Innovasjon Norge lanserer kompetanseprogram for lokalmatbedrifter

Innovasjon Norge lanserer skaleringsprogram for landbruksbedrifter med vekstpotensial.

Håkon Haugli la fram et nytt skaleringsprogram for landbruksbedrifter med vekstpotensial under en næringslivsdelegasjon til Berlin og Internationale Grüne Woche Foto: Vidar Alfarnes

Norske lokalmatbedrifter har store ambisjoner om vekst. Derfor lanserer Innovasjon Norge nå et kompetansetilbud for å hjelpe norske bedrifter å nå sine vekstmål. Lanseringen skjer i forbindelse med en stor norsk næringslivsdelegasjon til Berlin, der messen Internationale Grüne Woche blir avholdt denne uken.

Skaleringsprogrammet vil være for lokalmatbedrifter med 5 mill. kroner i omsetning og som har ambisjon om 50 % vekst innen 3 år. Programmet passer for bedrifter med både nasjonale og internasjonale vekstambisjoner.

- Vekstfasen er krevende

- Vekstfasen er krevende, og vi vet at bedrifter som får tilført kompetanse sammen med finansiering, har bedre forutsetninger for å lykkes, forteller administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli

- Programmet kan kombineres med den allerede etablerte tilskuddsordningen "vekstfinansering 2" hos Innovasjon Norge. Planen er å pilotere skaleringsprogrammet med åtte bedrifter, allerede nå i 2024, forteller Haugli.

Det nye programmet vil ha en varighet på 3 til 5 måneder og vil bestå av både fellessamlinger og individuell rådgivning for hver enkelt bedrift.

- Programmet blir et springbrett for videre vekst for lokalmatbedrifter som har størst vekstpotensial. Vi vil benytte Innovasjon Norges etablerte metodeverk for skalering og bistå bedriftene til å komme frem til hva som er viktigste fokus for økt vekst, sier Silje Lesjø, leder for Landbruk i Innovasjon Norge og konstituert direktør Bionova.

Lesjø mener også at programmet vil ha en betydelig nettverkseffekt og bidra til økt samarbeid mellom deltakende bedrifter.