Kø, tid og pris skaper irritasjon på hurtigladerne
Høye priser, lang ladetid og ladekø er de tre største utfordringene for elbilister som skal hurtiglade. - Det må bli enklere, raskere og billigere å lade elbilen når man er på tur, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Undersøkelsen som er gjennomført av Norstat for NAF, viser at det fremdeles er en del utfordringer i overgangen til elbil. Lading på langtur er ikke bare rett frem og det er fortsatt et stykke igjen før vi er i mål med nok ladeplasser i Norge.
Elbilistene peker på en rekke utfordringer når de lader elbilen utenfor hjemmet. Halvparten av de spurte som eier en elbil i dag, svarer at prisen er for høy. 4 av 10 elbilister mener ladekø er en utfordring, mens én av tre elbilister synes det tar for lang tid å lade, betalingen er vanskelig og at de opplever utfordringer med tekniske feil på ladestasjonene.
- Tilbakemeldingene i denne undersøkelsen er klare, og det går på pris og tilgjengelighet på ladere. Elbilistene trekker også frem at det er vanskelig å betale for lading og tekniske feil som store utfordringer på ladeplassene, sier Sødal.
Enklere lading krever åpne ladeleverandører
Slik det er i dag må elbilistene ha flere apper på telefonen for å kunne sette i gang og betale for lading. Nye ladere bygges med kortbetaling, Det har kommet krav til kortbetaling på ladere som skal bygges, men det er ikke krav om enkel digital betaling. Mange ladeoperatører har lukket systemene sine, slik at det ikke er mulig å bruke én app hos alle ladeoperatører.
-Vi mener myndighetene må pålegge ladeoperatørene å åpne sine systemer slik at forbrukerne kan velge hvilken app de vil bruke til å starte og betale for ladingen, sier Nils Sødal.
Utfordringene kan bremse overgangen til elbil
Blant de som ikke eier en elbil i dag er det de samme utfordringene som trekkes frem når det gjelder lading på langtur. Kø, pris og tid sees på som de største utfordringene med hurtiglading.
- Det er fortsatt to millioner bilister i Norge som ikke eier en elbil i dag. Undersøkelsen viser med all tydelighet at ladeutbygging, lavere priser og hurtigere lading er en veldig viktig nøkkel for å klare overgangen til elbiler, avslutter Nils Sødal.
Tabell
Hva mener du er de største utfordringene når man skal lade en elbil utenfor hjemmet (velg inntil 3)
Eier/disponerer du bil? |
||||||
. |
TOTAL |
Ja, dieselbil |
Ja, bensinbil |
Ja, elbil |
Ja, hybrid (ikke ladbar) |
Ja, ladbar hybrid |
Mangler fasiliteter og tak på hurtigladestasjonene |
16% |
18% |
16% |
18% |
16% |
18% |
Pris på lading |
27% |
25% |
25% |
49% |
17% |
44% |
Tiden det tar fra du stanser til du er ferdig ladet |
29% |
33% |
29% |
35% |
25% |
33% |
Kø på hurtigladerne |
28% |
27% |
25% |
40% |
20% |
36% |
Hoteller, severdigheter, spisesteder osv. mangler ladere |
8% |
6% |
7% |
14% |
8% |
8% |
Vanskelig å betale for lading |
18% |
14% |
17% |
35% |
19% |
22% |
Tekniske feil på ladestasjoner |
16% |
12% |
15% |
31% |
17% |
11% |
Kundeservice hos ladeselskapene |
3% |
3% |
3% |
5% |
3% |
1% |
Annet |
3% |
3% |
1% |
4% |
1% |
1% |
Vet ikke |
37% |
41% |
44% |
7% |
49% |
24% |
KILDE: Representativ befolkningsundersøkelse gjennomført av Norstat for NAF i november 2023. Antall respondenter: 1003
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Det kostbare bilholdet er billigst med elbil8.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bil er dyrt å kjøpe og koster mye mer enn mange tror å eie. – Drivstoffprisene lyser mot oss langs veien, men det er ikke det som er den største kostnaden ved å eie bil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Vil koste 72 milliarder kroner å fjerne bompengegjelda6.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bompengeselskapene har nå hele 72,1 milliarder kroner i gjeld. Gjelden har økt fra 64,2 milliarder kroner året før. – Dette må til slutt betales av bilistene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Elbilbatteriene holder seg godt2.5.2025 09:09:58 CEST | Pressemelding
Skjulte skader og svekket batteri er en stor bekymring blant folk som vurderer å kjøpe brukt elbil. Nå kan NAF trygge bilkjøperne: – Vi har testet mer enn 3000 elbilbatterier, og det er liten grunn til å være bekymret for at batteriet ikke holder, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Elbilbatteriene holder seg godt2.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Skjulte skader og svekket batteri er en stor bekymring blant folk som vurderer å kjøpe brukt elbil. Nå kan NAF trygge bilkjøperne: – Vi har testet mer enn 3000 elbilbatterier, og det er liten grunn til å være bekymret for at batteriet ikke holder, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Skiltene må vekk når veiarbeidet er avsluttet30.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommeren står for tur og med den følger mye veiarbeid. NAF frykter bilister mister respekten for skilting som blir stående etter at arbeidet er avsluttet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom