Kilden kjønnsforskning.no

Skeive gamere: – Ingen vil ha tvangsrepresentasjon

Del

Skeive karakterer har funnet veien inn i gamingen. Det er bra, men skeive gamere savner fortsatt mer nyanserte karakterer, viser nye studie.

Skeivhet er ikke lenger like usynlig i spillverdenen. Likevel har bransjen en lang vei å gå, mener forsker. Illustrasjonsfoto: iStock

Da førstelektor Joakim Johansen Østby forsket på skeivt mangfold i spillkulturen gjennom sin doktorgradsavhandling mellom 2013–2016, så bildet litt mer dystert ut for skeiv representasjon enn det det gjør i dag. 

– Da jeg tok doktorgraden min, var skeiv representasjon i spill fremdeles i en tidlig utviklingsfase, i hvert fall av den progressive typen. 
Førstelektoren mener det er viktig med skeiv representasjon i spill fordi spillverdenen er et sted med mulighet for å representere et bredt mangfold av historier. 

– Men også fordi en stor del av spillerne er skeive, og det er viktig å anerkjenne dette. Spill er også et fortellingsmedium på lik linje med andre kulturuttrykk, forteller Østby. 

Skeivhet er ikke lenger like usynlig i spillverdenen, slik det var for ti år siden. Men det er fremdeles grep som kan tas for å bedre situasjonen til skeive spillutviklere og spillere, ifølge rapporten «Skeive spillutviklere og spillere».

Savner nyanserte karakterer

Et gjennomgående utsagn er at spillerne generelt sett er positive til utviklingen de siste årene, men at de savner mer nyanserte skeive karakterer.

– Det er få skeive hovedkarakterer i spill, og informantene savnet sentrale, skeive karakterer, forteller Østby.

– Informantene stiller seg spesielt kritiske til inkludering av skeive bakgrunnskarakterer som ikke har noen annen hensikt enn å være skeive. 

Informantene er også kritiske til valgmekanismene i spill, som gjør det mulig å enten skjule eller vise skeivt innhold.

– Flere informanter opplever det som positivt at flere spill tilbyr dem å tilpasse karakterers kjønnsuttrykk og romantiske/seksuelle forhold, sier Østby.

– Men de synes også at det er problematisk når valgmekanismer åpner opp for at spillere kan unngå eller utelukke skeivt innhold fullstendig.

Østby forteller at det å være en skeiv spiller oppleves generelt som positivt, men det er spesielt når skeive entrer online-sfæren at de opplever diskriminering og trakassering.

– Flere av informantene spilte ikke online i det hele tatt, på grunn av hets og negative holdninger de ble møtt med på nett.

Les hele saken i Kildens uavhengige nyhetsmagasin

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Følg pressemeldinger fra Kilden kjønnsforskning.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kilden kjønnsforskning.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kilden kjønnsforskning.no

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye