Helseplattformen: – Ofrer pasientsikkerheten og arbeidsmiljøet

– Hvis dette vedtaket går igjennom, ofrer Helse Midt-Norge pasientsikkerheten og ansattes arbeidsmiljø til fordel for økonomien. Det konstaterer president Anne-Karin Rime om innstillingen til Helse Midt-Norge om videre innføring av Helseplattformen i Møre og Romsdal.

President Anne-Karin Rime
President Anne-Karin Rime Foto Thomas B. Eckhoff/Legeforeningen

Stig Slørdal, administrerende direktør i Helse Midt-Norge, ønsker at Helse Møre og Romsdal innfører Helseplattformen til våren som planlagt, stikk i strid med det enstemmige vedtaket i det lokale helseforetaket i forrige uke

– Dette er oppsiktsvekkende. Lander styret på denne beslutningen, er det direkte uansvarlig. Vi støtter våre tillitsvalgte, og har full forståelse for at de reagerer med sjokk, vantro, sinne og frustrasjon, sier Rime.

Hun viser til at Helse Midt-Norge setter både Helse Møre og Romsdal og St. Olavs hospital i en umulig og uakseptabel situasjon. En videre innføring av Helseplattformen vil ramme hele Helse Midt-Norge.

– Vi har fulgt Helseplattformen og innføringen tett over lang tid. Ett år etter innføringen er systemet fremdeles rammet av så mange feil at det eneste forsvarlige alternativet er å stoppe videre utrulling.

En videre innføring er ensbetydende med skyhøy risiko, både når det kommer til økonomi, pasientsikkerhet, og ikke minst arbeidsbelastning på de ansatte.

– Vi er svært bekymret for pasientsikkerheten og arbeidsmiljøet til de ansatte, både på kort og lang sikt. Situasjonen har vært kritisk i lang tid. Helsetilsynet har flere ganger pekt på at systemet utgjør en pasientsikkerhetsrisiko. Riksrevisjonen peker på det samme i sin kritikk, avslutter Anne-Karin Rime.

Helse Midt-Norge behandler saken onsdag 13. desember.