Lunar og TrueLayer inngår samarbeid – vil revolusjonere det nordiske betalingslandskapet

Ved å integrere Lunars betalingsinfrastruktur, vil TrueLayer kunne gjennomføre raske betalinger i Norge, Sverige og Danmark.

CEO i Lunar, Ken Villum Clausen, er glad for samarbeidet med TrueLayer.

Den nordiske utfordrerbanken Lunar går sammen med TrueLayer, Europas ledende nettverk for
open-banking, for å endre betalingsmulighetene i Norden. Ved å integrere Lunars betalingsinfrastruktur, vil
TrueLayer ha mulighet til å gjennomføre raske betalinger i Norge, Sverige og Danmark.

Som følge av stor etterspørsel fra nasjonale og internasjonale betalingsaktører åpnet Lunar sin nordiske
betalingsinfrastruktur for partnere i juni 2023. Ved å samarbeide med Lunar vil TrueLayer nå få tilgang til
innelandske betalinger og tilby betalingsdekning i Norge, Sverige og Danmark. Samarbeidet legger ikke
bare grunnlaget for innovasjon og konkurranse i Norden, men posisjonerer også TrueLayer som en
betalingspioner som dekker hele regionen.

– På mange måter er Norden en vanskelig region å komme inn i for internasjonale banker og fintechs. Ved å åpne Lunars infrastrukturen for partnere låser vi opp et komplekst bankmiljø og gjør det mulig for flere
banker og fintechs å drive virksomhet i Norden. Vår teknologi og vårt tilbud av tjenester er med på å sette
opp farten for innovasjon og konkurranse, når vi nå gjør det mulig for flere innovative selskap å komme inn i Norden og konkurrere med lokale aktører, sier Ken Villum Klausen, medgründer og administrerende
direktør i Lunar.

Visepresident for globale partnerskap i TrueLayer, Paiak Vaid, er glad for samarbeidet med Lunar.

– Gjennom samarbeidet med Lunar vil vi bidra med å gi internasjonale forhandlere lettere tilgang til de
nordiske markedene, og dra nytte av digitalt orienterte forbrukere i regionen, sier Vaid.

Administrerende direktør i Lunar forteller at utfordrerbanken investerer stort i egen bank- og
betalingsinfrastruktur for å kunne levere den beste daglige bankopplevelsen for brukerne i Norden.

– Interessen vi opplever fra markedet viser at vi har en stor forretningsmulighet foran oss, når vi åpner
Norden for resten av verden. Det er en fordel for både bedrifter og forbrukere, men også samfunnet vårt
generelt, at Norden nå er tilgjengelig for mange flere bedrifter globalt, legger Villum Klausen til.

Lunars skybaserte bankinfrastruktur og API-løsning utvider Lunar sitt virke til å inkludere Banking Services. Lunar er en av få banker med nordisk bankinfrastruktur og clearingtillatelser i Danmark, Norge og Sverige, og kan derfor tilby tilgang til grensekryssende betalinger og clearing i Norden til tredjeparter.

Lunar er en digital utfordrerbank med mål om å forenkle og berike menneskers økonomiske liv, gi dem makt og sette dem tilbake i kontroll ved å bygge den beste hverdagsbanken i Norden. Lunar ble grunnlagt i
Aarhus og sysselsetter for øyeblikket rundt 500 personer i København, Aarhus, Stockholm og Oslo. I 2019
fikk Lunar en banklisens og er nå en av få banker med en nordisk bankplattform. I dag har Lunar mer enn
800 000 private og bedriftskunder over hele Norden. www.lunar.app

Om TrueLayer
TrueLayer er Europas ledende nettverk for åpne bankbetalinger. Vi driver med smartere, sikrere og raskere
nettbetalinger ved å kombinere sanntids bankbetalinger med finansielle og identitetsdata. Bedrifter, enten
de er store eller små, bruker produktene våre for å registrere nye brukere, akseptere penger og foreta
utbetalinger på sekunder og i stor skala. Vi er aktive i 21 land, og over 10 millioner brukere stoler på oss for
å behandle transaksjonene deres. Men vi stopper ikke her. Vi har en misjon om å endre måten verden
betaler på, og vi vil ikke stoppe før vi har realisert det fulle potensialet for betalinger. For mer informasjon,
vennligst besøk www.truelayer.com

Lunar er en digital utfordrerbank med et mål om å forenkle og berike folks finansielle liv, og gi dem tilbake kontrollen ved å bygge den beste hverdagsbanken i Norden. Lunar ble grunnlagt i Aarhus og ansetter i dag ca 500 mennesker i København, Stockholm og Oslo. I 2019 fikk Lunar banklisens og det er i dag en av få banker med en nordisk bankplattform. I dag har Lunar over 750.000 privat- og bedriftskunder over hele Norden.