Høy beredskap i snøværet

Store deler av Å Energi-konsernet er i beredskap for å opprettholde samfunnskritisk infrastruktur under det omfattende snøværet.

Kraftverk, snø, snøskuffing. Foto.
Området rundt Hunsfoss Øst kraftverk i Vennesla ryddes for snø.

– Strøm og varme er kritisk infrastruktur som er spesielt utsatt i et slikt vær som vi nå opplever. Vi har derfor økt beredskapen i datterselskapene våre Glitre Nett, Å Energi Vannkraft og Å Energi Varme, sier Jon Anders Skau, kommunikasjonssjef i Å Energi.

Snøkaoset har ført til flere strømbrudd
Glitre Nett økte beredskapen før nyttår som følge av det varslede snøværet, og håndterer feilretting av strømbrudd fortløpende. Det er krevende forhold med mye snø og vind. Nettselskapet har oversikt over strømbrudd på nettsiden glitrenett.no.

Kraftproduksjon som normalt
Å Energi Vannkraft har ansvar for kraftproduksjonen i 60 av selskapets 73 hel- og deleide kraftverk. Her går kraftproduksjonen som normalt, men selskapet har likevel økt beredskapen for kraftverkene i områdene som er berørt av snøværet.

– Det er ingen dramatikk i dette, men vår jobb er å produsere og levere fornybar strøm som er kritisk viktig for både innbyggere og bedrifter. Skulle det oppstå hendelser må vi løse disse raskt. Vi har derfor satt inn ekstra vaktmannskaper, og bruker mye ressurser på å skuffe snø for å sikre tilkomst til kraftanleggene, sier Skau.

Opprettholder fjernvarmeleveransene
Å Energi Varme leverer fjernvarme til om lag 500 kunder i Kristiansand, Grimstad og Arendal. I tillegg til oppvarming og varmtvannsforsyning til flere store borettslag, næringsbygg og offentlige bygg, brukes fjernvarme til gatetining.

Fjernvarmen i Kristiansand produseres blant annet basert på Returkrafts forbrenning av restavfall.  Utfordrende kjøreforhold og stengte veier gjør at det kommer inn mindre avfall til Returkraft. Dermed blir det mindre overskuddsvarme fra forbrenningsanlegget til fjernvarmenettet.

- Fjernvarmeforsyningen til byen har høyeste prioritet hos fjernvarmeselskapet vårt. Vi har derfor økt beredskapen og har tett og god dialog med Returkraft for å sikre at kundene våre fortsatt skal ha det varmt og godt. Vi har reserveløsninger og i tillegg ser det ut til at både vær og fremkommelighet skal bedre seg, sier Skau.

Kraftverk, snø, snørydding. Foto.
Området rundt Hunsfoss Øst kraftverk i Vennesla ryddes for snø.
Kraftverk, snø, snørydding. Foto.
Mye snø ved Rygene kraftverk i Grimstad.