Norsk Folkehjelp: Dypt bekymret over eskaleringen i Gaza

– At Israelske bakkestyrker nå går inn også sør i Gaza betyr en ytterligere forverring av den allerede katastrofale situasjonen for sivile, sider leder for Utvikling og Humanitært Samarbeid i Norsk Folkehjelp, Gry Ballestad.

En mann står i en gate blant ruiner med hendene løftet fortvilet mot himmelen.
Mohammed Zaanoun

FN melder om over 15000 drepte og 40 000 skadde, 70% av dem barn og kvinner, og det er helt sikkert at mørketallene er store. Mange mennesker ligger begravd i ruinene av sine hjem. Fredag kom beskjeden om at evakueringsordre var utstedt i områdene rundt Khan Younis, det som tidligere har vært en såkalt “trygg sone”. I løpet av helgen har flere hundre tusen mennesker igjen blitt tvunget på flukt internt i Sør-Gaza. Det finnes ingen trygge steder å flykte til.

– I henhold til internasjonal humanitær rett må partene i en konflikt ta alle muilge forholdsregler for å unngå å ramme sivile. Dette innebærer for eksempel å gi effektiv forhåndsvarsling om angrep, som gir folk nok tid til å forlate områdene som angripes, samt trygge områder å dra til, sier Ballestad. – Israel bryter helt tydelig med disse prinsippene når det ikke er trygge steder å dra. En advarsel er ikke nødvendigvis nok i seg selv. Det er også slik at sivile som velger å ikke evakuere, ikke mister retten til beskyttelse. Den er ubestridelig!

Samtidig som angrepene intensiveres kommer også mindre hjelp inn. Det bombes fra land, luft og hav, og distribusjonen av livsviktig hjelp blir kraftig forhindret fra å nå frem til mennesker i dyp nød.

– Verdenssamfunnet må kreve en umiddelbar våpenhvile, at krigens folkerett respekteres, og at beskyttelse av sivile får høyeste prioritet, sier Ballestad. – Vi er glade for at Norge har vært tydelige i sin fordømming av angrepene vi er vitner til nå, men samtidig som angrepene intensiveres, er det viktig at Norges diplomatiske innsats følger samme mønster. Det må legges kraftig press på andre vestlige stater om å være tydelige på at Israel må stoppe de kontinuerlige bruddene på internasjonal rett.

Om oss

Norsk Folkehjelp fagbevegelsens egne humanitære organisasjon. Vi har om lag 100 lokallag over hele Norge og jobber i mer enn 30 land. Norsk Folkehjelp ble stiftet i 1939 som fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon og vår visjon er solidaritet i praksis.

Norsk Folkehjelp: Total katastrofe i Gaza14.11.2023 18:45:35 CET | Pressemelding

Det som har vært varslet lenge er nå en realitet i Gaza; de små gjenværende drivstoffreservene er helt tomme. Lastebiler blir stående på stedet hvil, og ingen distribusjon av nødhjelp finner sted. Det betyr at den allerede svært begrensede bistanden som har kommet inn i Gaza de siste ukene er totalt forhindret fra å nå frem til menneskene som så fortvilet behøver den. 2,3 millioner mennesker står helt uten tilgang til livsnødvendig bistand.

Norsk Folkehjelp har mistet kontakten med ansatte i Gaza28.10.2023 15:25:37 CEST | Pressemelding

Det er hjerteskjærende å vite at de har mistet muligheten til å støtte hverandre, vårt nettverk av partnere, deres familier og deres kjære som ikke er fysisk sammen med dem. De kan ikke ringe etter sykebil hvis de trenger medisinsk hjelp. De får ikke kommunisert med vår landdirektør som er i regionen for å støtte dem, eller få informasjon om hvor det bombes, eller hvor det eventuelt kan finnes noe hjelp, sier Gry Ballestad, leder for utvikling og humanitært samarbeid i Norsk Folkehjelp