Rene sko og en gyllen bok - 6. desember feirer Tyskland nikolausdagen
Lustig, lustig, traleralala,
bald ist Nikolausabend da!
(Lystig, lystig tralalalala,
Nå er det snart nikolausda’)
![6. desember fyller St. Nikolaus støvlene med gaver og godteri](/data/images/public/17848491/18028285/158cdb04-afc3-4215-8b39-b5cb82d75426-w_720.jpeg)
Alle tyskere kjenner denne lille sangen. Mens vi i Norge gjerne feirer luciadagen i adventstiden, er nikolausdagen eller nilsmesse den 6. desember en viktig merkedag i Tyskland.
Nikolaus av Myra, også kjent som St. Nikolas, var en gavmild og svært populær biskop på 300-tallet, som var kjent for å hjelpe barn og fattige. Det verserer en rekke legender om ham, men det er sparsomt med historiske fakta. Takket være de mange legendene er Nikolaus blitt skytshelgen for ulike grupper som sjøfarere, jurister, apotekere, studenter, reisende og flere andre, men særlig for barn.
Helt siden middelalderen har det vært en tradisjon å gi gaver til barn på Nikolaus’ dødsdag den 6. desember. En legende forteller om en gang Nikolaus hjalp en fattig mann som ikke hadde råd til medgiften for sine tre døtre, ved å kaste gull i døtrenes sko gjennom et åpent vindu tre netter på rad.
Dette er bakgrunnen for en nyere skikk: Barna pusser skoene sine og setter dem foran døren på kvelden den 5. desember, i håp om at St. Nikolaus skal fylle dem med gaver eller godsaker i løpet av natta. Selvsagt er det bare snille barn som får noe. En annen mulighet er å sette ut en tallerken foran døren, mens i noen familier hender det at Nikolaus dukker opp personlig og deler ut gaver på kvelden før nilsmesse. Han bærer med seg en forgyllet bok med notiser om hvem som har vært snill i året som gikk. Dessuten ledsages han av en skummel hjelper med stokk, som går under navnet Knekt Ruprecht, eller Krampus i Sør-Tyskland, og som visstnok skal straffe barn som har vært slemme. For mange familier er det et morsomt øyeblikk når Nikolaus sjekker i boka om også foreldrene har vært snille.
Ved siden av denne utbredte skikken finnes det også en rekke regionale tradisjoner som er mindre kjent.
I Bremen og omegn er det «sunnerklauslaufen» (nikolausløp): Her går barn fra hus til hus om kvelden den 6. og leser dikt eller synger sanger på nedertysk, og ber om søtsaker. En lignende tradisjon finner vi i området rundt Kassel under navnet «glowesabend» (nikolausaften).
På Nordsjøøya Borkum skjer det derimot noe helt spesielt natten mellom 5. og 6. desember: Her er det «Klaasohms» der seks skumle, maskerte menn beveger seg dansende og brølende gjennom byen, og slår unge kvinner på baken med et kuhorn. Akkurat denne tradisjonen er nærmest ukjent i resten av Tyskland, men øyboerne har bevart den uten å gjøre noe oppstyr rundt den.
Nøkkelord
Kontakter
Joelle JanzTuristsjefTysklands Nasjonale Turistkontor
Tel:+47 22 12 82 29joelle.janz@germany.travelBilder
![Bremen: Christmas market on the marketplace](/data/images/public/17848491/18028285/4cea5bb2-4e70-486d-89fc-26dffcc54dc4-w_240.jpg)
![Germany: Brown leather boots with gifts and sweets](/data/images/public/17848491/18028285/43d2a58a-e179-40e1-a7da-cdc57962c265-w_240.jpeg)
![Germany: St. Nicholaus comes december 6th](/data/images/public/17848491/18028285/a5dd7b21-8e2d-4b52-bfc3-cec07724ccc8-w_240.jpg)
Alt om Ferielandet Tyskland
I over 50 år har Tysklands Nasjonale Turistkontor (DZT) markedsført reisemålet Tyskland i utlandet på oppdrag fra den tyske regjeringen. Ved til sammen 27 utenlandskontorer betjenes 40 markeder, alle med mål om å vise frem Tysklands mangfold som turistattraksjon og øke innkommende turisme til landet.
Som paraplyorganisasjon for Ferielandet Tysklands rikholdige tilbud, har DZT en viktig funksjon i den internasjonale markedsføringen. DZT utvikler blant annet en tilbuds- og opplevelsesorientert markedsføring, samler og optimaliserer markedsføringsaktivitetene globalt og har en omfattende virksomhet i vekstmarkeder. Det er etablert et utstrakt samarbeid mellom DZT, turistnæringen i Tyskland, tyske institusjoner i utlandet og partnere fra næringsliv og organisasjoner.
Følg pressemeldinger fra DZT Vertriebsagentur Norwegen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DZT Vertriebsagentur Norwegen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DZT Vertriebsagentur Norwegen
Østersjøen blir snart det nye Middelhavet19.7.2024 10:53:29 CEST | Pressemelding
(18. juli, 2024) Ekstremvarmen som rammer Sør-Europa får stadig flere til å velge nye reisemål om sommeren. – Strendene ved Østersjøen er i ferd med å bli et mer behagelig alternativ til strendene ved Middelhavet, forteller Joelle Janz, turistsjef for Tysklands Nasjonale Turistkontor i Norge.
Dynamisk endring i det internasjonale forretningsreisemarkedet til Tyskland etter Corona10.6.2024 13:47:38 CEST | Pressemelding
Tyskland tar en ledende posisjon i den internasjonale konkurransen og utnytter de ekstra mulighetene som ligger i bleisure-reiser. Bleisure-reiser kombinerer forretnings- og fritidsreiser og finnes i to hovedtyper: forretnings- eller gruppereiser som forlenges før eller etter et besøk, og forretningsreiser hvor venner og familie er med på reisen.
Pride Month i Tyskland5.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
På Ipsos Pride-undersøkelsen fra 2023 oppga 11% av tyskere at de identifiserer seg som LGBTQ+. Utover sommeren og høsten feirer disse sammen med venner og familiemedlemmer Pride Month med flere festivaler og parader, fra millionbyen Berlin til tettstedene Wurzen og Eßlingen. Høydepunktet er paraden, som på tysk kalles Christopher Street Day (CSD). Feiringene i Berlin, Köln og Hamburg er særlig kjent.
Deutsche Bahn investerer i jernbanenettverket13.5.2024 11:12:24 CEST | Pressemelding
Det tyske togselskapet Deutsche Bahn skal i år oppdatere tyske sporveksel, togskinner og togstasjoner samt stasjoner og bruer. Det skal utvides, moderniseres og fornyes for å gjøre infrastrukturen mer robust og effektiv, og gi høyere kapasitet til jernbanenettet.. Nordmenn på togtur i Tyskland vil dra nytte av mer presise tog når oppgraderingene er ferdig.
Hannover – en by av superlativer22.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
I fire dager fra 22. til 26. april arrangeres Europas største industrimesse i Hannover, Tyskland. Med 200 000 besøkende blir messeområdet nærmest en egen by i storbyen. Å huse en av verdens største messer er derimot ikke Hannover sitt eneste superlativ. Industri, naturopplevelser, grønne løsninger eller musikk, Hannover har noe for alle.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom