Ingrid Bjørnov fyller 60 år og feirer med jubileumsplate sammen med Kringkastingsorkestret!

"Symfonisk Sidesprang" er ute i dag og gir nytt liv til Bjørnovs mange kjente og kjære låter fra en innholdsrik karriere.

Foto: Morten Krogvold

DEN FINESTE BURSDAGSGAVEN

I 43 år har Ingrid Bjørnov underholdt, gurglet og spilt baklengs for konge og fedreland, og blitt en del av den norske musikalske folkesjelen. Jubileumsplaten er ute i dag og har fått tittelen "Symfonisk Sidesprang". Her får lytterne et variert utvalg av klassikere fra Bjørnovs lange musikalske virke - i vakker orkestral innpakning.

Å musisere i armene på femti kollegaer er en av de største musikalske opplevelsene jeg noensinne har hatt. Albumet er innspilt «live» og jeg kan tildels høre meg selv svette langs veien. Dette har vært et eventyr!  Sier Bjørnov.

TILBAKE TIL MUSIKKEN

Bjørnov har en allsidig karriere bak seg, men er for mange først og fremst kjent som humordronning og fra sitt gjennombrudd på 80-tallet i duoen "Dollie" med Benedicte Adrian. Gjennom sitt virke har Bjørnov jobbet aktivt som komponist og humorist, og mottatt mange utmerkelser for sine sceneopptredener. På "Symfonisk Sidesprang" er det det musikalske som står i sentrum.

- Etter å ha brukt de siste 25 årene på å være morsom, er det en fryd igjen å la musikken spille hovedrollen. Selv om pianoet alltid har vært innen rekkevidde, er det tekst og humor som i 25 år har vært mitt fokus. Når jeg nå fyller 60, skal jeg våge ikke å være gøyal hele tiden, sier Ingrid.

SYMFONISK DRAKT

Hele albumet ble spilt inn etter to elleville dager i Store studio. Albumet er produsert, mastret og mikset av Javed Kurd, og miksen er gjort i samarbeid med Øystein Halvorsen. Kurd har fungert som Ingrids høyre hånd og musikalsk mentor helt siden nittitallet, og han har produsert alle originalinnspillingene hennes. Sammen har de plukket et utvalg låter som egner seg godt for orkestrering. Ingrid forteller:

- Dette albumet er en tidsreise i mine år som soloartist. De to eldste låtene Odd & Bob og Slaget ved Lucia er selvopplevde historier, fra tiden før jeg lærte å beskytte mine kilder. «Trine hadde viljen, Tove hadde håret» var klassekamerater, Odd & Bob bodde, så lenge det varte, i en gullfiskbolle i rekkehuset ved siden av vårt på Holmlia. Produsent Javed og jeg var begge opptatt av at vi skulle velge låter som hadde noe harmonisk eller melodisk interessant å bygge orkesterarrangementene rundt. Det er et faktum at jeg har skrevet et hav av tullelåter der teksten betyr alt og melodien heller lite. Når vi først skulle få bade i hele landets KORK, måtte tekstene for en gangs skyld trå til side.

JUBILEUMSKONSERTER

Ingrid Bjørnov og Kringkastingsorkestret feirer både jubileum og albumutgivelse med to utsolgte jubileumskonserter i Oslo Konserthus 2. og 3. desember.

Foto: Morten Krogvold. Cover - Symfonisk Sideprang