Gyldendal ASA

Gyldendal i tredje kvartal 2022: Fortsatt inntektsvekst og styrkede posisjoner

Gyldendal går både inntektsmessig og litterært sett styrket ut av tredje kvartal. Samtidig som konsernets inntekter økte med 7 % mot samme kvartal i 2021, ble det varslet at Gyldendal går inn på eiersiden i et nytt forlagshus, og den første egenproduserte dokumentariske podkastserien “Mannen i Thereses gate” opplever stor lyttersuksess.

Foto: Bo Mathisen

I tillegg ble Gyldendals forfatter Annie Ernaux nylig tildelt Nobelprisen i litteratur, og med det befester Gyldendal posisjonen som det forlaget i verden som har gitt ut flest nobelprisvinnere.

– Økt etterspørsel etter de beste historiene

Hittil i 2022 er inntektsveksten på 12 %, og denne veksten kommer på toppen av sterk vekst de to siste årene. Mot samme periode i 2019 er veksten nær 40 %.

– Midt i en samfunnssituasjon preget av stor usikkerhet, opplever vi fortsatt økt etterspørsel etter de beste historiene og god kunnskapsformidling. Vi har de to siste årene sett store endringer i etterspørselen, som blant annet har bidratt til økt netthandel, økt strømming av lydbøker og digitalisering av læremidler. Det siste kvartalet har Gyldendal blant annet kunne registrere økt salg av bøker i flyplassbutikkene og ikke minst en solid vekst i salg av lærebøker og digitale læremidler til skolen i forbindelse med fornyede læreplaner, sier Gyldendals konsernsjef Tørres Thuv.

Litterær suksess og vekst

Den litterære forlagsvirksomheten til Gyldendal opplever denne høsten både vekst og suksess på flere områder. I september gikk Gyldendal inn på eiersiden i det nyetablerte Forente Forlag, et forlagshus bestående av de tradisjonsrike forlagene Dreyer, Pax, Press og Spartacus. I oktober ble Gyldendal utgiver av sin 63. nobelprisvinner i litteratur, da franske Annie Ernaux ble tildelt verdens mest prestisjefylte litteraturpris. Og på lydfronten plasserte Gyldendals første egenproduserte dokumentariske podkastserie, som er kjøpt inn og sendes av NRK, seg helt i toppsjiktet blant landets mest avspilte podkaster.

– I Gyldendal er vi stolte og føler oss svært privilegerte som får jobbe med de aller ypperste fortellerstemmene, både internasjonalt og nasjonalt. Annie Ernaux, som nettopp besøkte oss her i Norge, er en unik forfatter med brennende aktuelle bøker. Og med Joachim Førsunds podkastsuksess, der over 120.000 allerede har hørt første episode, ser vi det store potensialet i å nå ut med kvalitetshistorier i ett for oss nytt format, sier konsernsjefen.

Godt rustet for å møte markedsendringer

Gyldendal er forberedt på å møte markeder i stadig endring, der handelen påvirkes av både endret adferd hos kundene og av økende kostnader for husholdningene.

– I Gyldendal har vi et langsiktig perspektiv, og vi er godt forberedt på et marked med større usikkerhet fremover. Vi legger til grunn at digitaliseringen vil vedvare og at vi kan fortsette vår digitale vekst, med et solid utgangspunkt i de 4 millioner betalte digitale lisenser, abonnementer og medlemskap Gyldendals virksomheter allerede har. Det er all grunn til å forvente at etterspørselen etter historier og kunnskap vil være høy også i tiden fremover, sier Thuv.

Foto: Bo Mathisen

Om Gyldendal ASA

Gyldendal ASA er det ledende konsernet i den norske bokbransjen, og har virksomheter i alle ledd i verdikjeden, fra forlag og innholdsproduksjon til distribusjon, handel, markedsplasser og tjenester. Selskapets hovedmål er å skape og formidle verdier innenfor kultur- og kunnskapsfeltet.

Følg pressemeldinger fra Gyldendal ASA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Gyldendal ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Gyldendal ASA

Gyldendalprisen 2023 til Hanne Ørstavik18.4.2024 13:25:54 CEST | Pressemelding

Vinneren av Gyldendalprisen 2023 er Hanne Ørstavik (f.1969), en av vår tids mest markante og særpregete forfattere. Ørstavik debuterte med romanen Hakk i 1994, og har utgitt til sammen fjorten romaner. Hun har mottatt en rekke litterære priser, blant andre Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen. Ørstaviks bøker er oversatt til over 30 språk.