Dommen kommer – skjebnedag for Førdefjorden

I morgen kommer dommen i rettsaken der Naturvernforbundet og Natur og Ungdom har saksøkt staten for tillatelsen til dumping av gruveavfall i Førdefjorden.

Naturvernforbundet og Natur og Ungdom tror på seier og håper at dommen fra Oslo tingrett vil sette en endelig stopper for Nordic Minings prosjekt med dumping av gruveavfall i Førdejorden. Luka Tomac

– Vi er utrolig spente. Dette blir en skjebnedag for Førdefjorden, sier Gytis Blazevicius, nyvalgt leder i Natur og Ungdom.

De to organisasjonene tror på seier og håper at dommen fra Oslo tingrett vil sette en endelig stopper for gruveselskapet Nordic Minings prosjekt med dumping av gruveavfall i fjorden.

– Uansett utfall kommer vi til å fortsette kampen for Førdefjorden, sier Blazevicius.

Det er en av Norges mest langvarige miljøstrider som nå skal avgjøres. Helt siden 2008 har miljøvernere kjempet for å hindre at gruveselskapet Nordic Mining skal få dumpe millioner av tonn med gruveavfall i fjorden. I 2022 saksøkte Naturvernforbundet og Natur og Ungdom staten, og rettssaken fant sted i Oslo tingrett fra 18. september til 4. oktober i fjor.

– En seier vil bety slutten på at myndighetene med viten og vilje kan tillate forurensning som ødelegger norske fjorder og havområder, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

– Staten kan ikke få fortsette å ødelegge naturen, i strid med våre egne lover. Vi har både jusen, fornuften og naturen på vår side, sier Gulowsen.

Statens egen faginstans Havforskningsinstituttet har hele veien frarådet prosjektet og uttalt at det «ikke er bærekraftig bruk av fjorden». Likevel har staten gitt gruveselskapet Nordic Mining tillatelse til å utvinne mineralene rutil og granat i åpent dagbrudd i Engebøfjellet med deponering av opptil 170 millioner tonn gruveavfall i Førdefjorden.

Uansett hva dommen blir, vil konsekvensene bli store. Gruveselskapet er i full gang med byggingen av sitt anlegg på Engebø, og produsjonen er planlagt å starte senere i år. Samtidig er det registrert store naturverdier i Førdefjorden. Sjøbunnen i området der det skal dumpes gruveavfall fikk høyeste score i en undersøkelse fra Havforskningsinstituttet i 2023. Det er også første gang at EUs vanndirektiv og mineralavfallsdirektiv prøves i retten i forbindelse med forurensning av vannressurser i Norge.

Siden dom i denne saken er børssensitiv informasjon for gruveselskapet Nordic Mining blir dommen først tilgjengelig klokken 17.45, etter børsens stengetid. De to miljøorganisasjonene inviterer til pressekonferanse like etter at dommen er offentliggjort. Der vil leder Truls Gulowsen i Naturvernforbundet og Gytis Blazevicius, leder i Natur og Ungdom, kommentere dommen. Advokat Amund Noss i CMS Kluge, som fører saken for miljøorganisasjonene, vil kommentere de juridiske sidene av dommen. De vil også være tilgjengelige for separatintervjuer.

Pressekonferanse etter dommen i Fjordsøksmålet
Sted: Melasalen, Mariboes gate 8 (1. etasje), Oslo
Tid: 10. januar, klokken 17.45 (dørene åpner 17.30)
Servering: Kaffe, frukt og kjeks
Dommen vil bli lastet opp her: https://www.domstol.no/no/for-journalister/om-pressetjenesten/
Strømming: Lenke kommer her: www.fjordsoksmalet.no

Dette er Fjordsøksmålet

Hovedpunktene i stevningen

Da rettsforhandlingene ble tatt opp i Oslo tingrett 18. september nedla Naturvernforbundet og Natur og Ungdom påstand om at tillatelsene til gruveselskapet Nordic Mining er ugyldige.

Søksmålet er bygd på følgende rettslige innsigelser:

1. Tillatelsene bygger på en uriktig forståelse av EØS-rettslige miljøkrav; vannrammedirektivet og mineralavfallsdirektivet.

2. Det finnes et bedre alternativ som forvaltningen var forpliktet til å utrede og vurdere.

3. Miljøkonsekvensene vil bli mer alvorlige enn det som er forutsatt i tillatelsene.

Seks ugyldighetsgrunner

Naturvernforbundet og Natur og Ungdom anførte seks grunner til at tillatelsene til gruvedrift med sjødeponi i Førdefjorden er ugyldige.

Tillatelsene til gruvedrift med sjødeponi er ugyldige på grunn av:

1 - uriktig tolkning av vannforskriften (§ 12 (2) bokstav b) - det er ikke tillatt å forurense en fjord og forringe vannkvaliteten

2 - vilkåret i vannforskriften er ikke oppfylt - kun tiltak med overordnede samfunnsinteresser kan tillates

3 - godkjent avfallshåndteringsplan forelå ikke da tillatelsen til drift av mineralavfallsanlegg ble gitt

4 - miljøkonsekvensene av et sjødeponi er undervurdert og utilstrekkelig utredet.

5- det skulle vært valgt eller utredet en driftsform uten sjødeponi.

6 - tillatt forurensning har for stort omfang.

Fjordsoksmalet.no

Vi minner også om nettsiden www.fjordsoksmalet.no, hvor vi har samlet fakta og bakgrunnsinformasjon. Her er det også et stort dokumentarkiv med sentrale dokumenter i saken, hvor dere vil finne rettsdokumenter fra begge parter, sentrale vedtak i gruvesaken, utslippstillatelser, avfallshåndteringsplan, dokumenter fra gruveselskapet Nordic Mining og mye mer. Dere vil også finne bilder til fri bruk i omtale av saken.

Følg pressemeldinger fra Naturvernforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Naturvernforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Naturvernforbundet