Medlemsstrømmen fortsetter: Nå er veksten eksplosiv

–  Vi har aldri opplevd noe lignende. Vi opplever nå en eksplosiv vekst, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet. Etter den skuffende dommen i Fjordsøksmålet renner det inn med medlemmer til Naturvernforbundet. Siden onsdag har forbundet nå fått over 700 nye medlemmer. Pengene strømmer også inn på vipps og konto.

Naturvernforbundets leder Truls Gulowsen sammen med Gytis Blazevicius, leder i Natur og Ungdom. - Vi er helt overveldet, sier Gulowsen. Kjetil Grude Flekkøy

–  Denne tilliten er helt fantastisk og en skikkelig opptur for oss etter det sviende tapet i tingretten. Dette gjør oss skikkelig motiverte til å fortsette kampen for Førdefjorden og annen natur som blir rasert, nedbygd og forurenset, sier Gulowsen.

Onsdag kom dommen fra Oslo tingrett i rettsaken der Naturvernforbundet og Natur og Ungdom saksøkte staten for tillatelsen til å dumpe opptil 170 millioner tonn med gruveavfall i Førdefjorden. De to organisasjonene tapte, og ble også dømt til å betale statens saksomkostninger på 1,4 millioner kroner.

Medlemsstrømmen begynte på onsdag etter at dommen ble kjent. Bare i løpet av noen timer hadde Naturvernforbundet fått mer enn 200 nye medlemmer, og raset av innmeldinger har fortsatt siden. På to dager har over 700 personer meldt seg inn. Det er fem ganger mer enn i hele forrige uke, da 138 meldte seg inn.

Pengene strømmer også inn på Vipps og konto. Siden onsdag har det kommet inn rett i underkant av 400 000 kroner fra nesten 700 givere. En av gavene er på hele 100 000 kroner.

– Jeg vil si tusen, tusen takk – og hjertelig velkommen til alle som nå blir med på laget og til alle som gir oss penger. I Naturvernforbundet tar vi kampen for fjorder, skoger, myrer og annen natur hver eneste dag. Sammen kan vi stanse den vettløse ødeleggelsen av natur som nå pågår. Jo flere vi blir, jo sterkere står vi i kampen mot miljøødeleggelsene, sier Gulowsen.