PM: NFF og Handelens Miljøfond til kamp mot gummigranulat-lekkasjen fra norske fotballbaner

Tidenes lissepasning sendes til norske klubber og baneeiere. Nå kan de søke om støtte til miljøtiltak for inntil 350 000 kroner per kunstgressbane.

Hvert år er det estimert at det forsvinner 1500 tonn granulat fra norske kunstgressbaner. Gummigranulat på avveie er et stort miljøproblem, men også økonomisk utfordrende for mange fotballklubber. Nå tar Norges Fotballforbund og Handelens Miljøfond grep for å redusere problemet drastisk.

– Alle som har vært på en kunstgressbane vet hvor enkelt de svarte kulene lurer seg inn i sko, klær, bager, og så videre. Det er lett å tenke at det ikke er snakk om så mye, men når man legger til grunn at det er nesten 350 000 aktive fotballspillere i Norge, og at flesteparten av disse trener og spiller kamper på kunstgressbaner, så forstår man at problemet fort blir stort, sier president i Norges Fotballforbund, Lise Klaveness.

Før jul ble det klart at Handelens Miljøfond bevilger 80 millioner plastposekroner til tiltak mot spredning av gummigranulat på norske fotballbaner. Gummigranulat som spres fra landets over 2000 kunstgressbaner anslås altså å ligge på rundt 1500 tonn, et volum som tilsvarer en ball på 15 diameter – eller en ball på størrelse med Monolitten i Frognerparken. Det anslås videre at det forsvinner mellom et halvt og ett tonn gummigranulat fra hver kunstgressbane hvor det ikke er etablert miljøtiltak i henhold til forskrift.

Nå lanserer Norges Fotballforbund, sammen med Handelens Miljøfond kampanjen Mer fotball, mindre plast, der målet er over tid er å kutte utslippet fra norske kunstgressbaner med inntil 95 prosent. Fotballklubber over hele landet kan søke om støtte til fysiske barrierer rundt banen. I fase 1 skal det deles ut 40 millioner kroner, mens det i fase 2 skal deles ut ytterligere 40 millioner kroner.

Les hele saken på fotball.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Fotballforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Kronikk: Fotballklubbenes grønne mulighet6.3.2024 10:50:38 CET | Pressemelding

Til redaksjonen, Her er en kronikk fra fotballpresident Lise Klaveness + bilde til fritt bruk for redaksjonen. Fotballklubbenes grønne mulighet Norske kunstgressbaner bidrar til fantastisk aktivitet, men også til store utslipp av mikroplast i naturen. Heldigvis har det kommet en løsning for norske klubber – og en gyllen mulighet for trenerne. Lise Klaveness, president i Norges Fotballforbund En lang vinter går mot vår. Sikre tegn er mindre snø og mer synlig gummigranulat – disse små sorte kulene som har vært helt avgjørende for kunstgresseventyret i Norge, aktivitetstilbud og sosiale felleskap for nesten 350 000 spillere – året rundt. Slagsiden av eventyret er naturligvis miljøaspektet. Kunstgressbaner står for det nest største landbaserte utslippet av mikroplast i naturen. Problemet er at gummikulene i for stor grad fortsatt havner på avveie. Alle som har vært på en kunstgressbane vet hvor enkelt de svarte kulene lurer seg inn i hjemmet. Hvert år er det estimert at 1500 tonn mikroplas

PM: Slik spilles Eliteserien, Toppserien og OBOS-ligaen 202420.12.2023 12:49:19 CET | Pressemelding

Norges Fotballforbund har i samarbeid med Norsk Toppfotball (NTF), Toppfotball Kvinner (TFK), Fotball Media (FM), SINTEF, TV 2 og NRK satt opp spilleplanene for 2024. Sammen med spilleplanene følger uttak av TV-kamper i de 15 første serierundene. Spilleplan Eliteserien 2024 Spilleplan Toppserien 2024 Spilleplan OBOS-ligaen 2024 - De viktigste faktorene som er vektlagt er best mulig koordinering mellom de ulike turneringene for å unngå kollisjoner, tilpasning for klubbene som skal spille E-cup, ønsker og begrensninger fremsatt av klubbene selv og rettighetshavers ønsker om tilpasninger, sier leder av NFFs konkurranseavdeling, Nils Fisketjønn. - Oppsettet har vært spesielt krevende i år fordi mange kamper i tre ulike turneringer går samtidig over en relativt kort tidsperiode. I tillegg har flere lag i år anleggsbegrensninger da dekket på banen skal skiftes. Begge disse forholdene setter begrensninger i utvalgene. Samtidig er vi glade for at vi innenfor gjeldende rammer har klart å tilfre