Pride Week i Elitehockey Ligaen

Elitehockey Ligaen går sammen med Oslo Pride for å sette fokus på mangfold og inkludering i hele ishockeymiljøet. I uke 5 braker det løs med Pride Week i hallene!

Foto: Jan-Petter Dahl

Alle skal kunne føle seg hjemme i ishockeyfamilien

Både Oslo Pride og Elitehockey Ligaen (EHL) har stort fokus på lagånd og samhold, og at alle skal kunne ta del i dette. Nå har de ti lagene i Elitehockey Ligaen, i tillegg til kvinneligaen Bambusa, inngått et langsiktig samarbeid med Oslo Pride for å sette større fokus på mangfold og inkludering i norsk ishockey.

– Gjennom dette partnerskapet ønsker vi å åpne alle deler av ishockey-miljøet for et enda mer mangfoldig publikum. Det gjelder ikke bare på tribunen, men alle deler av ishockeyfamilien: fra hockeyskolen, til publikum, til amatørspill og profesjonelt spill, og hele breddeidretten. Alle skal føle seg velkommen hos oss, uavhengig av hvem man er eller hvem man elsker, forteller daglig leder i Elitehockey Cato Cocozza.

Gjennom partnerskapet vil alle klubbene i ligaen gjennomføre kurs i Rosa Kompetanse, hvor spillere, trenere, ledelse og hele klubben får mer kunnskap om kjønn- og seksualitetsmangfold, identitet og inkluderingstiltak. Dette vil gi klubbene helt konkrete verktøy til å jobbe enda mer strategisk og effektivt med mangfoldsarbeidet lokalt, men også nasjonalt. ​Flere profilerte spillere fra ligaen er ambassadører for samarbeidet, og har tatt på seg en utvidet rolle som talspersoner på vegne av klubbene.

Historisk samarbeid

– Dette er det mest omfattende samarbeidet vi noen gang har gjort med idretten. At hockyen nå går fremst i rekken av gode initiativ til å gjøre idretten mer inkluderende er helt fantastisk å se. Mange andre er gode på talerstolen, men her har hockeyen hoppet galant over festtalene og gått rett på tiltak og handling. Idretten er et av de viktigste arenaene for å skape et inkluderende samfunn, for at folk skal føle tilhørighet. Vi håper det vi gjør sammen med hockeyen nå vil være til inspirasjon for flere idretter. Vår dør er åpen, sier leder i Oslo Pride Dan Bjørke.

Pride Week 2024

I uke 5 vil Elitehockey Ligaen avholde Norges aller første Pride Week. Her vil alle kampene i ligaen ha tydelig og synlig fokus på Pride, og hallene skal fargelegges i regnbuens farger. Sammen tar hele ishockeyfamilien ansvar for å tydelig signalisere at dette er en idrett hvor alle kan føle seg hjemme og ta del i det varme samholdet i ishockeyen.

– Vi håper alle blir med og setter farge på denne helt unike kampen. Klubbene i EHL og Bambusa er stolte av å være del av dette samarbeidet. Sammen skal vi gjøre en innsats for at enda flere kan ta del i den fantastiske sporten som vi alle er så glad i, uttaler kommersiell leder i Norsk Topphockey (NTH) Thomas Hallem Kristiansen.

Hvis du vil se dette innholdet fra www.youtube.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Sammen om kampen

Promofilm "Sammen om kampen"

Last ned promofilmen her

Generell informasjon

Kampoversikt Pride Week 2024:

30.01.2024

Hanna Olsen

Stavanger:
Malin Kristensen

Dersom du ønsker å komme i dialog med noen av ambassadørene, ta direkte kontakt med klubben eller med Thomas Hallem Kristiansen i Norsk Topphockey, telefon: 932 64 507

Dan Bjørke, leder Oslo Pride
Thomas Hallem Kristiansen
Fra Hockey Classic
Cato Cocozza

Oslo Pride er Norges største feiring av skeiv kjærlighet og mangfold, og setter fokus på like rettigheter og menneskeverd. Festivalen går over 9 dager og består av Pride House, Pride Park, Mini Pride og Pride Parade. Her kan alle være nøyaktig den de er.

Oslo Pride lages av ca 80 helårsfrivillige, og rundt 300 frivillige som trår til under festivalen.

Oslo Pride 2024 avholdes 21. juni - 29. juni