Avaldsnes Allianseidrettslag Toppfotball mister klubblisensen

Klubblisensnemnda har trukket tilbake Avaldsnes Allianseidrettslag Toppfotballs klubblisens. Dette medfører at klubben mister retten til å spille i Toppserien i 2024. Plassen blir tilbudt den neste sportslige kvalifiserte klubben, som er Arna-Bjørnar Fotball.

Avaldsnes rapporterte årsregnskapet for 2022 med negativ egenkapital. Dette er ikke i tråd med klubblisenskriteriene, som krever at klubber skal ha positiv egenkapital. Klubben måtte derfor utarbeide en handlingsplan som viste hvordan den skulle gjenetablere positiv egenkapital i løpet av 2023.

Klubbens handlingsplan ble godkjent av klubblisensnemnda i juni 2023, og signert av klubbens styreleder samme måned. Planen inneholdt delmål som klubben skulle oppfylle. Klubben skulle levere regnskap som var avsluttet den 30.06.2023 innen 01.09.2023. Dette regnskapet skulle vise positiv egenkapital, noe det gjorde.

Klubbens neste delmål var å levere et regnskap som var avsluttet 31.10.2023 innen 30.11.2023. Dette regnskapet skulle også dokumentere positiv egenkapital, bekreftet med forenklet revisorkontroll.

Avaldsnes har ikke kunne dokumentere positiv egenkapital per 31.10.2023, som handlingsplanen krevde. Reaksjonen ved å ikke oppnå dette delmålet var i handlingsplanen avtalt til at klubbens klubblisens skulle trekkes tilbake.

Med bakgrunn i at klubben ikke har dokumentert positiv egenkapital på rapporteringstidspunktet, har klubblisensnemnda derfor trukket tilbake klubbens klubblisens.

Avaldsnes har 14 dagers klagefrist på vedtaket til klubblisensnemnda. En eventuell klage behandles av klagenemnda for klubblisens.

Klubblisensnemndene er valgt av fotballtinget.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Fotballforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Kronikk: Fotballklubbenes grønne mulighet6.3.2024 10:50:38 CET | Pressemelding

Til redaksjonen, Her er en kronikk fra fotballpresident Lise Klaveness + bilde til fritt bruk for redaksjonen. Fotballklubbenes grønne mulighet Norske kunstgressbaner bidrar til fantastisk aktivitet, men også til store utslipp av mikroplast i naturen. Heldigvis har det kommet en løsning for norske klubber – og en gyllen mulighet for trenerne. Lise Klaveness, president i Norges Fotballforbund En lang vinter går mot vår. Sikre tegn er mindre snø og mer synlig gummigranulat – disse små sorte kulene som har vært helt avgjørende for kunstgresseventyret i Norge, aktivitetstilbud og sosiale felleskap for nesten 350 000 spillere – året rundt. Slagsiden av eventyret er naturligvis miljøaspektet. Kunstgressbaner står for det nest største landbaserte utslippet av mikroplast i naturen. Problemet er at gummikulene i for stor grad fortsatt havner på avveie. Alle som har vært på en kunstgressbane vet hvor enkelt de svarte kulene lurer seg inn i hjemmet. Hvert år er det estimert at 1500 tonn mikroplas