Kilden kjønnsforskning.no

Idretten vil bare ha én type leder

Det holder ikke å kvotere kvinnelige toppledere i idretten. Vi må endre kulturen, sier forsker.

Lederidealet i idretten bygger på et tradisjonelt maskulint ideal. Du skal være sterk, robust og tilgjengelig «24/7», viser ny kvalitativ studie. Illustrasjonsfoto: iStock

Idretten er kjent for å ha få kvinner i toppledelsen:

– Tidligere har vi hatt disse «fikse på kvinnen»-tiltakene. Man har tenkt at kvinner hverken tør, vil eller kan. Men kvinner vil jo ha makt og innflytelse. De vil være involvert, sier sosiolog og forsker ved Norges idrettshøgskole, Hanne Elisabeth Sogn.

Hun har skrevet doktorgrad om kjønnsubalansen i toppledersjiktet i norsk idrett.

Der utfordrer hun dagens spilleregler:

– Lederidealet i idretten bygger på et tradisjonelt maskulint ideal. Du skal være sterk, robust og tilgjengelig «24/7». Du får en lederkultur som tiltrekker seg samme type folk. Konkurransedrevne personer som kanskje også søker konflikt, satt på spissen.

Sogn har tenkt mye på hvordan man kan forbedre dette systemet.

Og hun kommer med en formaning:

– Det hjelper lite å få flere kvinner inn i toppledersjiktet hvis de ikke representerer et annet alternativ. Det er viktig å stille spørsmål ved selve systemet. Hvis kvinnelige ledere bare tilpasser seg og følger «spillets gang», bidrar de til å opprettholde de samme mønstrene. Noe som ble veldig tydelig i arbeidet med min avhandling, sier Sogn.

Generalsekretær i Basketballforbundet

Sogn var generalsekretær i Norges Basketballforbund i nesten syv år, og sjonglerte dette med familie og fire barn. I en periode var hun også generalsekretær i Norges Klatreforbund.

Hun kom over en rapport.

Den viste at kun 20 prosent av toppledere i idretten er kvinner, mot 80 prosent menn.

– Før dette hadde jeg ikke tenkt over kjønnsfordelingen i ledersjiktet. Men da jeg så tallene, begynte jeg å undre meg: hvorfor er det slik?

Det gjorde at hun fikk lyst til å søke seg tilbake til akademia.

Lese hele saken på Kilden kjønnsforskning.no

Følg pressemeldinger fra Kilden kjønnsforskning.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kilden kjønnsforskning.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kilden kjønnsforskning.no