Mobilkunder har betalt millioner for mye for å ringe taxi
I 2022 betalte mange mobilkunder opptil 59 kroner hver gang de ringte etter taxi gjennom et femsifret nummer. Nå bøtelegger Nkom seks aktører for brudd på regelverket.

– Ved tilsyn ble det avdekket at mobilkunder har blitt fakturert mellom 23-59 kroner per samtale for å ringe femsifrede nummer som overførte dem til nærmeste taxisentral. I 2022 ble det ringt i overkant av tre hundre tusen slike samtaler, noe som betyr at kundene samlet har betalt flere millioner for mye for tjenesten de har benyttet, forteller Inger Vollstad, seksjonssjef i avdeling for marked og tjenester i Nkom.
Det er mobilselskapet ditt som er ansvarlig for at du faktureres riktig, og regelverket sier at anrop til femsifrede nummer ikke skal koste mer enn anrop til et vanlig mobilnummer.
Nå må tre bedrifter som står bak taxisentraltjenestene, Cloudy AS, Teleweb AS og Infoservice AS betale 100 000 kroner hver i overtredelsesgebyr. Faktureringen har skjedd gjennom faktureringsselskapet Strex, som eies av Telenor, Telia og Ice. Disse bøtelegges også med henholdsvis 500 000, 450 000 og 150 000 kroner.
– Det er viktig at vi som forbrukere har tillit til de digitale tjenestene. Nkom har en viktig rolle ved å bidra til at regelverket overholdes, og at ekomtjenestene prises på lovlig vis. Et overtredelsesgebyr understreker hvor viktig myndighetene mener det er at aktørene i bransjen følger reglene, sier Vollstad.
Nøkkelord
Kontakter
Inger VollstadSeksjonssjef i Nasjonal kommunikasjonsmyndighetNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:48010523ivo@nkom.noRita Lund ThuneAvdelingsdirektør kommunikasjon og samfunnsansvarNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder

Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Lykkehjul og bildemanipulering i markedsføring kan bli forbudt14.10.2025 10:41:18 CEST | Pressemelding
Bruk av lykkehjul, tidsbegrensede tilbud med nedtelling og automatisk påmeldinger kan bli forbudt med nytt regelverk. – Nødvendig for å motvirke manipulering, mener Nkom.
Overveldende støtte til aldersgrense på sosiale medier10.10.2025 08:12:37 CEST | Pressemelding
Nesten 9 av 10 mener det er en god idé med aldersgrenser på sosiale medier, viser ny undersøkelse. Nkom støtter å øke aldersgrensen for bruk av sosiale medier til 15 år.
Slik forbereder du deg på høststorm2.10.2025 13:12:59 CEST | Pressemelding
Årets første høststorm er ventet å treffe store deler av landet på fredag. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) advarer om at både mobil- og internett kan ryke.
Ønsker strenge KI-regler1.10.2025 11:02:16 CEST | Pressemelding
7 av 10 nordmenn ønsker strenge regler for hvordan kunstig intelligens skal kunne brukes. – Vi skal beskytte brukerne, uten å kvele muligheter for innovasjon, sier Nkom.
Stor tro på egen beredskap: - Menn mer naive enn kvinner1.10.2025 09:05:00 CEST | Pressemelding
Halve Norge mener de er forberedt på å miste mobil og internett i flere dager. – Det er en falsk trygghet, mener sikkerhetsdirektør.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom