Ringnes tilbakekaller julebrus og eplemost på 0,33 L blank glassflaske

Ringnes har avdekket tilfeller med skader i flaskemunningen på 0,33 l blanke glassflasker som brukes til julebrus og eplemost. Sett opp mot det store volumet av flasker i markedet er omfanget svært begrenset. Som et føre-var tiltak velger selskapet likevel å tilbakekalle produkter som leveres på de aktuelle flaskene.

Flaskene som tilbakekalles.

Ringnes er kjent med 9 tilfeller av avvik på totalt 11,8 millioner flasker julebrus og eplemost som er produsert i 2023.

– Av hensyn til sikkerheten til våre forbrukere har vi ikke noe annet valg enn å tilbakekalle produktene som er tappet på denne flasketypen, sier kvalitetssjef i Ringnes, Anett Christensen.

Produktene dette gjelder er Dahls Julebrus, Dahls julebrus Lett, Hamar & Lillehammer julebrus, Hamar & Lillehammer julebrus Lett, Mozell Eplemost og Tou Eplemost.

Skadene på flaskene er synlig etter åpning. – Forbrukere skal derfor ikke være bekymret for at de kan ha drukket av en skadet flaske uten at dette er oppdaget, sier Christensen.

Ringnes er i prosess for å avdekke mulige årsaker til svakheten ved flaskene.

- Å måtte trekke tilbake glassflaskene er selvfølgelig veldig leit og noe vi beklager på det sterkeste. Men viktigere enn alt annet er sikkerheten til forbrukerne, sier kommunikasjonssjef i Ringnes, Nicolay Bruusgaard.

Til de som er opptatt av å sikre seg sin julebrusfavoritt til jul forteller Bruusgaard at det er mye julebrus på de andre formatene ute i butikk – på boks og plastflasker i ulike størrelser.

- Vi vet at glassflasken står høyt hos mange, men kan garantere at innholdet er det samme om julebrusen kommer fra glassflasken eller de andre formatene, avslutter ham.

Forbrukere kan returnere uåpnede flasker til utsalgssted og vil få refundert pengene for varen.

For spørsmål om de aktuelle produktene, ta kontakt med Ringnes’ forbrukerkontakt på telefonnummer 22069500 eller e-post forbrukerkontakt@ringnes.no.

Flaskene som tilbakekalles.