- Ansatte i Nav snoker ikke, det er systemene som må forbedres
På bakgrunn av Datatilsynets rapport om personvern i Nav har det framkommet beskyldninger om at ansatte i Nav snoker i privatlivet til norske borgere. Det er en urimelig påstand ifølge YS-leder Hans-Erik Skjæggerud. Han mener de ansatte i Nav utfører en viktig samfunnsoppgave og at det er systemene, ikke de ansatte, som er problemet i Nav.

I september gjennomførte Datatilsynet et varslet tilsyn hos Nav for å granske etatens IT-sikkerhet og personvern. De fant en rekke personvern-lovbrudd, og at tilgangsstyringen og loggkontrollen var dårlig. På denne bakgrunn ga tilsynet Nav et varsel om at det kan bli gitt et rekordstort gebyr på 20 millioner kroner.
- Personverndebatten i Nav er viktig. Dersom det har vært brudd på reglene er det bra at det kommer frem. Samtidig er det viktig å understreke at hovedutfordringene til Nav er ikke menneskene som jobber der, men systemene, sier YS-leder Hans-Erik Skjæggerud, som selv har bakgrunn som ansatt i Nav.
I rapporten skriver Datatilsynet at nesten alle de 22.500 ansatte i Nav har tilgang til informasjon om borgernes fysiske og psykiske helse, familieforhold og økonomi. I etterkant av rapporten har det kommer frem grove beskyldninger om at ansatte i Nav «snoker» i personsensitiv informasjon. Spesielt i sosiale media hagler beskyldningene mot ansatte i Nav, og det brukes svært grovt, og i enkelte tilfeller, truende språk.
- Hetsen mot ansatte i Nav må stanse. Nav skal bistå innbyggerne når de trenger det, uavhengig av om de ringer kontaktsenter eller går innom et hvilket som helst Nav-kontor. Det at informasjon er tilgjengelig ved behov betyr ikke at ansatte går inn på den uten tjenstlig behov. Tvert om er min erfaring at Nav-ansatte er seg meget bevist personvernet, sier Skjæggerud.
Nav er en kompleks organisasjon med mange oppgaver. I tillegg til å yte en rekke tjenester til enkeltpersoner med behov for hjelp, skal Nav også sikre at de tjenestene folk får er riktige og at de ikke utnyttes eller benyttes feil.
- For de ansatte i Nav er det helt avgjørende at de har tilgang til all relevant informasjon om brukerne av Navs tjenester. Derfor må ledelsen i Nav lage gode systemer som både ivaretar personvernet til brukerne og informasjonsbehovet for de ansatte, sier YS-lederen.
Nøkkelord
Kontakter
Hans-Erik SkjæggerudYS-leder
Tel:95 93 87 69hans-erik.skjeggerud@ys.noRolf A. VestvikKonstituert kommunikasjonssjef
Tel:48 89 33 13rolf.vestvik@ys.noFølg pressemeldinger fra YS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra YS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra YS
- Betydelig lønnsvekst i Oslo kommune30.4.2025 23:00:00 CEST | Pressemelding
– Vi er fornøyd med å oppnå betydelig lønnsvekst for alle våre medlemmer, sier forhandlingsleder i Oslo Mona Bjørnstad.
YS Stat er enig med staten i årets lønnsoppgjør30.4.2025 22:15:08 CEST | Pressemelding
Det er enighet i lønnsoppgjøret mellom YS Stat og staten. – Vi har fått et oppgjør som er bra for våre medlemmer, sier YS Stat-leder Jens B Jahren.
Brudd i kommuneoppgjøret – fare for streik30.4.2025 21:00:01 CEST | Pressemelding
– Tilbudet fra KS var ikke godt nok for våre viktige yrkesgrupper. Avstanden mellom partene var for stor til å fortsette, sier Trond Ellefsen, leder i YS kommune.
Forventer et godt lønnsoppgjør med betydelig reallønnsvekst25.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
– Vi har en klar forventning om et godt lønnsoppgjør for våre medlemmer i Oslo kommune, med fortsatt reallønnsvekst, sier leder for YS i Oslo kommune, Mona Bjørnstad.
Nå forhandles lønna til 500 000 kommuneansatte: YS Kommune krever solid reallønnsøkning24.4.2025 12:01:08 CEST | Pressemelding
– YS kommune krever solid reallønnsøkning i årets lønnsoppgjør for kommuneansatte. Vi trenger at lønna stiger mer enn prisene, sier Trond Ellefsen, forhandlingsleder for YS Kommune.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom