Grønt Punkt Norge

Norfersk, Mill, Kjeldsberg Kaffe, Rema 1000 og FoodTrade vinner Plastløfteprisene 2024

Del

Emballasje til kjøttprodukter, ovner, kaffe og nøtter ble premiert da Grønt Punkt Norge delte ut årets Plastløftepriser. Til sammen har 96 norske bedrifter forpliktet seg gjennom Plastløftet.

VINNERNE: Emilie Våge (Rema 1000), Elise Reiten (Mill), Jaana Røine og Johannes Daae (Grønt Punkt Norge), Anne Maren Engeloug (Norfersk) og Manuel Lozano (FoodTrade)
VINNERNE: Emilie Våge (Rema 1000), Elise Reiten (Mill), Jaana Røine og Johannes Daae (Grønt Punkt Norge), Anne Maren Engeloug (Norfersk) og Manuel Lozano (FoodTrade) Grønt Punkt Norge

Tirsdag 19. mars var store deler av emballasjebransjen samlet på Sommero i Oslo, da Plastløfteprisene 2024 ble delt ut. Til sammen ble det delt ut fire priser til fem norske bedrifter som har utmerket seg med emballasjeforbedringer i året som har gått.

– Årets vinnere viser at det er mulig å bruke resirkulert plast i matvareemballasje. I tillegg demonstrerer de viktigheten av å kontinuerlig lete etter de beste emballasjeløsningene. Stadig ny teknologi og innovasjon gjør at gårsdagens emballasje ikke nødvendigvis er fremtidens, noe flere av årets vinnere har vært opptatt av, sier utviklingssjef Johannes Daae i Grønt Punkt Norge, som har ledet juryarbeidet.

Plastløftet ble startet i 2019 av Grønt Punkt Norge, for å få flere bedrifter til å forplikte seg til å jobbe for en mer sirkulær plastøkonomi. I år ble Plastløfteprisene delt ut for femte gang.

null
ALLE NOMINERTE: Dette er tiltakene som kjempet om årets Plastløftepriser.

Prisen for «Design for gjenvinning» fikk Kjeldsberg Kaffe og Rema 1000 for sin nye kaffepose i monomateriale PE.  Prisen for «Økt bruk av gjenvunnet plast» gikk til Norfersk for utviklingen av resirkulerte PET-skåler til kjøttprodukter. Prisen for «Reduksjon av unødvendig plast» fikk Mill for sin nye emballasje til sine ovner.  «Holdbarhetsprisen» gikk til FoodTrade for deres emballasje til nøtter, frø og tørket frukt. 


Se alle begrunnelsene nederst i saken. 

Grønt Punkt Norge ønsker å fremheve at det ikke bare er prisvinnerne som fortjener heder og ære for Plastløfteåret 2023. Aldri før har så mange bedrifter rapportert tiltak og til sammen har de 96 Plastløftet-bedriftene oppnådd følgende i 2023:

•    Brukt 10.381 tonn resirkulert plast. En økning på 1.143 tonn. 
•    Kuttet 830 tonn plast.
•    Erstattet 523 tonn plast.
•    Forbedret gjenvinnbarheten på 3.695 tonn plast.

null
NORFERSK: Anne Maren Engeloug og Rasmus Haage Sørensen i Norfersk

Matemballasje i rPET

Prisen for «Økt bruk av resirkulert plast» gikk til Norfersk for deres rPET-skåler til kjøttprodukter. Skålen består av 99 prosent gjenvunnet PET, som kommer fra brukte skåler og brett. Av hensyn til matsikkerhet er det én prosent jomfruelig PET på innsiden. 

– Dette er en veldig spennende tilnærming til bruk av rPET i matemballasje, uten å ta materiale ut av det lukkede kretsløpet for drikkevare, sier juryen.

Det var en stolt produktutvikler som mottok prisen på vegne av Norfersk.

– Å bli nominert og til og med vinne Plastløfteprisen er utrolig morsomt! Vi setter stor pris på å få en annerkjennelse for jobben vi har gjort. Dette gjør oss enda mer motivert til å fortsette med emballasjeoptimalisering i framtiden, sier Anne Maren Engeloug i Norfersk.

De andre nominerte til prisen var Mondelez for ytteremballasjen til Kvikk Lunsj i kjemisk gjenvunnet plast og Trioworld og Bergene Holm for dekkplast til trelast i gjenvunnet plast.

null
MILL: Elise Reiten og Cecilie Uggen Stang-Lund. Grønt Punkt Norge

Fjernet all plast

Prisen for «Reduksjon av unødvendig plast» gikk til Mill. De har fjernet nærmest all plastemballasje fra sine ovner ved å bytte EPS med papp, i tillegg til å fjerne plastposer eller erstatte de med kartong.

–  I tillegg har de lykkes med å erstatte plasthåndtaket med vevd papir, som gjør at hele esken enkelt kan kildesorteres, sier juryen.

Hos Mill sto jubelen i taket allerede da de ble nominert til prisen.

– Tusen takk for anerkjennelsen. Vi har jobbet med denne endringen i flere år, og skal vi fortsette med dette, sier Elise Reiten i Mill.

De andre nominerte til prisen var Bama Gruppen for kartongemballasjen til Adore-tomater og Lantmännen Unibake for en endring i produksjonslinjen som gjør at brød til storhusholdning pakkes i eskeposer i stedet for individuelle poser.

null
REMA 1000: Emilie Våge i Rema 1000.

Kaffeemballasje i PE

Prisen for «Design for gjenvinning» gikk til Kjeldsberg Kaffe og Rema 1000, som i samarbeid med emballasjeprodusenten Amcor Flexibles har utviklet en kaffepose i PE med EvOH barriere. Selv om mange produsenter har forbedret sin kaffeemballasjen, er det få som har lykkes med å finne en løsning som er så godt gjenvinnbar som denne.

– At Kjeldsberg kaffe i samarbeid med Rema 1000 har funnet frem til en godt gjenvinnbar emballasje viser at det er mulig å finne gode løsninger også for produktene som er mest krevende å emballere, sier juryen. 
Emballasjen er et resultat av godt samarbeid mellom flere aktører.

– Vi er veldig stolte av å vinne Plastløfteprisen, og synes det er inspirerende. Vi har jobbet lenge med å finne en emballasjeløsning for kaffe som beholder holdbarheten og endelig lykkes vi, sier Emilie Våge i Rema 1000.

De andre nominerte til prisen var Nortura for endringen fra laminat til PP-emballasje for sosisser, bacon og spesialpølser og Orkla Home & Personal Care Norway for JIF spray, hvor spraytriggeren er laget i PP og PET-sleeven erstattet med PE.

Gr%F8nt%20Punkt%20Norge
VINNER: Zakaria Ajjaji og Manuel Lozano i FoodTrade sammen med Anne-Grete Haugen.

Gjenvinnbarhet vs. holdbarhet

«Holdbarhetsprisen» deles ut av Grønt Punkt Norge og Matvett, for å understreke viktigheten av at emballasjeforbedring ikke må føre til økt matsvinn. Årets vinner er FoodTrade som opplevde at deres nye gjenvinnbare emballasje reduserte holdbarheten på nøtter, frø og tørket frukt. I stedet for å godta dette, videreutviklet og endte med PP-emballasje som gir tre ganger så lang holdbarhet.

– Det er veldig positivt at FoodTrade jobber for å forbedre gjenvinnbarheten, samtidig som de tar holdbarheten på alvor, ved at de fortsetter å lete etter løsninger som tilfredsstiller behovet for lang holdbarhet og gjenvinnbarhet, sier juryen.

– Tusen takk for utmerkelsen. Det har vært kjempegøy å utvikle nye emballasjeløsninger i samarbeid med Grønt Punkt Norge. Men vi skal ikke stoppe med dette, vi skal fortsette å jobbe videre, sier daglig leder Manuel Lozano.

De andre nominerte til prisen var Coop Norge og Norgesgruppen for å oppbevare løsvektpoteter under lokk i enkelte butikker og Den stolte hane for at de har klart å beholde holdbarheten på sine grillede produkter.

Juryens begrunnelser

Økt bruk av gjenvunnet plast

Norfersk (vinner): Norfersk har fullført et prosjekt hvor de har gått over til rPET-skåler, der skålene består av 99 prosent gjenvunnet PET fra brukte skåler og brett. Siden denne plasten ikke er godkjent for matkontakt, er det en prosent jomfruelig PET på innsiden. Dette er en veldig spennende tilnærming til bruk av rPET i matemballasje, uten å ta materiale ut av det lukkede kretsløpet for drikkevare. Resultatet er at 70 prosent av all plast Norfersk tilfører markedet er gjenvunnet plast, som utgjør nesten 600 tonn. 

Mondelez Norge: Mondelez har gått over til kjemisk gjenvunnet plast på ytteremballasjen til multipack Kvikk Lunsj. I løpet av 2024 vil de gjøre det samme på emballasjen til enkeltsjokoladene. Det er spesielt positivt når det gjøres i kombinasjon med å gå over til tynnere plast, riktige sorteringsmerker og QR kode hvor forbruker kan lese om resirkulert plast, hvordan emballasjen skal resirkuleres og miljøvennlige turtips. Det er også positivt at de kommuniserer 80 prosent gjenvunnet, selv om 100 prosent av plasten er det, fordi lim og blekk ikke er gjenvunnet. Det blir spennende å se hvordan dette påvirker både andre Freia-produkter og kanskje også andre produsenter. 

Trioworld og Bergene Holm: For å øke bruk av gjenvunnet plast er vi avhengig av at emballasjeprodusentene velger gjenvunnet råvare i sin produksjon og at noen kjøper resultatet og bruker det til sine produkter.  Det er derfor veldig positivt at Trioworld har lykkes med å utvikle en stor produktportefølje med 90 prosent gjenvunnet plast, og veldig bra at Bergene Holm har tatt dette i bruk. At Bergene Holm i tillegg jobber aktivt med å redusere unødvendig bruk av plast på flere områder og har gått over til ombrukscover fra Looping mellom justerverk og høvel, er også spennende.

Reduksjon av unødvendig plast

Mill International (vinner): Ved å revidere emballasjen til alle sine ovner og jobbe aktivt for å finne alternativer til plast der det er mulig, har Mill redusert sin plastbruk med 40-50 tonn. EPS har blitt erstattet med papp og dermed har Mill økt sannsynligheten for at emballasjen kildesorteres riktig, og redusert behovet for at forbruker må transportere emballasjen til gjenvinningsstasjon. Mill har også erstattet skrueposen med kartong og fjernet andre poser, så den eneste plasten som er igjen er den rundt selve ovnen, som sikrer at papirstøv ikke skaper problemer. I tillegg har de lykkes med å erstatte plasthåndtaket med vevd papir, som gjør at hele kartongen kan sorteres som kartong og dermed gjør kildesorteringen lettere.

Lantmännen Unibake Norway: Lantmännen Unibake har endret produksjonslinjen for fryste brød til storhusholdning. Nå pakkes brødene i en stor eskepose i stedet for individuelle poser, noe som sparer 3,5 tonn plast i året. Ved å se på hele verdikjeden har Lantmännen sett muligheter, selv om det medfører endringer i produksjonslinjen. Vi håper at oppmerksomhet rundt dette tiltaket kan bidra til å inspirere andre til å gjøre lignende vurderinger.

Bama Gruppen: Bama har gått over til kartongemballasje i begrene til Adore-tomater. Prosjektet har vært krevende fordi det var vanskelig å finne lokk som ikke faller av. Tiltaket har spart over 17 tonn plast og har samtidig gjort at fyllingsgraden er økt med 10 prosent fordi begrene er lavere. De har også gått fra plast til papirbandolær på bearbeidede potetprodukter og har dermed redusert plastbruken med nesten 2,5 tonn. Det er flott at Bama jobber aktivt med å erstatte plastemballasje med fiber der dette lar seg gjør, selv om det til tider kan være krevende.

Design for gjenvinning

Kjeldsberg Kaffe og Rema 1000 (vinner): Kjeldsberg kaffe har i samarbeid med Rema 1000 utviklet en gjenvinnbar emballasje i monomateriale PE med EVOH barriere for kaffe. Kaffe er et krevende produkt å emballere, når både gjenvinnbarhet og holdbarhet skal ivaretas. Den nye kaffeposen reduserer også plastbruken med 10 prosent. I første omgang er det økologisk kaffe som har fått ny emballasje, noe som utgjør ca. ett tonn. På sikt skal hele kaffesortimentet gå over, som vil gjøre 50 tonn emballasje gjenvinnbar og redusere plastbruken med 5 tonn. At Kjeldsberg kaffe i samarbeid med Rema 1000 har funnet frem til en gjenvinnbar emballasje viser at det er mulig å finne gode løsninger også for produktene som er mest krevende å emballere.

Nortura SA: Nortura har gått fra laminater til mono PP for sosisser, skivet bacon og spesialpølser. Samtidig har de lykkes med å redusere plastbruken med 13,8 tonn plast. Det er veldig positivt at de har lykkes med å gjøre en slik overgang på såpass mange produkter, selv om det har medført at de har måttet investere mye tid og oppgradert utstyret. Særlig positivt er det også at de har gått over til transparent PP på de fleste av disse produktene, som forbedrer gjenvinnbarheten ytterligere.

Orkla Home & Personal Care Norway: Orkla HPC har lansert Jif Kjøkkenspray og Jif Baderomsspray hvor spraytriggeren er laget i 100 prosent PP. I tillegg er PET-sleeven byttet ut med en PE-etikett, som gjør at flaske og etikett nå begge er 100 prosent PE. Flaskene er også laget av 75 prosent resirkulert plast. Emballasjeelementer som spraytrigger kan være krevende å lage utelukkende i samme plasttype, og det er flott at de har lykkes med dette. Å bytte en PET-sleeve med en PE-etikett er en stor forbedring på en PE-flaske, selv om det hadde vært enda bedre om hele emballasjen var samme plasttype som spraytriggeren.

Holdbarhetsprisen

FoodTrade (vinner): Foodtrade forbedret i høst sin emballasje på nøtter, frø og tørket frukt fra en ikke-gjenvinnbar PE-PET emballasje. Først byttet de til en 100 prosent MDO-PE, men oppdaget at den reduserte holdbarheten. Nå har de landet på en PP med AIOx barriere, som ikke bare er godt gjenvinnbar, men også gir tre ganger så lang holdbarhet. Det er veldig positivt at FoodTrade jobber for å forbedre gjenvinnbarheten, samtidig som de tar holdbarheten på alvor, ved at de fortsetter å lete etter løsninger som tilfredsstiller behovet for lang holdbarhet og gjenvinnbarhet.

Coop og Norgesgruppen: Poteter er lyssensitive og utfordrende å selge i løsvekt uten at mangelen på lysbarriere påvirker holdbarheten. I 2019 startet Coop derfor med lokk på poteter i løsvekt i en del butikker. I 2023 ble dette også introdusert i Kiwibutikker, som ser at svinnet på løsvekt-poteter har gått ned fra sommeren 2023 og fram til nå, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Om det skyldes lokkene alene, er for tidlig å si med sikkerhet.  Et viktig virkemiddel for å redusere matsvinn er at forbrukere ikke tvinges til å kjøpe mer enn de trenger. Løsvekt øker også muligheten for ombruksemballasje. Det er dristig og modig å skjule produkter bak et lokk, som kan resultere i at forbrukere ikke oppdager dem. Løsningen er også spennende fordi den øker bevisstheten til forbruker om at poteter bør oppbevares mørkt. Juryen mener både Coop og Norgesgruppen har bidratt til dette positive tiltaket, og at kjedene fortjener felles nominasjon for lokk på løsvektpoteter.

Den Stolte Hane: Den stolte hane har gått over fra skål til pose på store deler av sortimentet på grillede produkter. Det har ført til i en reduksjon på ca 50 tonn plast i året. Den nye PP/EVOH emballasjen inneholder i tillegg 62 prosent gjenvunnet plast, samtidig som holdbarheten på kyllingen opprettholdes. Det er veldig positivt med emballasje som lykkes med å opprettholde holdbarheten, tross drastisk reduksjon av plastbruk og høy andel gjenvunnet plast. En annen positiv konsekvens av endringen, er at den nye emballasjen tar mindre plass, og dermed sparer 25 lastebillass med emballasje, og det i tillegg er plass til 40 kg mer emballert produkt per pall.

Kontakter

Bilder

ØKT BRUK AV RESIRKULERT PLAST: De nominerte var Mondelez, Norfersk og Bergene Holm.
ØKT BRUK AV RESIRKULERT PLAST: De nominerte var Mondelez, Norfersk og Bergene Holm.
Last ned bilde
REDUKSJON AV UNØDVENDIG PLAST: De nominerte var Mill International, Bama Gruppen og Lantmännen Unibake.
REDUKSJON AV UNØDVENDIG PLAST: De nominerte var Mill International, Bama Gruppen og Lantmännen Unibake.
Last ned bilde
DESIGN FOR GJENVINNING: De nominerte var Nortura, Kjeldsberg Kaffe med Rema 1000 og Orkla Home and Personal Carel.
DESIGN FOR GJENVINNING: De nominerte var Nortura, Kjeldsberg Kaffe med Rema 1000 og Orkla Home and Personal Carel.
Last ned bilde
HOLDBARHETSPRISEN: De nominerte var FoodTrade, Coop Norge med Norgesgruppen og Den Stolte Hane.
HOLDBARHETSPRISEN: De nominerte var FoodTrade, Coop Norge med Norgesgruppen og Den Stolte Hane.
Last ned bilde
VINNER HOLDBARHETSPRISEN: FoodTrade vinner for deres emballasje til nøtter, frø og tørket frukt.
VINNER HOLDBARHETSPRISEN: FoodTrade vinner for deres emballasje til nøtter, frø og tørket frukt.
Last ned bilde
VINNER ØKT BRUK AV RESIRKULERT PLAST: Norfersk for utviklingen av resirkulerte PET-skåler til kjøttprodukter.
VINNER ØKT BRUK AV RESIRKULERT PLAST: Norfersk for utviklingen av resirkulerte PET-skåler til kjøttprodukter.
Last ned bilde
VINNER DESIGN FOR GJENVINNING: Kjeldsberg Kaffe og Rema 1000 vinner for sin nye kaffepose i monomateriale PE.
VINNER DESIGN FOR GJENVINNING: Kjeldsberg Kaffe og Rema 1000 vinner for sin nye kaffepose i monomateriale PE.
Last ned bilde
VINNER REDUKSJON AV UNØDVENDIG PLAST: Mill International vinner for å ha endret emballasje til sine ovner.
VINNER REDUKSJON AV UNØDVENDIG PLAST: Mill International vinner for å ha endret emballasje til sine ovner.
Last ned bilde
NOMINERT: Hege Seljelid og Sara Dahl Blomquis i Orkla HPC.
NOMINERT: Hege Seljelid og Sara Dahl Blomquis i Orkla HPC.
Last ned bilde
NOMINERT: Hege Voll Midtgaard i Bergene Holm.
NOMINERT: Hege Voll Midtgaard i Bergene Holm.
Last ned bilde
NOMINERT: Alexander Baustad i Nortura.
NOMINERT: Alexander Baustad i Nortura.
Last ned bilde
NOMINERT: Anniken Frøshaug og Jenni Vereide i Lantmännen Unibake Norway.
NOMINERT: Anniken Frøshaug og Jenni Vereide i Lantmännen Unibake Norway.
Last ned bilde
NOMINERT: Sylvia Lofthus i Coop Norge.
NOMINERT: Sylvia Lofthus i Coop Norge.
Last ned bilde
NOMINERT: Åse Øygarden i Bama Gruppen.
NOMINERT: Åse Øygarden i Bama Gruppen.
Last ned bilde
NOMINERT: Øyvind Olufsen, Gina Heitmann og Sanda Garcia Gabrielsen i Mondelez Norge.
NOMINERT: Øyvind Olufsen, Gina Heitmann og Sanda Garcia Gabrielsen i Mondelez Norge.
Last ned bilde
NOMINERT: Gjøran Lange, Thea Kjendlie og Lars Sønsterud i Den Stolte Hane.
NOMINERT: Gjøran Lange, Thea Kjendlie og Lars Sønsterud i Den Stolte Hane.
Last ned bilde
MILL:  Elise Reiten og Cecilie Uggen Stang-Lund i Mill. FOTO: Grønt Punkt Norge
MILL: Elise Reiten og Cecilie Uggen Stang-Lund i Mill. FOTO: Grønt Punkt Norge
Last ned bilde
NORFERSK: Anne Maren Engeloug og Rasmus Haage Sørensen i Norfersk. FOTO: Grønt Punkt Norge
NORFERSK: Anne Maren Engeloug og Rasmus Haage Sørensen i Norfersk. FOTO: Grønt Punkt Norge
Last ned bilde
REMA 1000: Emilie Våge i Rema 1000. FOTO: Grønt Punkt Norge
REMA 1000: Emilie Våge i Rema 1000. FOTO: Grønt Punkt Norge
Last ned bilde
FOODTRADE: Zakaria Ajjaji og Manuel Lozano i FoodTrade sammen med Anne-Grete Haugen. FOTO: Grønt Punkt Norge
FOODTRADE: Zakaria Ajjaji og Manuel Lozano i FoodTrade sammen med Anne-Grete Haugen. FOTO: Grønt Punkt Norge
Last ned bilde
VINNERNE: Emilie Våge (Rema 1000), Elise Reiten (Mill), Jaana Røine og Johannes Daae (Grønt Punkt Norge), Anne Maren Engeloug (Norfersk) og Manuel Lozano (FoodTrade) FOTO: Grønt Punkt Norge
VINNERNE: Emilie Våge (Rema 1000), Elise Reiten (Mill), Jaana Røine og Johannes Daae (Grønt Punkt Norge), Anne Maren Engeloug (Norfersk) og Manuel Lozano (FoodTrade) FOTO: Grønt Punkt Norge
Last ned bilde

Om Grønt Punkt Norge

For bedrifter som tar miljøansvar
Grønt Punkt Norge AS sikrer og administrerer finansiering av returordningene for plast-, tre-, metall-, og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp. Grønt Punkt-merket betyr at det er betalt inn vederlag for emballasjen - det vil si at produsent eller importør har betalt for forsvarlig innsamling og gjenvinning.
Grønt Punkt Norge eies av returselskapene for emballasje. Det er Sirkel Glass AS, Norsk Metallgjenvinning AS, Norsk Resy AS, Norsk Returkartong AS og Plastretur AS.

Følg pressemeldinger fra Grønt Punkt Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grønt Punkt Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Grønt Punkt Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye