Husk å strø på arbeidsplassen!
Det kan være krevende å jobbe ute når det er glatt. Arbeidstilsynet minner om at arbeidsgiver har ansvar for å redusere risikoen for at arbeidstakere skal skli eller falle på arbeid.

Med hyppige skifter fra minus- til plussgrader kan det legge seg såpeglatt holke på bakken. Dette kan gi vanskelige arbeidsforhold for mange, for eksempel de som jobber på bygge- og anleggsplasser.
– Sørg for gode rutiner
Arbeidstilsynet minner om at ansvaret for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø ligger hos arbeidsgiver. Kjente risikofaktorer skal kartlegges og forebygges.
– I Norge er skiftende vintervær med glatt føre høyst normalt. Er du arbeidsgiver med arbeidstakere som jobber utendørs, bør du derfor ha på plass gode rutiner. Det er din plikt å gjøre det du kan for at folk ikke skal falle og slå seg på jobb når det er holke og glatt, sier Vigleik M. Aas i Arbeidstilsynets svartjeneste.
Tips for bedre arbeidsforhold
Her er noen grep du som arbeidsgiver kan ta nå når det er glatt ute:
- Måk bort snø
- Strø ofte og grundig
- Sørg for brodder og fottøy med pigger der det trengs
- Sørg for godt arbeidslys
Arbeidsgiver sitt ansvar er blant annet beskrevet i arbeidsplassforskriften. Her står det at utendørs arbeidsplasser, så langt det er mulig, skal være innrettet slik at arbeidstakerne ikke kan gli eller falle.
Ta opp problemer med arbeidsgiver
Også arbeidstakere har et ansvar for eget arbeidsmiljø.
– Er det for glatt? Er fottøyet for dårlig? Eller er det andre ting som medfører unødvendig risiko på arbeidsplassen? Si i så fall ifra til leder og eventuelt til verneombud, avslutter Aas.
Kontakter
Trine AaenKommunikasjonsrådgiver
Tel:97640370trine.aaen@arbeidstilsynet.noBilder

Om Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Kravene til psykososialt arbeidsmiljø utdypes i nye forskriftsbestemmelser19.12.2025 13:56:37 CET | Pressemelding
Når arbeidsmiljølovens krav til psykososialt arbeidsmiljø presiseres fra 1. januar, kommer det samtidig nye forskriftsbestemmelser. Bestemmelsene konkretiserer hvordan virksomhetene skal jobbe systematisk og forebyggende med det psykososiale arbeidsmiljøet.
Flerspråklig chatbot skal gi bedre vern for utenlandske arbeidstakere19.12.2025 11:54:32 CET | Pressemelding
Arbeidstilsynet lanserer flerspråklig chatbot. Den nye løsningen kan svare på 12 språk og gjøre det enklere for utenlandske arbeidstakere å få korrekt og tilgjengelig informasjon på eget språk – et viktig tiltak for å forebygge sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.
Bygningsplatene som er solgt i Norge inneholdt rundt fem prosent asbest19.12.2025 09:04:52 CET | Pressemelding
Analyser av de asbestholdige platene som er solgt i Norge, viser at platene inneholder mer asbest enn først antatt.
Disse regelverksendringene gjelder fra 1. januar18.12.2025 13:08:27 CET | Pressemelding
1. januar 2026 trer flere endringer i arbeidsmiljøregelverket i kraft. Endringene gir krav om HMS-kort i varebilbransjen og tydeliggjør reglene om psykososialt arbeidsmiljø. I tillegg kan jordbruksforetak leie inn avløsere og regel om bedriftsinterne aldersgrenser avvikles.
Snart blir reglene for psykososialt arbeidsmiljø tydeligere11.12.2025 14:18:11 CET | Pressemelding
Fra 1. januar presiseres arbeidsmiljølovens krav til et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø. Endringene skal gjøre det enklere for arbeidsgivere å forstå hva psykososialt arbeidsmiljø kan handle om, og hvordan de kan sikre et godt og trygt arbeidsmiljø for sine ansatte.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom