Mobilkunder har betalt millioner for mye for å ringe taxi
I 2022 betalte mange mobilkunder opptil 59 kroner hver gang de ringte etter taxi gjennom et femsifret nummer. Nå bøtelegger Nkom seks aktører for brudd på regelverket.
– Ved tilsyn ble det avdekket at mobilkunder har blitt fakturert mellom 23-59 kroner per samtale for å ringe femsifrede nummer som overførte dem til nærmeste taxisentral. I 2022 ble det ringt i overkant av tre hundre tusen slike samtaler, noe som betyr at kundene samlet har betalt flere millioner for mye for tjenesten de har benyttet, forteller Inger Vollstad, seksjonssjef i avdeling for marked og tjenester i Nkom.
Det er mobilselskapet ditt som er ansvarlig for at du faktureres riktig, og regelverket sier at anrop til femsifrede nummer ikke skal koste mer enn anrop til et vanlig mobilnummer.
Nå må tre bedrifter som står bak taxisentraltjenestene, Cloudy AS, Teleweb AS og Infoservice AS betale 100 000 kroner hver i overtredelsesgebyr. Faktureringen har skjedd gjennom faktureringsselskapet Strex, som eies av Telenor, Telia og Ice. Disse bøtelegges også med henholdsvis 500 000, 450 000 og 150 000 kroner.
– Det er viktig at vi som forbrukere har tillit til de digitale tjenestene. Nkom har en viktig rolle ved å bidra til at regelverket overholdes, og at ekomtjenestene prises på lovlig vis. Et overtredelsesgebyr understreker hvor viktig myndighetene mener det er at aktørene i bransjen følger reglene, sier Vollstad.
Nøkkelord
Kontakter
Inger VollstadSeksjonssjef i Nasjonal kommunikasjonsmyndighetNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:48010523ivo@nkom.noRita Lund ThuneAvdelingsdirektør kommunikasjon og samfunnsansvarNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Velkommen til EkomKraft torsdag 25. april - Beredskap og styrket samarbeid mellom ekom-og kraftbransjen.24.4.2024 08:55:18 CEST | Presseinvitasjon
Pressen ønskes velkommen til EkomKraft fagdag torsdag 25. april.
Slik sikres konkurranse i mobilmarkedet10.4.2024 11:42:10 CEST | Pressemelding
Myndighetene mener det er for dårlig konkurranse i mobilmarkedet. Nå vedtas ny regulering som skal sikre lave priser og større valgmuligheter for mobilkunder.
Fem mobilvett-regler til påskefjellet25.3.2024 12:16:44 CET | Pressemelding
Påskefjellet er fint, men også lunefullt. Dersom du er ute for en ulykke, og må ringe nødetatene, må du ha dekning på mobiltelefonen din. — Det er dessverre ikke alle som er klar over det.
Nkom-direktør går av21.3.2024 09:35:26 CET | Pressemelding
Direktør Pål Wien Espen i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har sagt opp sin stilling. Fratredelsen skjer etter feil håndtering av pendlerboligutgifter. Fungerende direktør i Nkom er fra i dag avdelingsdirektør John-Eivind Velure.
Tusenvis av kroner å spare, men få benytter sjansen15.2.2024 12:47:23 CET | Pressemelding
Til tross for at det er tusenlapper å spare er det kun 2 av 10 som sier det har byttet mobilabonnement det siste året.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom