På kollisjonskurs med et levelig klima

Naturvernforbundet mener dagens tildeling av nye leteområder for olje og gass er dobbeltmoralsk, og at regjeringens oljepolitikk er på kollisjonskurs med et levelig klima.

Troll A.
Troll A. Tor Bjarne Christensen/Naturvernforbundet

Regjeringen har i dag delt ut 62 utvinningstillatelser gjennom ordningen "Tildeling i forhåndsdefinerte områder", TFO 2023. Dette er en klar økning fra i fjor, da 47 lisenser ble delt ut.

- På klimatoppmøtet i Dubai i desember ble verdens land enige om å omstille seg vekk fra kull, olje og gass. Likevel gjør Norge det stikk motsatte på hjemmebane ved å dele ut nye letelisenser til oljeselskapene. Dersom oljeselskapene gjør funn i disse områdene kan det bidra til utslipp i mange tiår fremover, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Går mot alle faglige råd

- Regjeringen går imot alle faglige råd, til og med fra sitt eget klimautvalg. Det er skremmende å se. Om vi skal ha håp om å nå klimamålene kan vi ikke lete etter mer olje og gass som vil binde norsk økonomi til masta i flere tiår framover. Aasland råkjører mot stupet. Klimapratet fra denne regjeringa er bare tom retorikk, mens de er mer aggressive i Arktis enn noen andre land. Regjeringa avvikler norsk klimapolitikk, fortsetter Gulowsen.

Kan ikke fortsette som før

Både Det internasjonale energibyrået (IEA) og FNs klimapanel er tydelige på at investering i ny olje-, kull- og gassproduksjon er uforenlig med verdens klimamål. Regjeringens beslutning går også imot anbefalingene fra Klimautvalget 2050 sin utredning "Omstilling til lavutslipp – veivalg for klimapolitikken mot 2050" som kom i høst. Ekspertutvalget har sett på hva som skal til for at Norge skal nå målet om å være et lavutslippssamfunn i 2050. En av konklusjonene er at den norske oljepolitikken ikke lenger kan fortsette som før.

Utvalget anbefaler at regjeringen stanser all leting og utbygging frem til regjeringen har fått laget en plan for utfasing. Samtidig forventer Sokkeldirektoratet en markant økning i leteaktiviteten i 2024, spesielt i Barentshavet.

- Norge ligger milevis unna eget klimamål og er blant de dårligste i klassen på klimakutt. Det er på tide at også Norge blir med på dugnaden og tar klimaansvar. Da kan vi ikke lenger frede den næringen som står for de aller største utslippene. Vi er nødt til å ha en plan for omstillingen, konstaterer Gulowsen.

Om oss