14 vinnere i det ukjente lotteriet

Grønt Punkt Norge har i 2023 delt ut 1,6 millioner kroner i Returkartonglotteriet. I Bergen sikret en drikkekartong hovedpremien på 100.000 kroner. I tillegg fikk 13 vestlendinger 10.000 kroner.

VANT 100.000: Asbjørn Rohde Viland (t.h) vant en av hovedpremiene i årets Returkartonglotteri. Her sammen med sønnen Henrik Zander Rohde Viland og kona Hilde Marie Rohde Viland. BIR

Helt siden 1997 har nordmenn skylt, brettet og sortert melkekartonger med navn og nummer, i håp om å vinne penger i Returkartonglotteriet. I over 25 år har også lotteriansvarlig Gunnar Moen i Grønt Punkt Norge delt ut premier.

– Det er et privilegium å gi pengepremier til barn, skoler, institusjoner eller bare mannen i gata, som har vært flinke til å kildesortere drikkekartongene sine, sier Moen.

Fremmer kildesortering

I år var det til sammen 14 vestlendinger, som fikk en telefon fra sitt lokale renovasjonsselskap som deler ut lotteri-premiene på vegne av Grønt Punkt Norge.

– Det er alltid veldig hyggelig å kontakte vinnerne i Returkartonglotteriet for de blir så overrasket og glade, sier Tina Skudal i renovasjonsselskapet BIR.

Hun understreker hvor enkelt det er å delta.

– Det svarer seg både for miljø og lommebok å skrive navn og telefonnummer på drikkekartongene, for da bruker du «gratisloddene» som du fort kan lage på kjøkkenbenken.

I Vestland var det til sammen tre vinnere fra Bergen, to vinnere fra Voss, to vinnere fra Lærdal, to vinnere fra Kinn, i tillegg til vinnere fra Bremanger, Stord, Ulvik, Sunnfjord og Alver som fikk 10.000 kroner etter å ha skrevet navn og nummer på drikkekartongen sin.

LOTTERIANSVARLIG: Gunnar Moen i Grønt Punkt Norge. Grønt Punkt Norge

Navn og nummer

Som lotteriveteran får Gunnar Moen ofte spørsmål om lotteriet fortsatt eksisterer.

– Returkartonglotteriet lever i beste velgående. Vi har hatt ulike premier opp gjennom, men vi har de siste årene delt ut 1,6 millioner kroner fordelt på 124 vinnere og fire trekninger i året.

Det er også tre andre spørsmål til som ofte kommer:

– Hvordan deltar jeg?

– Du skriver navn og nummer på den du vil skal vinne på drikkekartongen, og kildesorterer den som vanlig. Du kan delta med alle slags drikkekartonger som til melk, juice, vaniljesaus eller vaskemidler. Det er ikke bare et melkekartong-lotteri.

– Gjelder det i hele landet?

– Ja, vi trekker vinnere fra hele Norge.

– Må jeg levere kubbe?

– Du velger selv om du leverer enkeltkartonger eller vil stappe en kubbe. Du er med i trekningen av alle premier uansett.

Flest vinnere i Viken

I 2023 var det to menn og to kvinner fra Enebakk, Bergen, Svolvær og Stavanger som ble de heldige vinnerne av hovedpremiene på 100.000 kroner.

I Viken ble det til sammen trukket ut 24 vinnere av 10.000 kroner, som gjør dem til årets toppfylke. Nest beste fylke ble Innlandet med sine 14 vinnere, mens Asker ble årets beste kommune med sine tre vinnere. (se fullstendig statistikk lenger ned).

– Spesielt hyggelig er det å dele ut premier til barnehager, skoler eller andre frivillige organisasjoner, sier Gunner Moen.

Det var til sammen sju barnehager, tre skoler og to organisasjoner som fikk 10.000 kroner ekstra, etter å ha kildesortert drikkekartongene sine.

Miljøet vinner uansett

Returkartonglotteriet ble opprettet for å motivere flere til å kildesortere. Derfor er det helt gratis å delta, og det eneste du trenger er å skrive navn og nummer på kartongen før du kildesorterer den.

– Mottoet vårt har hele tiden vært at miljøet er uansett vinneren. Ettersom hver kartong både er et lodd, men også blir materialgjenvunnet når det kildesorteres, sier Gunnar Moen.

Tall fra Norsk Returkartong, returselskapet som sikrer gjenvinning av kartongemballasje i Grønt Punkt Norge-systemet, viser at nesten 11.000 tonn drikkekartong kildesorteres i året.

Vinnerfakta 2023

De fire toppremiene på 100.000 kroner gikk til en kvinne i Enebakk, en mann i Bergen, en kvinne i Stavanger og en mann i Svolvær.

Totalt ble det delt ut premier på 10.000 til sju barnehager (Kinn, Flekkefjord, Vefsn, Levanger, Voss, Sørreisa, Nes) tre skoler (Østre Toten, Tinn, Indre Østfold) og to organisasjoner (Alvdal, Sula) 79 kvinner og 29 menn.

Her er hele lista over 10.000 vinnerne: (antall vinnere i parentes)

Viken (24): Asker (3), Bærum (2), Nes (2), Lillestrøm (2), Fredrikstad (2), Hol, Ringerike, Vestby, Lier, Nittedal, Råde, Sarpsborg, Rakkestad, Gol, Eidsvoll, Ullensaker, Follo, Indre Østfold

Innlandet (14): Lillehammer (2), Ringebu (2), Stange (2), Østre Toten (2), Grue, Sør-Odal, Gran, Åmot, Vestre Slidre, Alvdal

Vestland (13): Voss (2), Lærdal (2), Kinn (2), Bergen (2), Bremanger, Stord, Ulvik, Sunnfjord, Alver

Agder (13): Grimstad (2), Lindesnes (2), Kristiansand (2), Arendal, Risør, Lillesand, Birkenes, Lyngdal, Vegårdshei, Flekkefjord

Trøndelag (13): Verdal (2), Trondheim (2), Steinkjer (2), Rindal, Skaun, Namsos, Ørland, Oppdal, Røros, Levanger

Troms og Finnmark (11): Tromsø (2), Andøy, Senja, Lyngen, Harstad, Bardu, Alta, Hammerfest, Ibestad, Sørreisa

Vestfold og Telemark (10): Skien (2), Notodden (2), Sandefjord (2), Fyresdal,  Nome, Færder, Tinn

Nordland (8): Rana (2), Bodø (2), Sømna, Narvik, Vågan, Vefsn

Møre og Romsdal (7): Herøy (2), Ålesund, Molde, Ørsta, Kristiansund, Sula

Rogaland (4): Sandnes, Stavanger, Haugesund, Karmøy

Oslo (3)

Dette er Returkartonglotteriet

• Lotteriet har eksistert siden 1997, og driftes av Grønt Punkt Norge på vegne av Norsk Returkartong.
  • Skyll kartongen, press den flat og skriv navn og telefonnummer på kubben eller enkeltkartongen.
  • Du kan delta med alle typer drikkekartong i alle størrelser. Også kartongene som tåler væske og inneholder bønner, knuste tomater, sauser, puddinger og til og med vaskemidler kan delta.
  • Kartongene med navn og nummer kildesorterer du som normalt, for de fleste er det sammen med papp og papir. Sjekk www.sortere.no hvis du er i tvil i din kommune.
  • Fire ganger i året trekkes vinnere.
  • Kartongene trekkes først lokalt på 80 forskjellige steder over hele landet. Avhengig av innbyggertall, trekkes det ut mellom én og syv kartonger, til sammen rundt 180 kartonger hvert kvartal.
  • De lokale vinnerne går videre til en nasjonal trekning hvor det trekkes 30 vinnere av 10.000 kroner og 1 vinner av 100.000 kroner.
  • Totalt er det 124 vinnere i Returkartonglotteriet hvert år.

Navn og nummer
Skriv navnet på den du vil skal vinne
HVEM SKAL VINNE: Du kan også skrive navnet på en barnehage, skoleklasse, frivillig organisasjon eller idrettslag på drikkekartongen.
Gunnar Moen
Gunnar Moen