Mobilkunder har betalt millioner for mye for å ringe taxi
I 2022 betalte mange mobilkunder opptil 59 kroner hver gang de ringte etter taxi gjennom et femsifret nummer. Nå bøtelegger Nkom seks aktører for brudd på regelverket.
![Mange har betalt for mye for å ringe til taxi](/data/images/public/17848282/18059942/f071bb5d-bf01-4e63-80f7-81c50cdb26e1-w_720.jpg)
– Ved tilsyn ble det avdekket at mobilkunder har blitt fakturert mellom 23-59 kroner per samtale for å ringe femsifrede nummer som overførte dem til nærmeste taxisentral. I 2022 ble det ringt i overkant av tre hundre tusen slike samtaler, noe som betyr at kundene samlet har betalt flere millioner for mye for tjenesten de har benyttet, forteller Inger Vollstad, seksjonssjef i avdeling for marked og tjenester i Nkom.
Det er mobilselskapet ditt som er ansvarlig for at du faktureres riktig, og regelverket sier at anrop til femsifrede nummer ikke skal koste mer enn anrop til et vanlig mobilnummer.
Nå må tre bedrifter som står bak taxisentraltjenestene, Cloudy AS, Teleweb AS og Infoservice AS betale 100 000 kroner hver i overtredelsesgebyr. Faktureringen har skjedd gjennom faktureringsselskapet Strex, som eies av Telenor, Telia og Ice. Disse bøtelegges også med henholdsvis 500 000, 450 000 og 150 000 kroner.
– Det er viktig at vi som forbrukere har tillit til de digitale tjenestene. Nkom har en viktig rolle ved å bidra til at regelverket overholdes, og at ekomtjenestene prises på lovlig vis. Et overtredelsesgebyr understreker hvor viktig myndighetene mener det er at aktørene i bransjen følger reglene, sier Vollstad.
Nøkkelord
Kontakter
Inger VollstadSeksjonssjef i Nasjonal kommunikasjonsmyndighetNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:48010523ivo@nkom.noRita Lund ThuneAvdelingsdirektør kommunikasjon og samfunnsansvarNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder
![Inger Vollstad, seksjonssjef i avdeling for marked og tjenester i Nkom](/data/images/public/17848282/18059942/35f1384b-489c-495e-96d8-593b2de04dad-w_240.jpg)
Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Norge skal lede global kamp mot digital svindel28.6.2024 13:18:24 CEST | Pressemelding
Myndighetene ba i januar mobilselskapene skjerpe tiltakene og gjøre mer for å stoppe digitale svindelforsøk. Det har gitt resultater, og i forrige måned ble 10 millioner svindelanrop fra utlandet avslørt. Nå vil andre land lære av Norge.
Norge viser vei i digitalt antisvindelarbeid: Statsråd Karianne Tung besøker Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom)24.6.2024 11:19:46 CEST | Presseinvitasjon
Sikkerheten i digital infrastruktur, antisvindel, kunstig intelligens og digital bærekraft er noen av temaene som vil presenteres og diskuteres når digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung kommer til Nkom fredag 28. juni.
Stadig flere vil ha mer mobildata5.6.2024 11:59:23 CEST | Pressemelding
Nye tall viser at nordmenn vil ha mer mobildata og kjøper stadig større datapakker. Snart har en fjerdedel av oss datapakker på over 100 GB.
Flere nordmenn dropper tradisjonell TV3.6.2024 11:11:31 CEST | Pressemelding
Ferske tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet viser at stadig flere nordmenn dropper tradisjonell TV til fordel for nett-TV.
Høyt investeringsnivå for raskt internett30.5.2024 10:30:05 CEST | Pressemelding
Tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet viser at det i fjor ble investert over 8 milliarder kroner for å gi nordmenn tilgang til raskt internett.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom