2 av 3 opplever økt behov for digital sikkerhet
I en undersøkelse gjennomført av Kantar for Telenor oppgir 67 prosent av de spurte at de opplever et økt behov for digital sikkerhet. Nå lanserer Telenor Nettvern+, et ekstra lag med sikkerhet for bredbåndskundene.

- Norge er et attraktivt land for svindlere. En undersøkelse gjennomført for Telenor tidligere i år viser at nordmenn er mer utsatt for svindelforsøk enn våre naboer i Norden. 65 prosent svarer at de har mottatt svindelanrop siste 12 måneder og hele 86 prosent har opplevd andre forsøk på digital kriminalitet. Sjansene er svært store for at du har blitt forsøkt svindlet hvis du i det hele tatt befinner deg på nett. Derfor trenger vi tjenester som gjør våre digitale liv tryggere, sier Ric Brown, leder for privatmarked i Telenor.
Nettvern er en sikkerhetstjeneste Telenors mobil og hjemmenett-kunder har nytt godt av i flere år. Nettvern er et basisfilter som blokkerer de vanligste, utrygge nettsidene, slik at du kan surfe litt tryggere. Tidligere i år lanserte Telenor en utvidet løsning, Nettvern+ for mobilkundene, og nå lanseres samme tjeneste for bredbåndskundene. Nettvern+ er et forsterket sikkerhetsfilter som hindrer deg i å gå inn på utrygge nettsider og beskytter deg mot digitale trusler.
Avanserte svindelaktører
I takt med at flere og flere opplever svindelforsøk, blir også forsøkene vanskeligere og vanskeligere å avdekke. I noen tilfeller må du være fagekspert på området for å klare å avsløre at dette er et forsøk på å stjele penger eller data fra deg.
- Dagens svindelmetoder er mer avanserte, og det er ofte svært vanskelig å skille mellom en falsk og en trygg nettside. Nettvern+ er et ekstra lag med sikkerhet som vil hindre deg i å gå inn på nettsider med potensielt skadelig innhold. Dette kan være falske nettbutikker som ser helt ekte ut, eller en kjent nettside som er under angrep av hackere. Her kan selv svært erfarne nettbrukere gå i fella og legge inn brukernavn, passord og betalingsinformasjon uten å skjønne at det er kriminelle som står bak, sier Brown.
Sikkerhetsmiljø i verdensklasse
Heldigvis trenger man ikke selv å være fagekspert for å overvåke og avsløre alle svindelforsøk. Telenor har et sikkerhetsmiljø i verdensklasse, med eksperter som følger med på trusselbildet 24 timer i døgnet – hele året. Når de oppdager en ny trussel knyttet til en farlig nettside, vil de umiddelbart oppdatere sikkerhetsfilteret og forhindre deg i å gå inn på nettsiden. På den måten avverger de at svært mange Telenor-kunder går i fella.
- Dersom du er Telenor-kunde og surfer i Telenors nett – enten det er på mobil eller via nettet ditt hjemme har du Nettvern inkludert i ditt abonnement. Med Nettvern+ legger du også til et ekstra lag med sikkerhetsfilter for å hindre aktører med uærlige hensikter i å svindle deg. Hver måned stanser våre eksperter og Nettvern-filtre mellom 40.000 og 150.000 forsøk på nettsvindel. Dermed hindrer vi at svært mange blir frastjålet private data eller penger, avslutter Brown.
Les mer om Nettvern+ her: www.telenor.no/nettvern
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Julie Hæhre, informasjonssjef Telenor Norge, telefon: 419 01 011, e-post: julie.haehre@telenor.no
eller ring pressetlf. på 800 80 900.
Besøk også vårt presserom og følg oss på Twitter @TelenorN_presse
Nøkkelord
Kontakter
Julie HæhreInformasjonssjef
Tel:419 01 011julie.haehre@telenor.noBilder

Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no
Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Telenor testet ny løsning for midlertidig dekning under SykkelBirken8.9.2025 10:30:15 CEST | Pressemelding
Telenor tok i bruk en ny løsning for å sikre dekning langs hele løypa under årets SykkelBirken. Den nye løsningen er mer kompakt, støyer mindre og er enklere å sette opp enn tidligere løsninger.
Vellykkede Svalbard-tester av nød- og beredskapskommunikasjon28.8.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Telenor Norge har gjennomført tester av 5G standalone (SA), skivedeling med prioritet og oppdragskritiske tjenester som kan revolusjonere utfordrende nød- og beredskapsarbeid.
Slik sikres mobildekningen langs løypa under SykkelBirken27.8.2025 14:39:37 CEST | Pressemelding
Telenor tar i bruk en ny løsning for å sikre dekning langs hele løypa til SykkelBirken. Denne skal være mer kompakt, støye mindre og enklere å sette opp enn tidligere mobile basestasjoner.
Stor svindelanropsbølge mot Norge14.8.2025 12:21:25 CEST | Pressemelding
Telenor blokkerte 1,3 millioner svindelanrop på én dag denne uken. Dette er den største bølgen av svindelanrop selskapet har registrert siden i fjor høst.
Telenor blokkerte 479 millioner digitale trusler i andre kvartal 20258.8.2025 06:30:00 CEST | Pressemelding
(Fornebu, 8. august 2025) Antall digitale angrep og svindelforsøk rettet mot nordmenn er fortsatt svært høyt. Telenors Sikkerhetspuls for andre kvartal 2025 viser at en stadig større andel svindelforsøk skjer via nettsider ofrene oppsøker selv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom