Nasjonal spørreundersøkelse om bedriftsmassasje

Som et ledd i det helsepolitiske arbeidet lanserer Norges Massasjeforbund nå en nasjonal spørreundersøkelse om bedriftsmassasje og sykefravær.

Myndighetenes fokus på forebygging fremfor reparasjon er overraskende liten, og samfunnsøkonomisk vil det lønne seg å legge til rette for helsefremmende tjenester, slik som massasjeterapi.

Flere og flere arbeidsgivere tilbyr sine ansatte massasje på arbeidsplassen. Det er et svært populært tilbud. Det er kjent at ensidig arbeidstilling og stress kan forårsake muskelspenninger og smerter hos arbeidstakerne.

Bedriftsmassasje er et positivt og forebyggende tiltak for å redusere sykefravær og nå ønsker Norges Massasjeforbund å tallfeste eksakt hvor effektive behandlingene er.

Derfor utfører vi nå en nasjonal spørreundersøkelse blant bedrifter og ansatte som tilbyr/benytter seg av bedriftmassasje. Svarene er viktige for oss i vårt videre arbeid innenfor forebygging av muskel- og leddplager og for den generelle folkehelsen.

Ved å tilby sine ansatte regelmessig bedriftsmassasje som forebyggende behandling, opplever våre massører at sykefravær som følge av stress samt muskel- og skjelettlidelsene i bedriften reduseres.

Spørreundersøkelsen kan besvares både av ledelsen. HR og den enkelte ansatte.
Lenke til undersøkelsen her:

spørreundersøkelse bedriftsmassasje og sykefravær

Om oss

Norges Massasjeforbund er det største særforbundet for massører og massasjeterapeuter som jobber med helserettet behandling og massasjeterapi i Norge. Vi ble etablert i 1995 og har over 500 medlemmer.

Medlemmene våre arbeider på klinikker, innen idretten, og ute på bedrifter. De jobber tverrfaglig sammen med leger, fysioterapeuter, kiropraktorer og andre. For å være medlem må man tilfredsstille forbundets strenge fagkrav og forplikte seg til å følge forbundets faglige og etiske retningslinjer.

Sykdom koster – hvorfor ikke forebygge?5.3.2023 20:13:17 CET | Pressemelding

Med enkle grep kan mange livsstilsykdommer og -plager forebygges, hvis man når igjennom til pasienten på et tidlig tidspunkt. Massasjeterapeuten er i en gunstig posisjon fordi man gjerne møter pasienten tidlig i forløpet eller før store plager har oppstått og det er gode muligheter for god pasient-behandler relasjon. Fokuset er helsefremmende fremfor sykdomsorientert. Men hvorfor legges det ikke til rette for forebygging?

Stigmatisering av en hel bransje. Myndighetene har sviktet!8.12.2022 21:44:47 CET | Pressemelding

NRK har i sitt program Brennpunkt kartlagt og avslørt alvorlige anklager rettet mot deler av de såkalte thai- massasjesalongene i Norge. Dette er noe Norges Massasjeforbund ser svært alvorlig på og som vi selvfølgelig tar sterk avstand fra. Vi er samtidig også svært fortvilet over stigmatiseringen dette medfører for en ellers seriøs og stor yrkesgruppe av godt utdannede massører og massasjeterapeuter.