslag av svindel ved bruk av kunstig intelligens. De kriminelle er kreative i sine svindelmetoder, og vi som myndighet og bransje må samarbeide godt for å stå imot denne formen for organisert kriminalitet.
Nøkkelord
Kontakter
Johannes VallesverdSeniorrådgiver i NkomNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:95094409jmv@nkom.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Velkommen til EkomKraft torsdag 25. april - Beredskap og styrket samarbeid mellom ekom-og kraftbransjen.24.4.2024 08:55:18 CEST | Presseinvitasjon
Pressen ønskes velkommen til EkomKraft fagdag torsdag 25. april.
Slik sikres konkurranse i mobilmarkedet10.4.2024 11:42:10 CEST | Pressemelding
Myndighetene mener det er for dårlig konkurranse i mobilmarkedet. Nå vedtas ny regulering som skal sikre lave priser og større valgmuligheter for mobilkunder.
Fem mobilvett-regler til påskefjellet25.3.2024 12:16:44 CET | Pressemelding
Påskefjellet er fint, men også lunefullt. Dersom du er ute for en ulykke, og må ringe nødetatene, må du ha dekning på mobiltelefonen din. — Det er dessverre ikke alle som er klar over det.
Nkom-direktør går av21.3.2024 09:35:26 CET | Pressemelding
Direktør Pål Wien Espen i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har sagt opp sin stilling. Fratredelsen skjer etter feil håndtering av pendlerboligutgifter. Fungerende direktør i Nkom er fra i dag avdelingsdirektør John-Eivind Velure.
Mobilkunder har betalt millioner for mye for å ringe taxi19.3.2024 15:10:07 CET | Pressemelding
I 2022 betalte mange mobilkunder opptil 59 kroner hver gang de ringte etter taxi gjennom et femsifret nummer. Nå bøtelegger Nkom seks aktører for brudd på regelverket.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom